הושקה אפליקציה שתסייע לנפגעי אלימות במשפחה בזמן אמת

אפליקציית סייף אנד סאונד מאפשרת למי שנפל.ה קורבן לאלימות במשפחה לקרוא לעזרה בזמן אמת, באמצעות מילת קוד, שבעקבותיה היא תפעיל אזעקה או תיצור קשר עם מישהו.י שהקורבן ת.יבחר, מרשימת אנשי הקשר שלו.ה

סייף אנד סאונד - אופציה לקריאה לעזרה במקרה של אלימות במשפחה. צילום אילוסטרציה: BigStock

אחת הבעיות המרכזיות באירועים של אלימות במשפחה, שבמקרים מסוימים עולים בחיי הקורבן, היא היכולת המוגבלת מאוד להזעיק עזרה. במקרה הטוב, השכנים או הילדים (אם יש) שומעים את קריאות ה-"הצילו" של הקורבן ובאים לעזרתו, ובעיקר לעזרתה. במקרה הרע, גם זה לא קורה, והקורבן נתון לחסדיו של התוקף. אפליקציה חדשה, שהושקה היום (ג'), מבקשת לשנות את המצב ולהיות כלי עזר לקורבנות של אלימות במשפחה, כדי שיוכלו להינצל מהאירוע.

סייף אנד סאונד היא אפליקציה חינמית, מבוססת בינה מלאכותית וביג דטה, שנוצרה על ידי לי שריר, קיבלה מענק מג'וינט-אלכא וזוכה לתמיכה של משרד הרווחה. היא מושקת בשיתוף עם הפורום על שם מיכל סלה ז"ל – שנרצחה על ידי בן זוגה לפני שנתיים. בשבוע הבא יחל פיילוט במרכז למניעת אלימות במשפחה ברמת גן, שבו ינסו אותה שורדים של מקרים שכאלה. שריר וצוותה מתכוונים להוציא את סייף אנד סאונד לחנויות האפליקציות בינואר הקרוב.

אפליקציית סייף אנד סאונד. צילום מסך

אפליקציית סייף אנד סאונד. צילום מסך

אופן הפעולה של אפליקציית סייף אנד סאונד מזכיר את זה של העוזרות הקוליות כגון סירי: א.נשים שסובלים ממקרי אלימות מצד בני הזוג שלהם.ן יכולים.ות לומר בזמן אמת מילת קוד, שהמכשיר ידע לזהות ובעקבות כך לשלוח SMS לאיש קשר שהקורבן מגדיר מתוך רשימת אנשי הקשר שלו, להקליט את מה שקורה ולשדר זאת לנמען. מי שהוריד.ה את האפליקציה לסמארטפון שלו.ה יכול.ה להסתיר אותה, כך שאם בן הזוג יחטט במכשיר (מה שקורה במערכות יחסים אלימות רבות), הוא לא יוכל לגלות שהיא מותקנת עליו. לחילופין, אפשר להורות לאפליקציה להפעיל אזעקה באמצעות מילת הקוד. בעתיד מקווים המפתחים שתהיה אפשרות להורות לאפליקציה להתקשר אוטומטית לאחד ממוקדי החירום (כרגע אפשר לעשות זאת אם הקורבן מכניס.ה את המוקד לרשימת אנשי הקשר במכשיר הטלפון).

הרעיון לאפליקציה – בעקבות מקרה אונס

הצורך באפליקציה כגון סייף אנד סאונד הפך עוד יותר רלוונטי לאחר העלייה הדרמטית שנרשמה במקרי אלימות במשפחה בתקופת הקורונה. שריר יזמה את פיתוחה בעקבות אונס שחברה שלה עברה בזמן שירותן הצבאי – לאחר שהיא נכלאה במכונית של בן זוגה והוא אנס אותה. לדבריה, אם הייתה אז אפליקציה כמו סייף אנד סאונד – ייתכן שהמקרה הזה היה יכול להימנע.

לי שריר, מנכ"לית ושותפה מייסדת של סייף אנד סאונד. צילום: אורית בר אור

לי שריר, מנכ"לית ושותפה מייסדת של סייף אנד סאונד. צילום: אורית בר אור

שריר ציינה כי "מאז האירוע, בכל כמה חודשים אני בודקת את החשבונות של התוקף ברשתות החברתיות, על מנת לראות שהוא לא נמצא בזוגיות עם אישה אחרת. נרשמתי להאקתון של פורום מיכל סלה, וזה התחבר לי לסיפור שלה. מכאן הקמנו את המיזם".

היא אמרה שיש לסייף אנד סאונד "שוק" גדול, עקב המספר הגואה של מקרי אלימות במשפחה. "אנחנו מקבלים פניות רבות בפייסבוק שקשורות לאפליקציה, בציפייה לכך שהיא תצא", הוסיפה.

חגי מויאל, המפקח הארצי למניעת אלימות במשפחה במשרד הרווחה, אמר באירוע כי "המדינה לא יכולה למנוע אלימות במשפחה לבדה. כדי להיאבק באלימות במשפחה, כל הגורמים חייבים להתגייס – משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, החברה האזרחית ויזמים. בלי שיתופי הפעולה לא נגיע לשום מקום".

"לטכנולוגיה יכול להיות תפקיד מרכזי בטיפול באלימות משפחה, בפרט תוך שילוב עם הגורמים המטפלים בכך. משרד הרווחה מעודד פיתוח טכנולוגיות נגד אלימות במשפחה. יש למדינה עוד הרבה מה להשלים במניעה ואיתור של אלימות במשפחה, וחסרים לנו כלים דיגיטליים שיאפשרו לציבור לדעת איך אפשר להסתייע על מנת למנוע אותה – ולקבל את הסיוע. בשביל זה אנחנו צריכים את שיתופי הפעולה עם אנשי הטכנולוגיה", ציין מויאל.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים