מחקר: פוסט אלים נגד נשים – בכל שלוש דקות

נתונים שפורסמו לרגל יום האישה הבינלאומי מראים עד כמה האלימות נגד נשים ברשת העברית גבוהה - הן בקרב בוגרים והן בקרב בני נוער ● האישה המפורסמת המותקפת ביותר: ח"כ תמר זנדברג

אלימות נגד נשים (גם) ברשת - עד מתי? צילום אילוסטרציה: Beavera, BigStock

יום אישה שמח? לא ברשת: נתונים מטרידים שפרסמו היום (ה') לרגל יום האישה הבינלאומי מראים כי גואות הקללות וההטרדות נגד נשים ברשתות החברתיות העבריות, וכי בכל שלוש דקות מפורסם בהן פוסט אלים נגד נשים. עם זאת, יש נקודת אור באפילה: קמפיין MeToo# הביא להורדת האלימות הזאת ב-10%.

מנתונים שאספה ויגו (Vigo) עבור הדו"ח שנערך בשיתוף ויצ"ו ישראל ושפרסמה קרן ברל כצנלסון שמודדת את השנאה והאלימות באינטרנט העברי, בשנה האחרונה פורסמו בו על ידי בוגרים 200 אלף קללות והטרדות נגד נשים. מדי יום מפורסמים 550 תגובות ופוסטים כאלה, 23 בכל שעה ופוסט בכל שלוש דקות, כאמור.

מנגד, הנתונים ממחישים את העובדה שהקמפיין העולמי MeToo#, שהחל ברשתות החברתיות, חדר – ובגדול – גם לישראל: בשנה האחרונה נרשמו ברשת מעל 100 אלף שיחות שעסקו בהטרדות מיניות, מיזוגניה והחפצה באינטרנט, כאשר 75% מתוכן נוהלו מנובמבר האחרון, בעקבות התעוררות הקמפיין.

המותקפות העיקריות: פוליטיקאיות

מתוך 200 אלף ההתייחסויות הפוגעניות לנשים, 40% היו קללות כמו "זונה" או "כלבה", 35% התייחסו בצורה פוגענית למראה או למיניות שלהן (הערות כמו "מכוערת" או "כוסית") ו-20% מהן היו קריאות להטרדות פיזיות של נשים. חמשת האחוזים האחרים היו קללות "סטנדרטיות" יותר, כגון "מטומטמת".

עוד עולה מהנתונים כי 75% מההתייחסויות הפוגעניות לנשים ברשת מתבצעות בצורה ישירה, בגוף שני; 92% מהן מתבצעות על ידי גברים, כאשר הפוגענות נגד גברים ברשת מתבצעת באופן שווה על ידי שני המינים; 75% מהשיח המיזוגני מופנה נגד נשים מוכרות (לרוב פוליטיקאיות); ו-25% ממנו מופנה בשיחות בינאישיות נגד אישה מוכרת.

בנוסף, המחקר ממפה היכן בוצעו ההטרדות והאלימות נגד נשים – ביותר מ-20 אלף זירות ברשתות החברתיות, ובעיקר בפייסבוק (Facebook). הזירות הבולטות הן הדפים של ח"כ תמר זנדברג (11 אלף שיחות), ח"כ לשעבר זהבה גלאון (9,000 שיחות), השרה מירי רגב (3,000), הצל (2,000), השרה איילת שקד (1,500), בר רפאלי (1,400) וח"כ מרב מיכאלי (1,000 שיחות). החוקרים מציינים כי המספר אולי גדול יותר, מאחר שייתכן שחלק מהשיחות המטרידות נמחקו על ידי בעלי הדפים טרם ביצועו.

בני הנוער אלימים במיוחד

עוד מצאו החוקרים שגם בני הנוער לוקחים חלק פעיל בשיח האלים כלפי נשים והמיזוגני ברשת: בשנה האחרונה פרסמו בני נוער בגילאי 13-18 כ-150 אלף פוסטים פוגעניים נגד נשים, כלומר: 400 פוסטים ביום ופוסט בכל תשע דקות.

מבין אותם פוסטים, 60% התייחסו בצורה פוגענית למראה של נשים; 17% היו קללות מגדריות דוגמת "זונה", "כלבה" או "שרמוטה"; 13% – הטרדות וקריאות לפגיעה מינית בנשים; ו-10% – קללות אחרות נגדן. 80% מהביטויים הפוגעניים נכתבו על ידי בנים ו-20% – על ידי בנות.

בשונה מהמגזר הכללי, שבו מרבית האלימות מופנית סביב אירועים אקטואליים ולכן פונה נגד קבוצות ומיעוטים באוכלוסייה, מרבית הפוגענות של בני הנוער קשורה בחיי היומיום, בעיקר נגד חברים וגורמים שאותם הם מוכרים גם בחיים הפיזיים, מה שאומר שייתכן מאוד שאותה אלימות קיימת גם מחוץ לרשת. 40% מהביטויים נכתבים בגוף שלישי כלפי נערה שהכותב/ת מכיר/ה, 30% מהביטויים נכתבים בגוף שלישי כלפי מפורסמות – קטינות ובגירות כאחד; 25% מהביטויים נכתבים בגוף שני כלפי מכרה או חברה – קטינה בעצמה; ואחוזים בודדים נכתבים בגוף ראשון – נערות כותבות על עצמן

לצורך הניתוח ביצעה ויגו ניטור מיוחד של 150 עמודי פייסבוק ואינסטגרם (Instagram), וכן קבוצות סגורות ופורומים שבהם פעילים בני הנוער. הנתונים מזירות אלה נשמרים ללא פרטים מזהים של הכותבים אלא רק עבור הסיכום הסטטיסטי. לצורך הניתוח נאספו כל הפוסטים שיש בהם ביטויי פוגענות, מיזוגניה או הטרדות נשים באמצעות חיפוש טקסטואלי של כ-60 ביטויים פוגעניים על כלל הטיותיהם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים