מגף הסייבר בעט באי הכחול – וזכה באליפות אירופה השנייה בתולדותיו

ההתנהלות של מאמן נבחרת אנגליה-יבמ, סאות'גייט, אמש (א') הובילה להפסד צורב שלה בבית ● האיטלקים ידעו להגיב, כמו שצ'ק פוינט ידעה להגיב להתפתחויות בעולם הענן – גם אם מאוחר ● עכשיו סאות'גייט צריך להתפטר, כמו שנשיא יבמ התפטר בשבוע שעבר

12/07/2021 14:04
האיטלקים-צק פוינטים חוגגים עם הגביע אמש (א') - ובצדק. צילום: סוכנות הידיעות תסנים, מתוך ויקיפדיה

הגענו לסוף היורו – והטור הזה, עם 18 טורים בחודש של משחקים מרתקים ואיכותיים. במוקד המשחקים, הטופ של הטופ, היה הגמר שנערך אמש (א'), שכמו שאמרו פעם – לא בייש את הפירמה.

משחק הגמר הפגיש בין ארץ המגף למדינת שלוש האריות, בין ענקית סייבר לענקית מחשוב מסורתי וחדשני כאחד. ובמילים אחרות, בין איטליה-צ'ק פוינט לאנגליה-יבמ.

הסייבר הוא אחד הנושאים החמים והחשובים ביותר בעולם המחשוב, והוא נמצא על סדר היום של כמעט כל ארגון. ואם לא, אז כדאי שיהיה. מעבר לכלי ההגנה השונים שהארגון צריך להתקין, חשוב מאוד שהוא יקים צוות משימה לעת צרה, מה שמכונה בשפה המקצועית צוות IR (צוות תגובה). למה? כי כאשר קורה אירוע סייבר, הארגון עלול להיכנס לשיתוק ואחר כך להגיב בצורה פזיזה ולא שקולה, ולעומת זאת, לצוות IR יש תוכנית פעולה, והוא מטפל באירוע הסייבר ברמות הניהולית, הטכנית והחוקית-משפטית. ברמה הטכנית, יש לזהות את התקיפה, לנסות לבודד אותה ולבלום אותה. במקביל, יש לחקור את היקף הפריצה והמשמעויות שלה – כל זאת תוך שמירת המידע וההוכחות שבוצעה פריצה. בד בבד, יש לנהל את הזירה התקשורתית, הזירה הרגולטורית, התפעול והעובדים. ועוד לא הזכרתי את הצורך בצוות שינהל את המשא ומתן עם התוקפים, במיוחד במתקפות כופרה.

גם במשחקי כדורגל, חשוב מאוד שהמאמן והצוות שלו ייערכו בזמן לאירועים כמו בעיטות 11 בסיום 120 דקות, תוך הכנת השוער והבועטים מראש, עם סדרת כללים ברורה. לצערה של אנגליה-יבמ, ההתנהלות של המאמן שלה, גארת' סאות'גייט, הייתה חובבנית, בלשון המעטה חובבנית, לאורך כל המשחק ובעיקר בשלב הפנדלים, שהכריעו את המשחק לרעתה.

לא ברור מה עבר אתמול לסאות'גייט בראש. צילום ארכיון: BigStock

לא ברור מה עבר אתמול לסאות'גייט בראש. צילום ארכיון: BigStock

ההתעוררות של נבחרת איטליה וצ'ק פוינט

יבמ-אנגליה פתחה את המשחק בסערה, כשהיא כובשת שער מהיר בדקה השנייה, שגרם לשיתוק באיטליה-צ'ק פוינט. כמו שמרגישים בארגונים רבים אחרי שחודרים אליהם ותוקפים אותם, גם ענקי ההגנה מארץ המגף הרגישו הלם מיד לאחר שער הבזק שחטפו. בדקות שלאחר מכן, הם קפאו ובעיקר חששו לחטוף גול נוסף, שבסבירות גבוהה יגמור את המשחק. לכן, המחצית הראשונה התנהלה בשעמום מסוים, כאשר איטליה-צ'ק פוינט שיחקה בעיקר לרוחב, מפחד לאבד כדורים, ובעטה את הבעיטה הראשונה שלה לשער (אם אפשר לקרוא לזה בעיטה) בדקה האחרונה של המחצית. המצב של נבחרת איטליה במחצית הראשונה הזכיר לי את המצב של צ'ק פוינט בתקופה האחרונה: יועצים ואנליסטים רבים טוענים שהיא והמנכ"ל שלה, גיל שויד, נרדמו בשמירה ופספסו את מהפכת הענן בעולם הסייבר.

המחצית השנייה הייתה סיפור אחר לגמרי – הכול השתנה בה, לאחר שרוברטו מנצ'יני, שהוא הגיל שויד של נבחרת איטליה (המאמן), התעורר והעיר את שחקניו. הוא ביצע חילופים נדרשים והוביל את האיטלקים לסדרת מהלכים התקפיים, שבסיומם כבש ליאונרדו בונוצ'י את שער השוויון. ההצלחה האיטלקית לחזור למשחק מתעצמת לאור העובדה שהם עלו למגרש עם נבחרת בהרכב לא מלא, בגלל פציעות במשחקים הקודמים, ונאלצו לעשות חילופים רבים במהלך המשחק, כתוצאה מפציעות נוספות.

כמו שמנצ'יני הוביל את איטליה למהפך, צ'ק פוינט לוחצת בימים אלה על דוושת הגז בכל הכוח בדרך להוביל את שוק הסייבר גם בעולמות הענן. בעזרת כמה רכישות שהיא ביצעה ובעיקר בעזרת צוות פיתוח פנימי גדול, היא מתחילה להראות שיש לה מה למכור בתחום.

לוחץ בכל הכוח על הדוושה להובלת עולם הגנת הסייבר בענן. גיל שויד, מנכ"ל צ'ק פוינט. צילום: יח"צ

לוחץ בכל הכוח על הדוושה להובלת עולם הגנת הסייבר בענן. גיל שויד, מנכ"ל צ'ק פוינט. צילום: יח"צ צילום: יח"צ

מהצד השני, סאות'גייט לא עשה חילופים בזמן המתאים ולא ניצל את הכישרונות הרבים שיושבים אצלו על הספסל. בהתאמה, ליבמ יש מוצרי תוכנה מעולים, והשאלה היא האם היא משווקת אותם כמו שצריך או שהפוטנציאל נשאר במעבדות שלה.

ואם כבר סאות'גייט, התחושה הייתה שהשיתוק שהגול של הנבחרת שהוא מאמן גרם לאיטליה-צ'ק פוינט עבר אליו. הוא לא הגיב, ואם כן – אז מאוחר מדי, וגרם לכך שאנגליה-יבמ חטפה את שער השוויון ונאלצה להגיע לשלב הפנדלים.

קודם מחממים, אחר כך נותנים לבעוט

כלל ידוע כשמגיעים להכרעה בפנדלים הוא שהמאמן לא מכניס שחקן קר ומיד נותן לו לבעוט. לא ברור מה עבר בראש של המאמן האנגלי, שצריך להתפטר כמו שנשיא יבמ התפטר בשבוע שעבר, אבל ניהול בעיטות ה-11 שלו היה קטסטרופאלי. במקום להשתמש בחילופים שעומדים לרשותו לאורך המשחק, הוא עשה מעט מדי חילופים והטעות הגדולה ביותר הייתה להכניס בדקה ה-120 (!) את רשפורד וסאנצ'ו, ואז לתת להם לבעוט בשלב הפנדלים – ולא לגריליש, שנכנס גם הוא בחילופים, אבל בשלב מוקדם יותר.

התוצאה: למרות המשחק הביתי והעידוד של האוהדים האנגלים, בניגוד למה שהם שרו במהלך המשחק, האליפות לא חוזרת הביתה, אלא היא חוזרת לאיטליה אחרי 58 שנים – ובצדק. מה שסאות'גייט עשה היה מתכון לכישלון שאכן קרה והכתיר את האיטלקים-צ'ק פוינטים כאלופי אירופה.

לאיטליה-צ'ק פוינט הגיע לזכות לא רק בגלל המשחק אמש, אלא גם בגלל איך שהיא שיחקה לאורך כל הטורניר: היא ידעה להשתמש בכל הכלים שיש לה, והשוער המדהים שלה, דונארומה, שהפך להיות לכוכב הגמר עם עצירות מדהימות בבעיטות ה-11. הוא זכה בצדק בתואר השחקן של הטורניר.

זיו מנדל, מנכ"ל ג'ון ברייס הדרכה ומטריקס שירותי R&D ואוף שור. צילום: ניב קנטור

זיו מנדל, מנכ"ל ג'ון ברייס הדרכה ומטריקס שירותי R&D ואוף שור. צילום: ניב קנטור

אז זהו – היורו בא לסיומו וכמו אוהדי כדורגל רבים, החתום מטה מחכה בכיליון עיניים למונדיאל, שאמור להתקיים בשנה הבאה בקטאר (ובניגוד לשאר המונדיאלים – בחורף), עם הרבה מאוד נבחרות ועניין מכל העולם. איזה יופי זה משחק הכדורגל…

הכותב הוא מנכ"ל ג'ון ברייס הדרכה ומטריקס שירותי R&D ואוף שור

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים