ביידן נגד צוקרברג: הפייק ניוז שמופץ בפייסבוק על הקורונה – הורג

הממשל האמריקני יצא במתקפה חזיתית על המידע הכוזב על הקורונה שמופץ במדיה החברתית, במיוחד נגד פייסבוק ● החברה בתגובה: מקרי הקורונה בעלייה - וביידן מאשים אותנו

שותפויות בין בעלות הברית הדמוקרטיות להתמודדות עם אתגרים. נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן. צילום: BigStock

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, פתח בסוף השבוע חזית מול הרשתות החברתיות, ובפרט מול פייסבוק ומייסדה, מארק צוקרברג. זאת, לאחר שהשיב במסיבת עיתונאים לשאלה על תפקידה של פייסבוק בזמן הקורונה באומרו ש-"חברות המדיה החברתית הורגות אנשים בכך שהן מפיצות מידע כוזב בפלטפורמות שלהן לגבי חיסוני הקורונה".

הטענות על כך שהרשתות החברתיות מפיצות פייק ניוז בכלל, ובעניין הקורונה בפרט, נטענות כבר זמן רב, אלא שעם דבריו של ביידן ודבריהם של בכירים אמריקניים אחרים, נראה שמדובר בעליית מדרגה. הדבר מגיע בין היתר על רקע המגעים שמנהל הבית הלבן בזמן האחרון מול חברות המדיה החברתית כדי שאלה יילחמו במידע הכוזב שמופץ באמצעות הפלטפורמות שלהן.

דברי ביידן הגיעו יום לאחר שד"ר ויווק מוראטי, מועמדו של הנשיא לתפקיד המנתח הכללי בממשל שלו ולשעבר קצין רפואה בכיר בצבא ארצות הברית, אמר כי קיים מידע מוטעה אודות החיסונים וכי מידע זה "מהווה איום על בריאות הציבור". לדבריו, "המידע המוטעה אודות המגיפה, שבעצמו, לפיו ארגון הבריאות העולמי, היווה מגיפה של מידע מוטעה (Infodemic, הלחם של המילים מידע ומגיפה – י"ה), היה קטלני".

"חיינו תלויים בהתמודדות עפ הפייק ניוז"

בדבריו בבית הלבן אמר ד"ר מוראטי כי "מידע מוטעה מהווה איום קרוב וחתרני על בריאות האומה שלנו. עלינו להתמודד, כאומה, עם הפייק ניוז בנושא. החיים תלויים בזה".

כמו במדינות אחרות, הבית הלבן מעודד את האמריקנים שלא התחסנו – לעשות זאת. על אף שהחיסונים זמינים בארצות הברית, שיעור המחוסנים בקרב האמריקנים עומד על פחות מ-50%. פקידים אמריקניים בכירים אמרו לא מכבר שניתן למנוע כמעט לחלוטין את מקרי המוות והמחלות קשות הנובעים מהנגיף על ידי ההתחסנות. ביידן אמר ש-"המגיפה היחידה שיש לנו היא בין הלא מחוסנים".

"החברות חייבות לבצע שינויים משמעותיים"

ד"ר מוראטי ציין כי "בהתחשב בתפקיד שהרשת ממלאת בהפצת מידע מוטעה בתחום הבריאות, הרי שחברות הטכנולוגיה ופלטפורמות המדיה החברתית חייבות לבצע שינויים משמעותיים במוצריהן ובתוכנות שלהן, כדי לצמצם את התפשטותו – תוך הגברת הגישה למקורות מוסמכים ומבוססי עובדות". הוא הוסיף כי "לעתים קרובות מדי, הפלטפורמות הללו בנויות בדרכים המעודדות – ולא סותרות – את התפשטות המידע השגוי". לדברי הרופא, "אנחנו מפצירים בהן להתייצב ולהתקדם. איננו יכולים לחכות עוד עד שהן ינקטו בגישה אגרסיבית כנגד פייק ניוז".

האם פייסבוק נוקטת "צעדים אגרסיביים" אך לא מספיקים נגד הפייק ניוז בנושא הקורונה? מארק צוקרברג. צילום: מתוך ויקיפדיה

האם פייסבוק נוקטת "צעדים אגרסיביים" אך לא מספיקים נגד הפייק ניוז בנושא הקורונה? מארק צוקרברג. צילום: מתוך ויקיפדיה צילום: מתוך ויקיפדיה

פייסבוק טוענת שהיא נוקטת "צעדים אגרסיביים" נגד הפייק ניוז בכלל ובנושא הקורונה בפרט. אף שפייסבוק מקדמת תכנים שקוראים להתחסן, לפי הבית הלבן היא לא עשתה די למחיקת ומניעת הפצת תכנים חדשים של תנועות Anti Vaxxers – שמרתיעות את הציבור מפני החיסונים.

ג'ן פסקי, דוברת הבית הלבן, אמרה בסוף השבוע כי "ברור שהם נקטו בצעדים. הם חברה מהמגזר הפרטי. (אלא ש) יש צעדים נוספים שהם יכולים לנקוט בהם. ברור שניתן לעשות יותר בנושא". היא ציטטה מחקרי עמותות הפועלות למיגור שנאה בדיגיטל, שלפיהם 12 אנשים בלבד אחראים להפצת 65% מהמידע הכוזב על המגיפה והחיסונים.

פייסבוק: עובדות – ולא האשמות – צריכות לסייע במיגור המגיפה

תגובת פייסבוק לדברי ביידן והבכירים הנוספים לא איחרה לבוא: בפוסט שפרסמה החברה אתמול (ש') בבלוג שלה נכתב כי "הנתונים מראים ש-85% ממשתמשי פייסבוק בארצות הברית חוסנו או רוצים להיות מחוסנים נגד קורונה. המטרה של ביידן הייתה 70% מחוסנים עד ל-4 ביולי (יום העצמאות של ארצות הברית – י"ה). פייסבוק היא לא הסיבה שהמטרה הזאת לא הושגה". על פי החברה, "העובדות הן שהנכונות של גולשי פייסבוק בארצות הברית להתחסן נמצאת בעלייה. זה מספר סיפור אחר לגמרי מזה שממשל ביידן מקדם בימים האחרונים".

"בזמן שמקרי הקורונה בארצות הברית נמצא בעלייה, ממשל ביידן בחר להאשים מספר מועט של חברות מדיה חברתית", הוסיפה פייסבוק. "למדיה החברתית יש תפקיד חשוב בחברה שלנו, וברור שצריכים גישה (מתאימה – י"ה) של כל החברה כדי לנצח את המגיפה, ועובדות – ולא האשמות – צריכות לסייע בכך".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים