סנאפצ'ט תעמוד לדין על מעורבותה בתאונת דרכים קטלנית – מדוע?

לרשת החברתית יש פילטר מהירות, המאפשר הצגת מד המהירות בזמן נסיעה ● בני נוער מארה"ב תיעדו דהירה פראית במכונית בפליטר, ואז התנגשו בעץ ונהרגו ● הוריהם תבעו את סנאפ, שניסתה להתנער מאחריות, אך בית המשפט קבע - היא יכולה להיתבע

יכולה לעמוד לדין. סנאפצ'ט. צילום: BigStock

תאונת דרכים בארה"ב, שבה נהרגו שלושה בני נוער, התרחשה לאחר שימוש ב"פילטר מהירות" של הרשת החברתית סנאפצ'ט (Snapchat). הפילטר שימש את בני הנוער לשם תיעוד מד המהירות של המכונית, שהראה על נסיעה מסחררת במהירות של יותר מ-180 קמ"ש. סנאפ (Snap), החברה הבעלים של הרשת החברתית, תיאלץ להתמודד עם תביעה הנובעת מהתאונה הקטלנית, כך קבע בית המשפט הפדרלי התשיעי לערעורים של ארצות הברית אתמול (ג').

הרכב של שלושה שופטים מבית המשפט לערעורים דן בטענת סנאפצ'ט, לפיה סעיף 230 לחוק הגינות התקשורת – המכונה CDA (ר"ת Communications Decency Act) – אמור להגן עליה מפני אחריות כמפרסמת של מידע המופיע בפלטפורמה שלה. אלא שבית המשפט קבע כי החברה הבעלים של אפליקציית המדיה החברתית, "לא נהנית מחסינות מתביעה כזו". בנוסף טענה החברה כי יש לדחות את התביעה נגדה גם מכיוון שהיא לא מי שגרמה לתאונת הדרכים, ואולם השופטים סברו ש-סנאפ תוכל להיתבע, בשל מה שכינו "ההשלכות הצפויות" של תכנון שירותיה לעידוד התנהגות מסוכנת.

התנגשו בעץ אחרי ש"טסו" ותיעדו את הנסיעה. צילום אילוסטרציה: BigStock

התנגשו בעץ אחרי ש"טסו" ותיעדו את הנסיעה. צילום אילוסטרציה: BigStock

לפי רויטרס, התביעה הגיעה בעקבות התאונה המחרידה, שהתרחשה בוויסקונסין בשנת 2017, בה נהרגו ג'ייסון דייוויס, שהיה הנהג ברכב, כמו גם האנטר מורבי ולנדן בראון, חבריו שהיו יחד איתו באותה נסיעה קטלנית. המכונית בה נסעו השלושה התנגשה בעץ, לאחר שטסה על הכביש במהירות אסורה ומסוכנת. זמן קצר לפני התאונה, בראון פתח את אפליקציית סנאפצ'ט כדי לתעד את מהירות המכונית, ולהציג אותה באמצעות פילטר שמאפשר לתפוס צילום סטילס או וידיאו קצרצר (המכונים snap), בו מופיע מד המהירות.

הוריו של בראון סיפרו כי בנם רצה לתעד את "החוויה" באמצעות התכונה באפליקציה המכונה "מסנן המהירות" (speed filter), שלדבריהם מעודד נהגים, לרוב צעירים, לנסוע במהירות גבוהה במיוחד ולהציג את ה"שיא" שהשיגו בסנאפצ'ט, כדי למשוך תשומת לב. לכן במאי 2019 החליטו הוריו של מורבי והוריו של בראון לתבוע את סנאפ במחוז המרכז בקליפורניה, בטענה שסנאפצ'ט התנהלה ברשלנות כשעודדה את המשתמשים לנסוע במהירות לא בטוחה.

"על היצרנים מוטלת החובה לנקוט בזהירות הראויה באספקת מוצרים"

התובעים טענו גם כי האפליקציה מעניקה למשתמשים פרסים בעבור פרסום תכנים דרמטיים במיוחד, מבלי לומר להם באיזה מהמקרים יקבלו פרס, וכי משתמשים רבים האמינו כי פרסום נסיעה במהירות של יותר מ-160 קמ"ש (100 מייל לשעה) יזכה אותם בפרס הנכסף. התובעים גם ציטטו סדרת כתבות חדשותיות על התופעה, אשר פורסמו לפני התאונה.

יצוין כי סנאפ לא מעניקה בכלל "פרסים" לאנשים שמתעדים את עצמם במהירות מופרזת, אך ההורים אמרו כי משתמשי סנאפ אינם מבינים כיצד פועלת מערכת התגמולים של החברה.

"גם אם סנאפ לא ממש מתגמלת את המשתמשים המתבגרים והצעירים שלה בפרסים או בתגמולים או בגביעים עבור השגת 100MPH Snap (מהירות הגבוהה מ-100 מיילים לשעה בפילטר המהירות – ג"פ), המשתמשים של סנאפ אינם יודעים זאת", טענו ההורים. "רבים מהם מאמינים כי הם יתוגמלו על ידי הקלטת סנאפים כאלו או מהירים יותר, או לכל הפחות, הם רוצים לברר אם הם יתוגמלו כל כך, ולכן הם נוסעים במהירות מופרזת כדי לראות מה יקרה".

"סנאפ תכננה ללא עוררין את מערכת התגמולים ואת מסנן המהירות של סנאפצ'ט והפכה את ההיבטים הללו של סנאפצ'ט לזמינים למשתמשים דרך האינטרנט", כתב השופט קים מקליין וורדלב. "סוג זה של תביעה נשען על הנחת היסוד כי על היצרנים מוטלת החובה לנקוט בזהירות הראויה באספקת מוצרים שאינם מהווים סיכון בלתי סביר לפגיעה או לפגיעה בציבור".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. נו באמת...

    לפי הלוגיקה הזו אפשר לתבוע את אלוהים, הוא יצר את האדם, האדם מאז קום האנושות רק פוגע והורס. אפשר יהיה לתבוע את פייסבוק על עידוד הסתה או על רצח או כל בעיה אחרת של כל אחד שיש לו חשבון שם.. בקיצור באמריקה הכל אפשרי.. ארץ ההזויים.

אירועים קרובים