וורן באפט מתלהב מ-מאסק: האם ישקיע בטסלה?

היו"ר באפט ושותפו להובלת ברקשייר האת'וויי, מונגר, השמיעו כמה הערות חיוביות ביותר על המולטי-מיליארדר, כחלק מהפגישה השנתית של הקונגלומרט בהובלתם ● האם זה אומר שהשקעה מטעמם בטסלה באופק?

מתלהב מאילון מאסק. וורן באפט, יו"ר ברקשייר האתוויי.

וורן באפט, יו"ר ברקשייר האת'וויי והמשקיע המפורסם בתבל כנראה, שיתף לא פעם את העולם בתובנותיו ובדעותיו על דמויות שונות מתחום העסקים. באחרונה הוא סיפק תובנות והתייחסות שכזו לאחד מיזמי הטק הכי מדוברים ודומיננטיים בשנים האחרונות – אילון מאסק, יזם הטק הייחודי ובעל החזון שעומד מאחורי חברות משגשגות כמו טסלה, טוויטר ו-SpaceX. באפט הותיר רושם בקרב שומעיו כי דעתו על מאסק חיובית במיוחד.

למעשה, גם באפט וגם הקולגה שלו צ'רלי מונגר מ-ברקשייר האת'וויי דיברו באחרונה באופן חיובי על מאסק, ששמו הוזכר בפגישה השנתית שלהם, בשבת האחרונה. הם השתמשו במילים כמו "מבריק" ו"מוכשר" בהתייחסותם אל היזם הייחודי – שעדיין יש רבים המאמינים כי הוא גאון נדיר כיום, אך לצד גישה זו גם גוברת ההתייחסות אליו כאל אדם משונה ומטריל, שאינו מסוגל באמת להצליח עסקית באופן אבסולוטי. 

האמירות הללו, כמובן, הניבו תגובה של מאסק שהגיב בציוץ בו כתב כי הוא "מעריך את המילים הטובות" מבכירי ברקשייר האת'וויי.

"חולם על דברים ולחלומות שלו יש בסיס"

באפט ומונגר השמיעו, כאמור, הערות קצרות על המולטי-מיליארדר הבולט ביותר כיום בגזרה הטכנולוגית' כחלק מהפגישה השנתית של הקונגלומרט בהובלתם. בפגישה נדונו גם בינה מלאכותית, השקעות ונושאים אחרים.

בפגישה אמר באפט שמאסק "חולם על דברים ולחלומות שלו יש בסיס", ואילו מונגר טען כי מאסק "אוהב לקחת על עצמו את העבודה הבלתי אפשרית ולעשות אותה". ואולם, שני מנהיגי ברקשייר האת'ווי העידו על עצמם כי הם מעדיפים להרוויח כסף בדרך הקלה, אך סבורים כי מאסק בוחר להשיג את אותה מטרה בדרך הקשה.

 אילון מאסק חלם עליה ורכש אותה. טוויטר.

אילון מאסק חלם עליה ורכש אותה. טוויטר. צילום: BigStock

באפט הודה בהישגיו היזמיים המדהימים של מאסק, והצהיר כי יש לו "הערצה רבה" כלפיו, אך בהחלט הכיר בסגנונות הניהול המנוגדים שלהם. הוא הדגיש את העדפתו לגישת ניהול מנומקת יותר, בעוד מאסק ידוע בסגנון המנהיגות המאוד מתערב ודעתני, כמו גם השאפתני, שלו. ניכר היה כי למרות ההבדלים ביניהם, באפט מכיר בקנה המידה המרשים של הישגי מאסק בשינוי ושיבוש תעשיות כמו כלי הרכב החשמליים וחקר החלל.

האם באפט ישקיע בטסלה?

פילוסופיית ההשקעות של באפט מתמקדת לרוב בחברות בעלות יתרונות תחרותיים חזקים ותזרימי מזומנים צפויים, מה שהוביל אותו עד כה להשקיע בעיקר בתעשיות מסורתיות כמו ביטוח ושירותים. מדיניות זו היא גם אחת הסיבות לכך שבאפט לא נטה במשך שנים להשקיע בהיי-טק.

ואולם ב-2011, בצעד די חריג מבחינתו אז, באפט בחר להשקיע ביבמ (IBM). הוא רכש אז 64 מיליון מניות מניות של יבמ, תמורת 10.7 מיליארד דולר. בזמנו הוא אמר: "אני לא יודע על אף חברה גדולה שבאמת הייתה ספציפית לגבי מה שהם מתכוונים לעשות ואיך הם מתכוונים לעשות את זה כמו יבמ". אלא שב-2012 ג'יני רומטי נכנסה לתפקיד כמנכ"לית החברה ומאז המכירות של יבמ ירדו מדי שנה. ובאפט? הוא נפטר ממניות הענק הכחול שהיו בידו כמעט במלואן.

נכון ל-2023 באפט מושקע בתחום הטק בכבדות באפל. ברקשייר האת'ווי מחזיקה כעת ב-887 מיליון מניות של אפל, ששווין עמד על 159 מיליארד דולר ביום ו' האחרון. ההחזקה של החברה כיום היא בכמחצית מתיק המניות של אפל בכללותו, ומעורכת בכמעט 25% משווי השוק של החברה, העומד על 649 מיליארד דולר.

לגבי טסלה, נקודת המבט של באפט זהירה יותר. ברקשייר האת'וויי לא ביצעה השקעה בטסלה מעולם, בעיקר בשל סלידת היו"ר שלה מהשקעה בעסקים עם רווחיות לא ודאית או לא מוכחת. החברה כן השקיעה בתחום המכוניות החשמליות והחזיקה במניות ענקית הרכב החשמלי הסינית BYD Company ששוויון כ6.1 מיליארד דולר.

בשיחה ביום שבת לא ציין באפט כוונות עתידיות להשקעה בטסלה או בחברה אחרת שמאסק עומד מאחוריה.

בדבריו הצביע באפט על האתגרים שבהובלת מיזמים מרובים בו-זמנית, והדגיש את מעורבותו של מאסק בטסלה וב-SpaceX ממש במקביל, וזאת על אף שהעיסוקים השאפתניים של מאסק בתעשיית הרכב החשמלי והחלל הציגו, לדברי באפט, אתגרים ייחודיים, הדורשים מסירות ומאמץ עצומים על פני מספר חזיתות.

באפט העלה חששות לגבי הציפיות הגבוהות של השוק מטסלה, והלחץ העצום שהדבר מפעיל על מאסק. ועל אף שהודה בהישגיה של טסלה, הוא הזהיר כי עמידה בציפיות הללו בעקביות יכולה להיות קשה ביותר עבור מאסק בטווח הארוך.

הדברים אינם מפתיעים משום שבאפט לא הסתיר מעולם את העובדה שהוא מאמין כי השקעה בחברה דורשת הערכה יסודית של הבסיסיים העסקיים שלה בצד בחינת היתרון התחרותי שלה, אם הוא אכן קיים.

ה-Model S של טסלה. צילום: BigStock

ה-Model S של טסלה. צילום: BigStock

החדשנות מרשימה אפילו את באפט בן ה-92

באפט, בן ה-92, לא הסתיר בדבריו את ההערצה ליכולתו של מאסק לחשוב מחוץ לקופסה ולדחוף את גבולות החדשנות. הוא הכיר בכישרון של היזם הצעיר ממנו לחשיבה משבשת, שהובילה אותו, לדעתו, להתקדמות פורצת דרך בתחום כלי הרכב החשמליים, האנרגיה המתחדשת וטכנולוגיית החלל.

נקודת ההסתכלות של באפט על מאסק מספקת תובנות חשובות לגבי הפילוסופיות והגישות השונות של שתי דמויות משפיעות בעולם העסקים – בעוד שבאפט בהחלט מעריץ את ההישגים היזמיים של מאסק ואת הלך החשיבה הייחודי שלו, הוא גם הדגיש הבדלים בסגנונות הניהול ובפילוסופיות ההשקעה של השניים. בנוסף, העובדה שברקשייר האת'וויי שמעולם לא השקיעה בטסלה, בגין הגישה הזהירה של באפט בעסקים, כנראה לא מצביעה על חשיבה מטעמו בכיוון של השקעה שכזו.

ואולם כיום כבר די ברור כי אין לדעת אלו הפתעות יביא המחר. טסלה מתיימרת לשחרר מתישהו בעתיד הלא ברור את מנגנון הרכב האוטונומי שלה לשימוש ברכביה, עניין שבינתיים הולך ומסתבך כל העת – ודעתו של המשקיע יכולה להשתנות, בהנחה שיאריך ימים עד שה-FSD (ר"ת Full Self Driving) של טסלה יושק.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים