בינאנס נתבעת בידי ה-SEC: ביצעה מניפולציות בנכסי לקוחות

רשות ניירות ערך האמריקנית הגישה 13 כתבי אישום נגד בינאנס ומייסדה צ'אנגפנג זאו, וישויות הקשורות אליו ואל בורסת הקריפטו הגדולה בעולם ● בינאנס הגיבה בפוסט בבלוג שלה והביעה צער על ההחלטה לתבוע אותה

הודו בהאשמות וישלמו ביוקר. בורסת בינאנס ומנכ"לה, צ'אנגפנג זאו.

בורסת מטבעות הקריפטו הגדולה בעולם בינאנס (Binance) והמנכ"ל שלה, צ'אנגפנג זאו, נתבעים על ידי רשות ניירות ערך האמריקנית, ה-SEC, המאשימה אותם שהרוויחו מיליארדי דולרים תוך "הצבת נכסי משקיעים בסיכון משמעותי".

התביעה של ה-SEC נגד בינאנס – המאשימה את בורסת הקריפטו בהפרת חוקי ניירות ערך שונים – השפיעה ישירות על שוק המטבעות הדיגיטליים ועל מאזן הבורסה עצמה, עם נתונים שממשיכים להשתנות בזמן כתיבת שורות אלו.

משחק מתוכנן היטב בנכסי הלקוחות

בתביעה שהגישה לבית המשפט בארה"ב אתמול (ב'), ה-SEC טוענת כי בינאנס ו-זאו הצליחו לחבר או להסיט את נכסי הלקוחות "כרצונם", כולל אל בנק שוויצרי המכונה סיגמא צ'יין (Sigma Chain), שנמצא בשליטת זאו. הרשות, שמהווה את הרגולטור הפיננסי הגדול בארצות הברית, טוענה ש-סיגמא עסקה גם ב"מסחר מניפולטיבי", אשר ניפח באופן מלאכותי את היקף המסחר ב-בינאנס ארה"ב.

13 כתבי האישום האזרחיים הוגשו נגד זאו, בינאנס אחזקות (Binance Holdings) ושני גופים נוספים הקשורים לבורסת בינאנס – BAM Trading Services ו-BAM Management US Holdings, משום שלפי הרשות בינאנס ו-BAM הפעילו את פלטפורמת Binance.US, שנוצרה עבור לקוחות בארה"ב לאחר שפלטפורמת בינאנס הראשית בישרה ב-2019 כי היא עוזבת את השוק האמריקני.

עוד נטען בתביעה כי בעוד ש-זאו ו-בינאנס אמרו ללקוחותיהם בארה"ב כי הם מוגבלים מלבצע עסקאות בבורסה הבינלאומית של Binance.com, הם בכל זאת אפשרו ל"לקוחות אמריקנים בעלי ערך גבוה" לסחור בפלטפורמה. במקביל, לשאר הלקוחות בארה"ב נאמר כי הם יכולים לבצע עסקאות רק במה שהיה לכאורה פלטפורמת המסחר העצמאית Binance.US, אך למעשה הבורסה הזו נשלטה בפועל בידי זאו ובינאנס.

בינאנס הגיבה לאישומים בבלוג שלה ובו כתבה כי היא מאוכזבת מהחלטת ה-SEC להגיש נגדה כתב אישום. החברה סיפרה בפוסט כי שיתפה פעולה עם החוקרים.

סם בנקמן-פריד ולוגו החברה שייסד ונפלה - FTX.

סם בנקמן-פריד ולוגו החברה שייסד ונפלה – FTX. צילום: עיבוד ממוחשב. ויקימדיה

מה לבינאנס ול-FTX שקרסה?

נזכיר כי זו אינה הפעם הראשונה ש-בינאנס ומייסדה "זוכים" לככב בחדשות בקונטקסט "לא מחמיא" ומטריד – החברה מילאה אשתקד תפקיד בקריסת בורסת FTX שייסד סם בנקמן פריד.

בינאנס למעשה הייתה אחת המשקיעות הראשונות המובילות של FTX, ולקחה חלק בשווי לא ידוע בסבב גיוס שנערך עבור הבורסה של סב"פ בסוף 2019, כך על פי נתוני Crunchbase.

בסתיו שעבר, צ'אנגפנג זאו צייץ בטוויטר כי בינאנס תמכור את אחזקות ה-FTT – האסימון המקורי של FTX – שלה, עקב "גילויים אחרונים שנחשפו" לגביו. כתוצאה מהודעה זו מחיר ה-FTT צלל ו-FTX חוותה משיכות כספים מוגברות שהחלו את הסחרור שלה בדרך לתהום.

בהמשך נראה היה ש-בינאנס תנסה להציל את FTX, כשזאו צייץ בטוויטר שהחברה שלו תרכוש את FTX, אבל העסקה המתוכננת לכאורה הזו התמוססה במהירות ולא יצאה לפועל מעולם. המהלך הזה של זאו כבר הוביל להתמוטטות המוחלטת של FTX ושל מייסדה, סב"פ, שכידוע נעצר ומואשם בהונאת לקוחות בקנה מידה עצום. הוא כפר בהאשמות נגדו ומשפטו יחל ב-2 באוקטובר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים