"חובת דיווח לממשלה על כל חשבון עסקי – פגיעה חמורה בפרטיות"

כך הזהיר ח"כ גלעד קריב בדיון לקראת חקיקה המחייבת מוסדות לדווח לרשות המסים על חשבונות, כדי להילחם בהעלמות מס ● ערן יעקב, מנהל הרשות: "היקף ההון השחור בישראל 20% מסך כל הגבייה - גבוה מהרבה מיתר המדינות"

ח"כ גלעד קריב.

ועדת החוקה של הכנסת החלה לדון בסוף השבוע שעבר, בקריאה שנייה ושלישית, בהצעת החוק, לפיה על הבנקים, חברות ביטוח ומוסדות פיננסים תוטל חובת דיווח שוטף לרשות המסים אודות קבוצות של לקוחות בעלי מאפיינים כלכליים שונים שיוגדרו בחוק. 

ח"כ גלעד קריב, שהיה יו"ר ועדת החוקה בכנסת הקודמת, עת הצעת החוק כפי שהיא כיום נדחתה בקריאה ראשונה, מתח ביקורת על החוק המתגבש והזהיר מפני פגיעה חמורה בפרטיות.

"התיקון לחוק יוביל לפגיעה קשה בזכות לפרטיות", אמר ח"כ קריב. "לא תחזירו לפה הצעת חוק שנדחתה בוועדה הזו. אם ישראל רוצה להגביר גבייה, אבל גם לשרת אינטרסים חברתיים לחלוקת נטל המס בצורה ראויה, תשבו ללא קיצורי דרך ותראו אם יש פתרון לכך שאנשים שיש להם כל מיני דרכים לא ייעלמו מתחת לרדאר".

יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, ח"כ שמחה רוטמן.

יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, ח"כ שמחה רוטמן. צילום: גלעד קוולרצ'יק

גם ח"כ שמחה רוטמן, יו"ר הוועדה, הסכים כי הצעת החוק במתכונת הנוכחית אינה בשלה ויש בה פוטנציאל לפגיעה קשה בפרטיות, "למרות הצורך החשוב להילחם בהון השחור".

נציגי איגוד הבנקים הסתייגו גם הם מהצעת החוק וטענו כי מאחר שלא תמיד יש אפשרות להבחין בין חשבון עסקי לפרטי, יש חשש שתהיה פגיעה בפרטיות גם בלקוחות שאינם עסקיים".

"דרושים לנו כלים נוספים לאכיפה"

מנהל רשות המיסים, ערן יעקב.

מנהל רשות המיסים, ערן יעקב. צילום: ניב קנטור

מנהל רשות המסים, ערן יעקב, הסביר כי מטרת הצעת החוק היא לאפשר לרשות לטפל בצורה טובה יותר באכיפה על מעלימי המס. לדבריו, כבר כיום – בעקבות אמצעים טכנולוגיים ושיתוף פעולה בינ"ל – יש לרשות מידע על חשבונות שמנהלים ישראלים בחו"ל ב-90 מדינות.

"לא יתכן שמידע דומה לא יהיה נגיש לנו כאן", אמר. נתון נוסף שציין יעקב הוא שהיקף ההון השחור בישראל הוא 20 אחוזים מסך כל היקף הגבייה, לעומת 7-9 אחוזים ביתר מדינות העולם.

"אנחנו חיים בעולם של מהפכה תעשייתית רביעית, ואנחנו כמו רשויות אחרות בעולם בהן הפשיעה ואי תשלומי המס מתפתחים ומתחכמים ומקשים לא מעט על גופי אכיפה, ולכן דרושים לנו כלים נוספים לאכיפה".

הוא ציין כי יש מצב אבסורדי שמצד אחד כבר היום יש לרשות המסים מידע על שני מיליון אזרחים ישראלים שמחזיקים חשבונות במדינות זרות, "אז איך יתכן שאותו מידע לא יהיה נגיש פה בישראל?" עוד הוסיף יעקב כי "האיזון בין שמירה על הפרטיות לבין אכיפה הוא נושא מרכזי בפעילות הרשות. אבל דווקא כשאין מידע גלוי ורשמי אנחנו עושים עוול לאנשים ומפרים את פרטיותם".

בסופו של מפגש לא התקבלו החלטות והדיון בנושא יימשך.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. הארי

    ההון השחור להערכתי כ 40אחוז מהמשק. זה אומר שגביית המיסים ובהתאם שירותי הרווחה. נפגעו קשות בגלל עבריינים. מה אתם מציעים?

אירועים קרובים