"רק הסטארט-אפים יצילו את עולם הקמעונות"

"טכנולוגיות שיבואו מסטארט-אפים יוכלו להציל את חברות הריטייל מחיסול", אמר יהודה טאוב, שותף מנהל בקרן הרץ ונצ'רס ● הוא הזהיר את מנהלי החברות שאם הם לא יאמצו את המגמות החדשות – הם עלולים להיות מפוטרים

מימין: יהודה טאוב, שותף מנהל בקרן הרץ ונצ'רס; יונתן מצ'דו, משקיע מקרן סמסונג נקסט; דב ירקוני, מנכ"ל קרן החדשנות של נילסן; טל ברטן, מייסד TC Holding ומנחה הפאנל; וערן ביילסקי, שותף באנטרי קפיטל. צילום: תומר פולטין

"רק טכנולוגיות שיבואו מסטארט-אפים יוכלו להציל את חברות הריטייל מחיסול. האווירה קשה, הקמעונאים דואגים, והחשש שלהם הוא שהחברות שלהם לא יהיו עוד בשנה הבאה. הסטארט-אפים יכולים להיות הפתרון לכך", אמר יהודה טאוב, שותף מנהל בהרץ ונצ'רס.

טאוב דיבר בפאנל משקיעים שהתקיים במסגרת כנס Retail Disrupt, שנערך על ידי אנשים ומחשבים בשיתוף Retail:Tech. האירוע התקיים באחרונה במרכז האירועים LAGO בראשון לציון. את הכנס, שבו נטלו חלק מומחים, אנשי מקצוע וסטארט-אפיסטים רבים, הנחתה מעיין פרילוק, עיתונאית טכנולוגיה בערוץ 12. הפאנל, בהנחייתו של טל ברטן, מייסד TC Holding, ריכז משקיעים שחלקו את נקודות המבט שלהם על המגמות העכשוויות בעולם ההשקעות בקמעונות אונליין.

יהודה טאוב, שותף מנהל בהרץ ונצ'רס. צילום: תומר פולטין

יהודה טאוב, שותף מנהל בהרץ ונצ'רס. צילום: תומר פולטין

לדברי טאוב, "תחום הקמעונות נתון תחת לחץ אדיר והמרווחים מצטמקים. חברות, בפרט אלה מרשימת הפורצ'ן 500, מבינות את הפוטנציאל שגלום בשיתופי פעולה עם סטארט-אפים ומחפשות אותם, כולל חברות הזנק ישראליות".

"מנהלי חברות קמעונות צריכים להבין שמישהו הולך להרוג את החברה שלו והבעלים יפטר אותו אם הוא לא יתאים אותה למגמות החדשות", הוסיף. "הם צריכים לאתר טכנולוגיות שהן בגדר חובה (Must have), ולא כאלה שטוב שיש אותן (Nice to have). המנהלים מתנהגים, ומי שלא צריך להתנהג, כמי שחרב מונחת על צווארם והם צריכים טכנולוגיות חדשות רק כדי להישאר במשחק".

טאוב ציין שקרן הרץ ונצ'רס הקרן הוקמה לפני כשנה ומשקיעה בין מיליון לשלושה מיליון דולר בסטארט-אפים בשלבים ראשונים.

שבבים למעקב אחרי מוצרים

ערן ביילסקי, שותף באנטרי קפיטל, ציין שהקרן משקיעה בחברות בשלבים שונים, אולם מתמקדת בחברות ישראליות בשלב מוקדם, "לרבות בתחום החברה ללקוח (B2C), שקרנות אחרות לא משקיעות בו".

בדבריו התייחס ביילסקי לצורך בטכנולוגיה שתסייע להתמודד עם הונאות ועם גניבות מחנויות פיזיות. "אנחנו רואים מעבר של הכלים המשמשים לאי קומרס גם לחנויות הפיזיות. בחנויות הווירטואליות יודעים מיהו הלקוח ומהיכן הוא מגיע, בעוד שבחנויות הפיזיות לא יודעים מי נכנס בדלת ומה הוא מחפש. גם כאן חשוב השימוש בנתונים. אנחנו צפויים לראות חדשנות בשימוש בשבבים כדי לעקוב אחרי מוצרים, מה שיצריך עיבוד של הנתונים", אמר.

ערן ביילסקי, שותף באנטרי קפיטל. צילום: תומר פולטין

ערן ביילסקי, שותף באנטרי קפיטל. צילום: תומר פולטין

הוא ציין כי אחת הבעיות של חברות הקמעונות, שסטארט-אפים יכולים לתת לה מענה, היא בתחום הלוגיסטיקה. "יש להן בעיות בעולם המחסנים: כדי לבצע משלוח בתוך שעה, חברות צריכות מחסני מלאי בתוך הערים, וכן אוטומציה ורובוטיקה מקצה לקצה. יש סטארט-אפים שמנסים לספק פתרונות קטנים בתחום".

שני תחומים שבהם חברות הקמעונות צריכות להתפתח

דובר נוסף בפאנל היה דב ירקוני, מנכ"ל קרן החדשנות של נילסן, שסיפר כי באחרונה הוא היה מעורב בהקמת לא פחות מ-12 אקסלרטורים ברחבי העולם. כמו חלק מקודמיו, גם הוא הצביע על שני תחומים שחברות הקמעונות צריכות להתפתח בהם: עיבוד נתונים ושיפור חוויית הקנייה. "חברות אלה יידרשו ליצור ולעבד מידע הרבה יותר מתוחכם, אחרת הן ייאכלו על ידי השחקנים הגדולים. פלטפורמות צד שלישי יצטרכו לספק זאת לחברות קטנות יותר".

לדברי ירקוני, אחד היתרונות הבולטים של חברות הריטייל הגדולות על פני אלה הקטנות הוא שהן הבעלים של כל שרשרת הערך – מייצור המוצר ועד לאספקתו ללקוח. "כך הן יכולות לשלוט במרווחים, להשיג ביצועים טובים יותר ולהתפשט ברחבי העולם", אמר.

דב ירקוני, מנכ"ל קרן החדשנות של נילסן. צילום: תומר פולטין

דב ירקוני, מנכ"ל קרן החדשנות של נילסן. צילום: תומר פולטין

בנוסף, ציין, "על חברות הריטייל לשפר את חוויית הקנייה. של הלקוח יש שיבוש גדול בתחום זה, אפילו מהפכה, אבל חברות מתמקדות רק בדברים שחייבים שיהיו אותם, ולא בכאלה שנחמד שיהיו אותם – שגם בהם חשוב לעסוק".

הוא חוזה שיותר ויותר חברות יפתחו חנויות כמו Amazon Go, כלומר: חנויות שהכל מתנהל בהן ללא מגע יד אדם.

לסיכום אמר ירקוני ש-"קרן החדשנות של נילסן מתעניינת בכלל האקו-סיסטם של עולם המסחר. היא משקיעה ביזמים מוקדם ככל האפשר, אפילו משלב המצגות, ומלווה אותם עד ללקוח הראשון. הקשר עם נילסן מאפשר לנו לבחון את החברה משלב הגילוי הראשוני ואימות הרעיון, להבטיח שהרעיון הזה ממלא צורך, לספק לסטארט-אפים גישה ללקוחות שיכולים להיות שותפים ולהיות אתן עד לשלב המסחור".

"נחווה שיבושים רבים והחברות שישרדו אותם יצליחו בגדול"

יונתן מצ'דו, משקיע מקרן סמסונג נקסט, ציין כי הקרן מנוהלת מסן פרנסיסקו ויש לה שלוחות בניו-יורק, לונדון, ברלין ותל אביב.

"סמסונג היא חברת ענק עם הכנסות רבעוניות של 15 מיליארד דולר, שחלק מהן מוקדש להשקעה בחברות שיכולות להביא מוצרים ושירותים טובים. אנחנו מחפשים השקעות בחברות תוכנה בשלבים מוקדמים", אמר.

יונתן מצ'דו, משקיע מקרן סמסונג נקסט. צילום: תומר פולטין

יונתן מצ'דו, משקיע מקרן סמסונג נקסט. צילום: תומר פולטין

הוא ציין ש-"עולם המסחר יחווה בשנים הקרובות שיבושים רבים, והחברות שיצליחו לשרוד אותם יצליחו ובגדול".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים