למה מטא ממתינה בציפייה ל-Vision Pro של אפל?

בכתבה של הוול סטריט ג'ורנל, שציטטה "אנשים שמכירים את הנושא", נטען כי ענקית הטק מקווה שמשקפי המציאות המעורבת של אפל הם ש"יחדשו את מאמץ המטאברס שלה", שבו השקיעה 50 מיליארד ד', ושהצרכנים לא אימצו בינתיים

מטא ממתינה להם. Vision Pro של אפל.

שאיפות המטאברס של מטא תודלקו על ידי החברה במיליארדי דולרים – לפי טענות בכתבה חדשה של הוול סטריט ג'ורנל, בסכום העתק 50 מיליארד דולר – אבל לא בדיוק סחפו את העולם. אלא שהג'ורנל, ששוחח עם אנשים שמכירים את העניין, מתעקש כי החברה עדיין לא ויתרה על חלומה להפוך את המטאברס לדבר הבא בטכנולוגיה העולמית.

לפי הדיווח שפורסם לאחרונה, מטא תולה כעת את תקוותיה לתחיה מחודשת של שאיפות המטאברס שלה, כמו גם של התחום כולו, דווקא במשקפי המציאות המעורבת (MR) היוקרתיים של המתחרה אפל, ה-Vision Pro. למעשה, לפי הדיווח, מטא רוצה להיות האנדרואיד ל-Vision Pro מבית אפל.

מהו המטאברס ואיך הוא קשור למשקפיים של אפל?

נזכיר מהו המטאבס ומה בדיוק תכננו לנו מארק צוקרברג ואנשיו בעניינו – מדובר במונח המתייחס למרחב וירטואלי קולקטיבי, שנוצר על ידי התכנסות האינטרנט והעולם הפיזי לכדי "עולם" אחד. לפני כשנתיים סומן התחום כדבר הבא בעולם הטכנולוגי-אינטרנטי, ועל פי הדיונים אודותיו עתיד היה לכלול פיתוחי מציאות מדומה וטכנולוגיות מציאות רבודה, אך בעצם להיות זמין עבור משתמשים מכל פלטפורמה שהיא.

חברות אחרות מלבד מטא, ביניהן אנבידיה, מיקרוסופט, טנסנט, אפיק גיימס או סנאפ, החלו אף הן לפתח יקומי מטאברס אלטרנטיביים, ובכל זאת העיסוק והבאזזז סביב התחום פחתו משמעותית עד שנדמה היה שכמעט נעלמו, וזאת בעיקר מאז כניסת הבינה המלאכותית הג'נרטיבית לחיינו. בזמנו טען צוקרברג שכולנו נעבור בקרוב לחיות במטאברס – ניצור לנו אווטאר, חיי חברה, נבצע קניות, נשתתף באירועי תרבות ועוד. אבל בינתיים מספר המשתמשים ביישומי המטאברס של מטא מועט וההתלהבות, כאמור, מרוסנת מאוד.

עדיין מאמין במטאברס. מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל מטא.

עדיין מאמין במטאברס. מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל מטא. צילום: עיבוד ממוחשב. מקור: ShutterStock

אלא שלמטא – שהיא כידוע החברה האם של פייסבוק, אינסטגרם, ווטסאפ, אוקולוס ועוד חברות בת אחרות – היו, וכנראה עדיין ישנן, שאיפות ענק לגבי המטאברס ותפקידו העתידי.

משקפי המציאות המעורבת של אפל, שנחשפו בהתרגשות גדולה ביוני 2023 בערב הפתיחה של כנס המפתחים השנתי של החברה, WWDC 23, מבטיחים לשלב בצורה חלקה בין הדיגיטלי והפיזי, ולפתח – כך לטענת הענקית מקופרטינו בעת הצגת הגאדג'ט לציבור בקיץ – עידן חדש של "מחשוב מרחבי".

הג'ורנל, שהתבסס על דברי מקורותיו האנונימיים, צייר בדיווח שלו תמונה שלפיה המכשיר החדשני Vision Pro דווקא הוא עתיד להיות האלמנט שיקדם את השאיפות המטאברסיות של הענקית ממנלו פארק. המקורות אמרו שה-Vision Pro מתאפיינים בהתקדמות משמעותית לעומת דורות קודמים בתחום, בעיקר של מטא עצמה, כולל יכולות למעקב עיניים, ללכידת הבעות פנים משופרת ואפילו היכולת לחוש תנועות רגליים, לטובת תנועה טבעית יותר בעולמות הווירטואליים.

לא סחפה המונים. אפילקציית המטאברס החלוצית של מטא, Horizon Worlds.

לא סחפה המונים. אפילקציית המטאברס החלוצית של מטא, Horizon Worlds. צילום: לכידת מסך מהיישום של מטא

מה יגרום למשתמשים להרגיש בבית במטאברס?

שדרוגים אלה, אם יתממשו, יכולים לתת מענה לכמה מהביקורות העיקריות שהופנו כלפי מטא על חוויות ה-VR הנוכחיות שהיא מספקת, שאינן מאפשרות למשתמשים, כך טענו המבקרים, "להרגיש בבית" במטאברס במתכונתו הנוכחית. כך למשל נטען כי הפיצ'ר החדש של מעקב העיניים של אפל מבטיח בקרות אינטואיטיביות יותר ותחושה עמוקה יותר של מעורבות, והמעקב אחר הרגליים שיאפשרו המשקפיים, כך נטען, יהיה אלמנט משנה-משחק בכל הקשור למשל בפעילות גופנית וירטואלית או בטיול בנופים וירטואליים.

נזכיר כי למטא יש משקפי מציאות מעורבת משלה, Quest 3, שהם גלגול משודרג של Quest 2. מדובר במוצר שכבר נמכר מזה זמן בחנויות ושהוא זול בהרבה מזה שאפל עומדת להציע לעולם. הוא אמנם זוכה בביקוש, אבל כנראה אין לו את היכולות לספק חוויות מטאברס עוצמתיות באמת.

בכתבה, שהציגה את טענות הדוברים כי מטא מתייחסת דווקא אל הגאדג'ט של אפל כאל כזה שיאפשר את חידוש העניין של הצרכנים במטאברס, הובהר כי הסיטואציה המשונה התפתחה לנוכח קבלת הפנים הפושרת למכשור המציאות הווירטואלית הנוכחי של החברה. מאידך, Vision Pro, עם התמקדות באינטראקציות טבעיות ואקספרסיביות יותר, יכולים, כך לפי תפישת מטא, להציע למשתמשים שדרוג מהמצב הנוכחי שבו האווטרים מסורבלים והאינטראקציות מתבצעות עם ג'ויסטיק, שלא הספיקו כדי לפתות את ההמונים. על ידי כך שהעולם הווירטואלי יהיה דומה יותר לעולם המציאות, והדמויות בו יהיו יותר בסגנון הדומה לעצמנו, בסיוע המשקפיים החכמים והמתקדמים של אפל, מטא מקווה לשבור את המחסומים הללו ולפתות סופסוף קהל רחב יותר לעולם האלטרנטיבי שהיא ממשיכה ומפתחת כל העת.

עם זאת, הדרך לאימוץ המטאברס על ידי מרבית הגולשים נותרה רצופה באתגרים. ההצלחה של Vision Pro תלויה לא רק ביכולות הטכניות שלהם, אלא גם בתוכן ובחוויות ש-אפל פיתחה ומפתחת עבורם. כדאי לזכור כי בניית מערכת אקולוגית של עולם וירטואלי משכנע ומגוון היא לא דבר של מה בכך, ומטא עתידה להתמודד גם עם תחרות עזה מצד ענקיות טכנולוגיה אחרות, כמו אפל ומיקרוסופט, שגם הן מתמודדות על נתח מהעוגה של המטאברס. משמע, שאפשר כי אפל בעצמה תהפוך בסופו של עניין ליצרנית המטאברס המובילה, ולא מטא. ימים יגידו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים