מחקר בארה"ב: מאז כניסת שירותי שיתופי הנסיעה – יותר תאונות קטלניות

אובר ו-Lyft הביאו שינוי משמעותי בהרגלי הנסיעה של האמריקנים - עם האפשרות לנסיעות פרטיות, זולות ונוחות יותר ● אבל תוצאות מחקר חדש עשויות לבשר שלשירותיהן יש השלכות שליליות במיוחד, בדמות סכנת חיים גדולה יותר על הכבישים

שיתוף הנסיעות מביא ליותר תאונות קטלניות? אילסוטרציה: kadmy/BigStock

בשנים שקדמו לכניסתן לערים הגדולות ברחבי ארה"ב של חברות הענק המספקות שירותי שיתוף נסיעות – אובר ו-Lyft מניין התאונות הקטלניות היה קטן יותר. את הממצא הלא פשוט לעיכול הזה העלה מחקר של Booth School שפועל באוניברסיטת שיקגו בשיתוף אוניברסיטת רייס מטקסס.

בשנת 2010, זמן קצר לפני שחברות שיתופי הנסיעות נכנסו לתמונה, מספרם הכולל של ההרוגים בתאונות קטלניות על כבישי ארה"ב עמד על 32,885, והיה הנמוך ביותר מאז 1949, כך על פי נתוני הממשלה.

עמדת איסוף של אובר ו-Lyft באינדיאנפוליס. צילום: BigStock

עמדת איסוף של אובר ו-Lyft באינדיאנפוליס. צילום: BigStock

עלויות חברתיות ניכרות

אלא שלפי ממצאי המחקר, שטרם פורסם עד כה, ברגע שאובר ו-Lyft החלו להתרחב באגרסיביות, מניין התאונות הקטלניות החל לעלות שוב לאט אבל בטוח. האקדמאים מובילי המחקר, ג'ון בריוס מאוניברסיטת שיקגו, ויעל הוכברג וליביה האני יי מאוניברסיטת רייס, כתבו בטיוטת המחקר, שנמצא בשלבי פרה-פרסום, כי "הממצאים שלנו עשויים לתת סיבה לעצב מחדש את הדיון סביב התגובה של ערים לצמיחה המהירה של שירותי שיתוף הנסיעות". לפי דבריהם, עד היום חלק גדול מההתנגדות לשירות עסק בפגיעה שלו בשירותי המוניות המסורתיים ובנהגים הוותיקים שעובדים בו, ואילו כעת "הממצאים שלנו מצביעים על העלויות החברתיות הניכרות גם כן".

את האשם הזה בגידול בתאונות הקטלניות מכנה הוכברג "אפקט הכמות" של מה שמכונה "כלכלת השיתוף", ומשמע התופעה – אם יש יותר מכוניות ברחוב, מספר התאונות יעלה. אבל מדוע יותר מכוניות? כי במקום להשתמש בתחבורה הציבורית, אנשים מעדיפים נסיעות פרטיות, ולכן כמות כלי הרכב על הכבישים עולה. עלייה זו מייצרת קילומטרים נוספים של נסיעות ועומסי תנועה רבים יותר, מה שמעיד בהכרח על כך שיותר תאונות עומדות להתרחש.

העניין הוא בכך שלא רק האנשים שבוחרים בנסיעות באמצעות השירותים של אובר או של Lyft הם המעורבים בתאונות הדרכים החדשות והנוספות הללו – הולכי רגל, רוכבי אופניים, עוברי אורח ונהגים אחרים הם כולם גם כן קורבנות המושפעים מתופעת שיתופי הנסיעות.

ריבוי כלי הרכב מבטל את היתרון של הורדת נהגים שיכורים מהכביש

תומכי השיטה טוענים לעיתים קרובות כי חייהם של רבים נשמרים בזכותה, משום שפחות אנשים נהגים שיכורים. אמנם זה נכון, אבל יש תופעה שנקרא "אפקט תחליפי", הסבירה הוכברג בראיון טלפוני לפורבס. והכוונה היא לכך שכלי הרכב של חברות שיתוף הנסיעות שמציפים את הרחובות מבטלים את ה"השפעה האיכותית" האפשרית של פחות נהיגה בשיכרות.

אובר לא הגיבה לפרסומים ואילו דובר של Lyft כינה את המחקר "פגום מאוד" בהצהרה לתקשורת ואמר כי "מחקרים רבים הראו ששירות שיתופי הנסיעה צמצם את תופעת הנהיגה בשכרות, וסיפק תנאי תחבורה בטוחים באזורים שלא היו בהן אפשרויות אחרות, והביא לשיפור דרמטי בניידות בערים". אבל בריוס אמר שמחקרים אחרים הראו כי אובר ו-Lyft הפחתת התופעה של נהיגה בשכרות לא קשורה בהכרח לפעולן של חברות שיתוף הנסיעות משום שנתון זה החל לרדת עוד לפני שיישומי הנסיעה השיתופיים נכנסו לפעולה בארה"ב.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. Jeremy Cronin

    Correlation and Causation are not the same. The fact that there is a correlation between the increase in use of ride sharing and the increase in fatal accidents is not evidence that ride sharing is the cause. If the data shows that a disproportionate number of those fatal accidents involves ride sharing vehicles, then maybe that is evidence, but there is no mention of such data in this article. The reader should note that this increase in fatal accidents and the increase in the use of ride sharing also correlates with the increase of smart phone usage - including smart phone usage by drivers. Maybe the increase in fatal accidents is in fact caused by the increased use of smart phones by drivers and has nothing to do with ride sharing...

אירועים קרובים