כך תנהלו טוב יותר בעידן הדיגיטלי

מיהו הדור החדש, המשתייך לעולם הדיגיטלי, ומהם השינויים שהארגונים והמנהלים הרלוונטיים בהם חייבים לאמץ - תפיסתית, מחשבתית וניהולית - כדי להתאים את עצמם?

08/12/2019 13:35
מאיה ורמוט, סמנכ"לית מגזר ציבורי ב-SQLink. צילום: אפרת קופר

"אני בחור אנלוגי בעולם דיגיטלי
מנסה לנגן כינור
במסיבה בריבוע מקפץ בשיפוע
ועושה צעדים לאחור"

כך שר אלון אולארצ'יק (שגם כתב והלחין) בשירו, שיצא הרבה לפני שעברנו לחיות בעולם שכזה. בנוסף לעובדה שאנחנו חיים בעידן דיגיטלי, הרי שהעובדים בדור הנוכחי דיגיטליים ומכתיבים לארגונים לנהל ניהול ברוח זו.

מיהו הדור החדש, המשתייך לעולם הדיגיטלי, ומהם השינויים שהארגונים והמנהלים הרלוונטיים בהם חייבים לאמץ – תפיסתית, מחשבתית וניהולית – כדי להתאים את עצמם?

הנה כמה מאפיינים של הדור הזה: הוא גדל בעולם של ריבוי מסכים וטכנולוגיה דיגיטלית; מחפש משמעות וחוויות כמעט בכל פן בחיים; יודע לעשות הפרדה בין החיים האישיים לעבודה, אבל לא כשזה קשור לטכנולוגיה; הקשב שלו מוגבל, מה שגורם לו לאבד עניין מהר מאוד; הוא לא דוחה סיפוקים ואוהב פידבקים מידיים, כמו גם סקרן וצמא לחידושים; אין לו כבוד לסמכות; והרשת השולטתתתת שדרכה הוא מתבטא היא אינסטוש. אינסטגרם, למי שמשתייכים לעידן האנלוגי.

מנהל סיוטי מול מנהל חלומי

הפסיכולוגיה מול דור העובדים הדיגיטליים שונה מהותית מזו שנהגה מול הדורות שקדמו לו. זה בא לידי ביטוי כמעט בכל תחום – במנהיגות, בהקשבה, בחדשנות טכנולוגית, בתקשורת, בגבולות חופשיים (מה שאומר חופשות, איחורים וכיו"ב), בצורך בפידבק מידי וגם במשוב הפוך, בשקיפות, בשיתוף ובהוגנות, לצד צמצום מסרים כפולים.

על המנהלים מוטלת החובה לא להיות המנהל הסיוטי, אלא להפך – לשאוף להיות המנהל החלומי.

מיהו מנהל סיוטי? זה אחד שמנהל ברמת המיקרו, שלא אכפת לו מהצרכים האישיים והמקצועיים של העובד, ונוטה להטיח אשמה בכולם – חוץ מאשר בעצמו. האמת? זהו מנהל סיוטי בכל דור, ולא רק בזה הדיגיטלי.

המנהל החלומי, לעומת זאת, הוא מישהו שאפשר לקבל ממנו השראה – הן מקצועית והן ניהולית, כזה שמייצר סביבת עבודה נעימה ומפרה, מבין, דואג, מייעץ ותומך, גמיש מחשבתית ופתוח, בעל ערכים ומעריך את צוות העובדים שמסביבו.

איך מתנהגים מול הדרישות של הדור החדש?

הדור החדש, קרי: הנוכחי, של העובדים, שנשאר באותו מקום עבודה כשלוש שנים בממוצע, מעלה דרישות קצת אחרות ממה שהורגלנו בדור שקדם לו. הוא רוצה לעבוד עם אנשים שהוא נהנה מחברתם, הן קולגות והן מנהלים שלהם הוא כפוף, חשוב לו האיזון בין הבית, העבודה והחברים, שמקום העבודה יהיה בקרבת מקום המגורים שלו, שלחברה תהיה אחריות חברתית, שמשרדיה יהיו נעימים ושהעבודה תתבצע על התוכנות המתקדמות ביותר.

כדי לעמוד באתגר הדיגיטלי ובזה שמציבים בפניהם העובדים הדיגיטליים, המנהלים לומדים להעביר מסרים בצורה קצת שונה מזו שהייתה לפני שנים. הם מרבים להעביר מסרים קצרים וענייניים באפליקציות פנים ארגוניות בסלולרי, ברשתות החברתיות השונות וכמובן, בווטסאפ. הכל הופך להיות יותר רספונסיבי. ברם אולם, אליה וקוץ בה: כל אותם אמצעים מחייבים את המנהלים והעובדים לרמת זמינות שנוגדת את התפיסה לאיזון בין הבית לעבודה.

העובדים דיגטליים. כדאי שגם המנהלים יהיו. צילום אילוסטרציה: BigStock

העובדים דיגטליים. כדאי שגם המנהלים יהיו. צילום אילוסטרציה: BigStock

מה אני מציעה כדי לצלוח את אתגר העבודה עם הדור הדיגיטלי? עליהם לדאוג לבנות עם העובדים בני דור זה קריירה, לספק להם מסלולים, לפתח אותם כמנטורים, לתגמל אותם בהתאם, מעבר לשכר והטבות, ולתת להם משמעות בעבודה, כוח להשפיע ומשוב מידי ושוטף, לצד הכרה פומבית בערכם.

בנוסף, עליהם לתת לעצמם ולצוות שלהם זמן שקט לעבודה אפקטיבית. אני ממליצה להם לפנות לפחות שעה אחת ביום, ואם אפשר קצת יותר. כי הן מנהלים והן עובדים שמסוגלים לשבת שעה – שעתיים ביום ולהתרכז בעבודתם ללא הסחות דעת הם העובדים עם הסיכוי הגבוה ביותר לייצר ערך משמעותי, לצד פריצות דרך וקבלת החלטות חכמות.
בכל עידן, כוחה של כל חברה הוא באנשיה הטובים. כדאי למנהלים להשקיע בהם.

ורמוט הינה סמנכ"לית מגזר ציבורי ב-SQLink. היא תהיה בין המרצים בכנס e-Gov של אנשים ומחשבים, שיתקיים ביום ה' הקרוב, ה-12 בדצמבר. להרשמה לאירוע לחצו כאן.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. זאב

    אהבתי לקרוא. קצר, ממוקד ונותן את הדעת לתופעה המתדפקת על דלתנו.

אירועים קרובים