כך ה-IT בפיקוד הדרום קיצר את זמן הלחימה

אנשי ניהול הידע בתקשוב הדרומי החליטו להיפרד מהטוש והלוח המחיק ובנו - בתוך פחות מיומיים, במהלך מבצע מגן וחץ - את מערכת שעון לחימה, שמאגדת את כל האירועים לציר זמן אחד, ובזמן אמת

חיילי צה"ל במאבק נגד הטרור.

הזמן: חודש מאי, ערב ל"ג בעומר, השנה. המקום: דרום הארץ. לאחר ירי מתמשך לעבר יישובי עוטף עזה על ידי הג'יהאד האסלאמי, ישראל פצחה במבצע מגן וחץ, שבמסגרתו, במשך חמישה ימים, פגעו צה"ל והשב"כ בארגון הטרור – בצמרת הפיקוד וביכולות השיגור, הפיקוד והשליטה שלו. במהלך ימי הלחימה תקף צה"ל 122 משגרי רקטות, תריסר אתרי ייצור של אמצעי לחימה של הארגון, 19 מפקדות מבצעיות, 63 עמדות שיגור קנים ומרגמות, ועוד. ללחימה סייעו, כמו תמיד, אנשי התקשוב וניהול הידע של צה"ל בכלל, ושל פיקוד הדרום בפרט.

אחד מאותם אנשים הוא רס"ל צוריאל אבוחצירא, מנהל הידע הפיקודי במחלקת התקשוב של פיקוד הדרום. הוא אמר לאנשים ומחשבים כי "עם תחילת המבצע זיהינו שתהליכי העבודה במפקדת הפיקוד אינם מתואמים, ולא מספיק מהירים ומעודנים. כלומר, שלוח הזמנים המבצעי של המפקדה מנוהל בשיטה לא כל כך יעילה, וכזו שאינה מונגשת לכלל המשתמשים".

"מחלקת ניהול הידע בפלוגת ה-BI-Data של הפיקוד עוסקת בארגון הידע הפיקודי בצורה נגישה, בשגרה ובחירום", הסביר רס"ל אבוחצירא. "בפיקוד הדרום הבינו את הצורך לעיסוק בידע, נתונים ומידע, והקימו את הפלוגה לפני שנה וחצי, כחלק ממערך התקשוב שלו. היא כוללת חיילים בעלי מקצועות ייחודיים – מפתחי ווב, מנתחי נתונים ואנשי DevOps. כך, יצרנו יחידת 'מיני היי-טק' במערך התקשוב".

"אמנם אנחנו גוף קטן, אבל כזה שמתפקד כמו סיירת", ציין רס"ב אלכס לידוגוסטר, ראש תחום BI בפיקוד. לדבריו, "היתרון שלנו על פני אנשי הפיתוח במרכז הארץ הוא בקרבה: אנחנו פועלים בצמוד למשתמשים המבצעיים, ומזהים במהירות את 'כאבי הראש' שלהם. כך אנחנו יודעים לתת מענה מהיר יחסית".

מערכת שעון לחימה

בין אנשי התקשוב של פיקוד הדרום ניתן למצוא את סמל איתי חסון, מפתח מערכות מידע. אביו שירת בממר"ם, ובנו מרגיש כי הוא ממשיך את דרכו. לדברי סמל חסון, "במהלך המבצע המחלקה שלנו בנתה – בתוך יומיים – מערכת שמטרתה ליצור תיאום בין כל משרתי הפיקוד. זאת, כדי לענות על הצורך שעלה בימי המבצע".

אנשי פיקוד הדרום. מימין: סמל איתי חסון, מפתח מערכות מידע; רס''ב אלכס לידוגוסטר, ראש תחום BI; ורס''ל צוריאל אבוחצירא, מנהל הידע הפיקודי במחלקת התקשוב.

אנשי פיקוד הדרום. מימין: סמל איתי חסון, מפתח מערכות מידע; רס"ב אלכס לידוגוסטר, ראש תחום BI; ורס"ל צוריאל אבוחצירא, מנהל הידע הפיקודי במחלקת התקשוב. צילום: דובר צה"ל

רס"ל אבוחצירא אמר ש-"המערכת, ששמה הוא שעון לחימה, מאגדת את כל האירועים שקורים על פני ציר זמן אחד, ולפי סדר ההתרחשות. היא מעודכנת בזמן אמת על ידי היחידות הלוחמות השונות – מודיעין, מרכז האש ואג"ם". הוא הוסיף כי "המערכת קיימת כרגע רק בפיקוד הדרום. היא משמשת אותנו גם בזמן שגרה, והיא מוכיחה את עצמה ככלי יעיל לשמירת הסדר ולקיצור תהליכי התקשורת בין היחידות השונות".

קיצור של תהליך הפו"ש – ראשי התיבות הצה"ליים לשו"ב

"פיקוד הדרום הוא גוף לחימה גדול וככזה, הוא מנהל אופרציה עם הרבה תחומים, כשבמקביל יש מופעים שונים שיש לעדכן ולתזמר אותם, כי חלק מהאירועים מתגלגלים. יש לסנכרן אותם לטובת כלל גופי הפיקוד", ציין רס"ב לידוגוסטר. הוא הוסיף כי "בעבר, תהליך הפו"ש (ר"ת פיקוד ושליטה – משמע, שו"ב; י"ה) היה אורך זמן רב מדי. המשתמשים נדרשו בכל פעם לעשות צילום מסך והדבקה של נתונים. אם הם רצו לקבל אינדיקציה לאימות של נתון, הם היו צריכים להגיע למקום ולהתקשר. לכן, בנינו מערכת אינטראקטיבית, שמסתנכרנת כל הזמן ופתוחה לשימוש כל הצרכנים הרלוונטיים. בנינו כלי שמסייע להם לתפעל את הפו"ש באופן מהיר ויעיל יותר".

לדבריו, "כאשר הפיקוד מתכונן לפעולה, למשל, מעבר לקווי האויב, זה מחייב היערכות ברמת הפיקוד – בנייה של קבוצות עבודה, הכנת מופעים ותרחישים, מי מוביל ועוד. הכול התנהל עד לא מזמן בצורה ידנית על גבי לוח מחיק. במקום זה, בנינו בזמן אפס מערכת שכוללת בסיס נתונים, אפליקציה, משימות ותתי משימות".

סמל חסון ציין כי "בתוך 36 שעות של עבודת פיתוח רצופה ומאומצת יצרנו מערכת עובדת. לאחר שהמשתמשים התחילו לעבוד איתה – הם התאהבו בה. אז הרחבנו את המערכת לטובת משתמשים נוספים".

ממשק ייחודי לאלוף הפיקוד

המערכת פותחה עבור כלל פיקוד הדרום, והיא משמשת עשרות אנשים, רובם מקבלי החלטות. כחלק ממנה העלו אנשי ה-IT ממשק ייחודי עבור אלוף הפיקוד, האלוף אליעזר טולדנו. רס"ל אבוחצירא ציין כי "האלוף שואב מהממשק הזה את הנתונים הנכונים עבורו".

רס"ב לידוגוסטר סיכם באומרו כי "המערכת הביאה לשיפור התיאום והסנכרון בין כלל הגורמים בפיקוד. אנחנו בעיצומו של תהליך 'יצוא' שלה מחוץ לפיקוד. במקביל, אנחנו עובדים על הוספת עוד פיתוחים".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. א א

    קצת מוזר שמפתחים מערכת שכזו כאשר צהל משקיע מליארדים במערכות ציד וכו וכו נראה שהארכיטקט הראשי נרדם בשמירה

אירועים קרובים