בנק ישראל הטיל מגבלות על תשלום לעסקים באפליקציות של הבנקים

הבנק החליט להגביל את הסכום הכללי שיהיה אפשר להעביר דרכן לבתי עסק על עד שני מיליארד שקלים השנה, ועד שלושה מיליארד ב-2021 ● המטרה: לאפשר לגופים חוץ בנקאיים תנאים נוחים יותר לכניסה לשוק הזה

פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל.

בנק ישראל החליט להטיל מגבלות על תשלום לבתי עסק (P2B) באמצעות אפליקציות התשלומים: מנייר מדיניות שפרסם הבנק אתמול (ג') עולה כי השנה, הסכום הכללי שיהיה אפשר להעביר דרכן לבתי עסק עומד על שני מיליארד שקלים, בשנה הבאה הוא יעמוד על 2.5 מיליארד וב-2021 – על שלושה מיליארד. לא פורסם האם תהיינה מגבלות לאחר מכן ובאילו סכומים.

המהלך ישפיע בעיקר על הבנקים, שכן נכון לעכשיו, פועלות בעולם התשלומים במובייל בישראל בעיקר אפליקציות שלהם, כמו ביט של בנק הפועלים ופפר פיי של הבנק הדיגיטלי פפר, מבית בנק לאומי. בבנק ישראל טוענים כי מטרת הטלת המגבלות היא לאפשר לחברות כרטיסי האשראי ולגופים חוץ בנקאיים תנאים נוחים יותר להיכנס לשוק הזה, מה שנקרא "הגנת ינוקא". עוד אומרים בבנק המרכזי כי המהלך הוא המשך יישום של רפורמת שטרום להגברת התחרות במערכת הבנקאית, וכי "המתווה גם מבטיח המשך חדשנות בתחום התשלומים, לטובת הלקוחות והעסקים".

"פועלים בראייה רחבה"

לדברי נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, "אנחנו רואים חשיבות רבה בהתפתחות שוק התשלומים בישראל ופועלים בראייה רחבה כדי לוודא שהתשתיות של השוק (כגון ה-EMV – תשתית תשלומים מהירים לכלל השחקנים הפועלים בתחום) יפותחו ויאפשרו שוק חדשני ותחרותי, שבו יהיה מגוון רחב של שחקנים, בין אם מקומיים ובין אם זרים".

פרופ' ירון הסביר כי בבנק ישראל שקלו לאסור על תשלום לבתי עסק באמצעות אפליקציות התשלומים של הבנקים, אולם הגיעו למסקנה שהדבר יהווה פגיעה בצרכנים ויצירת פיגור של ישראל מול מדינות אחרות.

המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, אמרה כי "שוק התשלומים משתנה במהירות וימשיך להשתנות בשנים הקרובות, ויותר ויותר תשלומים יבוצעו באמצעות אפליקציות. מספר משקי הבית והעוסקים הזעירים שעושים שימוש באפליקציות התשלום השונות, תוך שביעות רצון גבוהה, הולך וגדל. הגבלת היקף השימוש באפליקציות עבור תשלום בבתי עסק בטווח הקצר תאפשר לחברות כרטיסי האשראי ולמתחרים נוספים בשוק, כולל שחקנים זרים שירצו בכך, להיערך ולהקים אפליקציות משלהם או ארנקים דיגיטליים. כך הם יוכלו להיכנס לתחום האפליקציות ולפעול להגברת התחרות, לטובת משקי הבית והעסקים הקטנים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים