בריטניה: "רוסיה תכננה מתקפת סייבר על אולימפיאדת טוקיו"

שר החוץ הבריטי גינה את ניסיונות המתקפה "הצינית והפזיזה' לשבש את המשחקים, לפני שאלה נדחו

נדחתה בגלל מגיפת הקורונה. צילום: BigStock

שירותי הביון הצבאיים הרוסיים תכננו מתקפת סייבר על המשחקים האולימפיים והפאראלימפיים שהיו אמורים להתקיים הקיץ ונדחו בשנה, מתוך רצון לשבש את אירוע הספורט המוביל בעולם, כך חשף המרכז הלאומי לאבטחת סייבר בבריטניה.

החשיפה נעשתה בעקבות פעולה משותפת עם סוכנויות המודיעין האמריקני. הפעילות המקדימה למתקפה כללה מעקב והיערכות למתקפות סייבר כנגד מארגני המשחקים, חברות המספקות שירותים לוגיסטיים לאירוע ונותני החסויות. עבודת הריגול המקדים, שכבר הייתה בעיצומה, הופסקה בשל דחיית המשחקים בגלל נגיף הקורונה.

גורמי ביון בריטיים אמרו לעיתונות בממלכת האי, כי מתקפות סייבר מהעבר, שיוחסו לרוסיה, כוונו נגד גופים ומדינות המתנגדים פוליטית למוסקבה. הגילוי הנוכחי הוא עדות ראשונה לכך, שפעילות סייבר מסוימת הופנתה גם כנגד הסוכנות העולמית למניעת שימוש בסמים. זאת, בעקבות ההחלטה מ-2019 על השעיית רוסיה לארבע שנים מהשתתפות במשחקים האולימפיים ומטורנירי ספורט בינלאומיים גדולים, ובהם מונדיאל 2022. ההשעיה באה לאחר חשיפה של הסוכנות העולמית למניעת סימום, שלפיה עשרות ספורטאים רוסים נטלו חומרים אסורים. על פי אותם גורמי ביון בריטיים, נמצאו עדויות לכך, שרוסיה הייתה מוכנה להרחיק לכת ולשבש את המשחקים האולימפיים לאחר שהוחרמה – כאשר היא זו שמימנה את השימוש בסמים.

הוועדה המארגנת של משחקי טוקיו מסרה בתגובה, כי "לא נצפתה כל השפעה משמעותית" על פעולותיה ממתקפות הסייבר שתוכננו. "מארגני טוקיו 2020 רואים בהגנת הסייבר היבט חשוב של אירוח המשחקים. הוועדה המארגנת של טוקיו 2020 נוקטת מגוון צעדים ועשתה הכנות יסודיות לתחום", נמסר. "למרות שאנו מנועים מלחשוף פרטים על אמצעי הנגד שהופעלו, בשל אופי הנושא, נמשיך לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם הארגונים והרשויות הרלוונטיים כדי להבטיח שההגנות ייושמו בצורה יסודית".

קצונובו קאטו, דובר ממשלת יפן, אמר, כי המדינה "תעשה כל שניתן כדי להבטיח שהמשחקים ב-2021 יהיו נקיים מתקיפות סייבר. לא נוכל להתעלם ממתקפת סייבר שעלולה לערער את יסודות הדמוקרטיה. הרשויות היפניות אוספות מידע וימשיכו לשתף אותו עם מדינות אחרות".

בריטניה הייתה המדינה הראשונה לחשוף את היקף הניסיון הרוסי לשבש את אולימפיאדת החורף והמשחקים הפאראלימפיים בפיונגצ'אנג שבדרום קוריאה ב-2018. היא הצהירה בעבר, "בביטחון של 95%", כי השיבוש בוצע על ידי יחידה 74455 של ה-GRU, הביון הצבאי הרוסי.

לדבריה, יחידת הסייבר של GRU ניסתה להסוות את עצמה כהאקרים צפון קוריאנים וסינים, ופעילותה הייתה מכוונת לטקס הפתיחה של משחקי החורף 2018, כמו גם להפלת האתר, כדי שהצופים לא יוכלו להדפיס כרטיסים ולהסתייע ב-Wi-Fi שבאיצטדיון. עוד כוונו מתקפות הסייבר כנגד שדרנים, אתר סקי, עובדים מבין מארגני האירוע, נותני שירותים ונותני חסות למשחקים.

בריטניה מניחה כי עבודות הריגול המקדימות לקראת המשחקים בטוקיו כללו איסוף פרטי חשבונות מרכזיים, הקמת אתרים מזויפים וחקר מצב האבטחה בחשבונות פרטניים. כל אלו, לדבריה, היו דומים לפעילות רוסיה נגד דרום קוריאה. דומינק ראב, שר החוץ הבריטי, אמר כי "פעולות ה-GRU נגד המשחקים האולימפיים והפאראלימפיים הן ציניות ופזיזות. אנו מגנים אותן באופן החזק ביותר האפשרי. בריטניה תמשיך לעבוד עם בעלי בריתה כדי להיערך ולהתמודד עם מתקפות סייבר זדוניות בעתיד".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים