סימני התאוששות: עלייה של 10% בגיוסי הסטארט-אפים בישראל

נתוני IVC ולאומי טק לרבעון הראשון מציגים היפוך מגמה: גיוסי הסטארט-אפים חצו את ה-1.5 מיליארד דולר, מגמת הירידה בכמות העסקאות נשברה והמשקיעים הזרים חוזרים לתת אמון בהיי-טק הישראלי

היקף ההון שגויס ומספר הסבבים חזרו לגדול.

ההיי-טק הישראלי מתחיל להתאושש מהמשבר של 2022 ו-2023, ופותח את 2024 ברגל ימין: על פי נתוני IVC ולאומי טק, חברות הסטארט-אפ הישראליות רשמו ברבעון הראשון של השנה עלייה של 10% בגיוסים לעומת הרבעון הקודם – ל-1.6 מיליארד דולר. כמו כן, נרשמו במהלכו עליות במספר העסקאות בכלל ובמספר הסבבים המוקדמים בפרט.

על פי הנתונים, בחודשים ינואר עד סוף מרץ השנה נשברה מגמת הירידה בכמות העסקאות, שאפיינה את 2023, והנתון זינק ב-34% לעומת החודשים ספטמבר עד דצמבר אשתקד – ל-105. רוב גדול של הסבבים, 80 מהם (77%), היו בשלבים מוקדמים – סיד ו-A, וגם כאן נרשמה עלייה יפה, של 48%. במהלך התקופה נחתמו שש עסקאות ענק, בהיקף של יותר מ-100 מיליון דולר כל אחת, והן היוו כמחצית (47%) מכלל הסכום שגויס. היקפן הכולל של עסקאות אלה עמד על 752 מיליון דולר. עסקאות הענק בתחום הסייבר היוו 38% מכלל הגיוסים ברבעון, והיקפן עמד על 620 מיליון דולר.

מקור: לאומי טק ו-IVC

מקור: לאומי טק ו-IVC

עוד נתון מעודד הוא עלייה במספר ההשקעות של המשקיעים הזרים בהיי-טק הישראלי: הנתון גדל ל-316 עסקאות לעומת 297 ברבעון הראשון של 2023 ו-281 ברבעון האחרון שלה. גם חלקם של המשקיעים הישראליים חזר לגדול, ועלה מ-202 ברבעון הרביעי אשתקד ל-259 עסקאות. עם זאת, עדיין מדובר בנתון נמוך מזה שנרשם בתקופה המקבילה, שבה עמד מספר ההשקעות של משקיעים כחול לבן על 325. כך או כך, מדובר ברבעון ראשון מזה כשנתיים של עלייה במספר העסקאות בהשתתפות מקומית.

היקף הגיוסים הכללי עדיין נמוך מזה שנרשם ברבעון הראשון של 2023, שמשבר המהפכה המשפטית במדינה והשפעתו על ההיי-טק הישראלי החלו במהלכו. עם זאת, מדובר בהיפוך מגמה לעומת הרבעון האחרון של השנה שעברה, שבו נרשמה ירידה של 15% בסכום הגיוסים הכולל בהשוואה לרבעון השני, והשנה כולה, שבה צנח הסכום ב-56% אל מול הנתון ב-2022.

מקור: לאומי טק ו-IVC

מקור: לאומי טק ו-IVC

יצוין כי אלה הם נתונים ראשוניים, והדו"ח המלא של לאומי טק ו-IVC לרבעון הראשון של השנה צפוי להתפרסם בחודש הבא.

"נתונים מפתיעים לטובה"

מנכ"לית לאומיטק, מיה אייזן-צפריר, ציינה כי "אל מול אי היציבות המקומית שמביאים איתם הלחימה המתמשכת והתנאים המקרו-כלכליים המורכבים, אנחנו רואים מגמת ההתייצבות בענף. ההיי-טק הישראלי עומד איתן ומציג סימני התאוששות מעודדים. יש צמיחה בכמות העסקאות בקרב חברות צעירות, שמייצגת הבעת אמון משמעותית של המשקיעים ביזמים הישראליים. תחום הסייבר ממשיך להיות דומיננטי, עם עסקאות משמעותיות שבוצעו ברבעון". היא הוסיפה כי "במבט קדימה, בהנחה שלא יתממשו תרחישי קיצון גיאו-פוליטיים או מקרו-כלכליים, אנחנו מקווים שנראה המשך התאוששות גם ברבעון הבא".

"אחרי שלושה רבעונים רצופים שבהם נרשמו ירידות בהיקף העסקאות ובכמות גיוסי ההון של חברות הטכנולוגיה הישראליות, הנתונים של הרבעון הראשון של 2024 מפתיעים לטובה", אמר בן קליין, מנכ"ל IVC. לדבריו, "למרות הפגיעות הכלכלית והמדינית, ניתוח הנתונים מצביע על התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההיי-טק הישראלי. בנוסף, העלייה הניכרת במספר העסקאות בסבבי הגיוס המוקדמים מעידה על סנטימנט חיובי בקרב המשקיעים, ואפשר לקוות שהיא מצביעה על שינוי מגמה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים