בן פסטרנק, אמן: "'האנורקסיה הארגונית' פוגעת בשרירים – ולכן חברות חוזרות להשקיע ב-IT"

"ארגונים חוזרים להשקיע במיחשוב - לא כי הם רוצים, אלא כי הם חייבים", אמר מנכ"ל קבוצת אמן בראיון מיוחד לאנשים ומחשבים ● "אני משוכנע שרכישה נוספת של חברה תבוצע במחצית השנייה של 2013. חרף המצב, נצמח השנה בכ-10% בהיקף הפעילות ובמחזור הכספי", אמר פסטרנק, שדיבר גם על ההתמודדות לרכישת החברה לאוטומציה ● צביקה אלפי, סמנכ"ל המכירות והשיווק ומנהל חטיבת התשתיות בקבוצה, הרחיב על הפעילות הגלובלית שלה ברוסיה, בקזחסטן ובמזרח אירופה

"השנתיים האחרונות התאפיינו ב-'אנורקסיה ארגונית' מבחינת ההשקעות ב-IT. אלא שהמצב הזה החל להשפיע על התפקוד, ופגע לא רק בשומן, אלא גם בשרירים. כיום, ארגונים חוזרים להשקיע במיחשוב – לא כי הם רוצים, אלא כי הם חייבים", כך אמר בן פסטרנק, מנכ"ל קבוצת אמן.

פסטרנק היה אורח של חברי מערכת אנשים ומחשבים ונתן ראיון מיוחד בבית הקבוצה השבוע. לדבריו, "השוק הישראלי מעולם לא התאפיין בפזרנות יתרה בהיבט של השקעה ב-ICT, אלא שיש מצבים בהם כבר אין ברירה. זהו המצב כיום. ארגונים דחו את השקעותיהם, עד שהם הגיעו למצב בו הם נדרשים להשקיע במיחשוב. מעבר לכך יש כבר פגיעה בעסקים". על פי פסטרנק, "הופתענו מעט לחיוב, הערכנו כי המיתון יביא לצמצום ההשקעות ב-IT, אך הדבר קרה באופן פחות מהותי מכפי שצפינו".

אמן מחשבים הוקמה בשנת 1972 על ידי עמיר פסטרנק, אביו של בן. עמיר משמש כיום כיושב ראש הקבוצה. בן פסטרנק הצטרף לאמן בשנת 1998, ושימש בתפקידים שונים בתחום המיחשוב והפיתוח העסקי. בין השאר, פעל לרכישת חברות IT ושילובן באופן סינרגטי בפעילות הקבוצה. הוא מכהן כמנכ"ל קבוצת אמן משנת 2006. מאז החל פסטרנק בתפקידו, קבוצת אמן גדלה בהיקף כוח האדם ומגוון הפעילויות שלה, והיא נחשבת כיום לאחת משבע חברות ה-IT המובילות בישראל עם יותר מאלף עובדים – לצדן של מטריקס, נס ישראל, מלם-תים, קבוצת יעל, One1 וטלדור.

"ארגונים דחו את השקעותיהם, עד שהם הגיעו למצב בו הם נדרשים להשקיע במיחשוב". בן פסטרנק - מנכ"ל קבוצת אמן, צילום: פלי הנמר

היתרון שבחברה פרטית
אמן היא קבוצת האינטגרציה היחידה הפרטית, שבעליה הם שמנהלים אותה. למעט קבוצת יעל – המצויה בבעלות משפחת קושיצקי – שאר האינטגרטוריות הגדולות הן חברות ציבוריות, או כאלה אשר נשלטות על ידי בעלי הון ופועלות על פי החלטותיהם. כך, ב-2010, אסקו (Asseco) הפולנית, חברת ה-IT החמישית בגודלה באירופה, קיבלה את השליטה בקבוצת פורמולה על אחזקותיה בחברות הבנות מטריקס, מג'יק וסאפיינס; שלמה אייזנברג, מנהל העסקים הראשי של מלם-תים, הוא בעל השליטה בה; טלדור, שהוקמה לפני 26 שנים כאלול מערכות מחשבים, עברה לפני עשור משליטת פולאר השקעות לשליטת קבוצת DBSI, בבעלות יוסי בן שלום וברק דותן; כך, ביוני 2011 חברה מקבוצת סיטי, CVCI (ר"ת Citi Venture Capital International) – קרן השקעות פרטית גלובלית, רכשה את נס טכנולוגיות תמורת כ-307 מיליון דולרים וזו עזבה את הבורסות בניו-יורק ובתל אביב. CVCI מנהלת השקעות של יותר מ-7 מיליארד דולרים; ו-One1 המצוי בשליטת יו"ר הקבוצה, עדי אייל.

פסטרנק רואה יתרון שבעל הבית הוא גם המנכ"ל בחברה פרטית. כך, הוא אינו מוטרד מדיווחים רבעוניים לבורסה, כדי לתמוך בשערי המניות, אלא יכול לתכנן לטווח ארוך מזה של כמה רבעונים – לשנה ושנתיים קדימה. על פי פסטרנק, מחזורה הכספי של הקבוצה עמד בשנה החולפת על 350 מיליון שקלים. לדבריו, "למרות המצב, אני מעריך כי נצמח השנה בהיקף הפעילות ובמחזור הכספי בכ-10%".

הוא הוסיף, כי "לאנשים שונים יש תפיסות שונות לגבי הזהות המיחשובית של הקבוצה. הוותיקים שבינינו רואים אותנו כפעילים בעולם המורשת ופיתוח בעולמות הקובול, שם התחלנו עם פלטפורמות S/3 שהתפתחו ל-AS400 של יבמ (IBM), ומשם ל-iSeries וכיום Power System. שם הקמנו מערכות תפעוליות ארגוניות בעולם של טרום מערכות ה-ERP. בחלוף השנים רכשנו את החברות חשב ואזימוט, על בסיסן פיתחנו את פתרון אמן ERP+. לחלופין, יש מי שמכיר אותנו כנציגי סיטריקס (Citrix) או אינפורמטיקה בארץ. כיום, פעילותה הענפה של אמן בעולמות הפיננסיים, בתעשייה ובטלקום, מעניקה ללקוחות הארגוניים מרחב גדול של פתרונות. אני תופס את קבוצת אמן כחברת בוטיק המספקת ערכים מוספים ללקוחות הארגוניים".

צביקה אלפי, סמנכ"ל המכירות והשיווק ומנהל חטיבת התשתיות בקבוצת אמן. צילום: פלי הנמר

מה לגבי מדיניות הרכישות של הקבוצה?
"פעלתי ואמשיך לפעול לרכישת חברות שישלימו פערי היצע אצלנו בקבוצה, כאלה שיניבו ערכים מוספים ללקוחות הארגוניים. כך עשינו עם הרכישה של אינוקום (InnoCom), המייצגת ומספקת פתרונות בעולמות אבטחת המידע והסייבר. Good Technology, אותה היא מייצגת, פועלת בתחום פלטפורמות הניידות עבור ארגונים, ומספקת יכולות אבטחה עבור מפתחים שרוצים לפתח יישומים, חיבוריות, הדפסה, גלישה ועוד – והכול באופן מאובטח. כך, בסוף 2012 הטמענו את הפתרון של גוד בחברת החשמל, ויש לנו לא מעט לקוחות ארגוניים נוספים; פאלו אלטו (Palo Alto Networks), אותה ייסד הישראלי יוצא צ'ק פוינט (Check Point) ניר צוק, המספקת את הדור הבא של פיירוולים, NGFW. יש לנו בארץ כיום 200 מערכות של פאלו אלטו המוטמעות בארגונים; ואת פייראיי (FireEye), המספקת פלטפורמה שהיא הדור הבא להגנה מפני איומים, נגד מתקפות מסוג Zero Day, תוך שימוש בשיטת 'ארגז חול', בו מתבצעת 'הפצצה' של הנוזקה".

"באוקטובר האחרון רכשנו את פעילות אבטחת המידע של פורייטי (Foreity), העוסקת בפיתוח, תכנון, הטמעה וייעוץ של טכנולוגיות ומוצרי אבטחה בסביבת מיקרוסופט (Microsoft). לחברה לקוחות ארגוניים רבים בעלי תשתיות מיקרוסופט בארגון או בענן, אשר נדרשים לפתרונות אבטחת מידע".

"רכישה מעניינת נוספת הייתה זו של BluePhoenix KMS, חברה-בת של בלופניקס פתרונות, הפועלת בתחום ניהול הידע עבור ארגונים ומוקדי שירות. מערכות ניהול הידע של KMS מיושמות בהצלחה ביותר משליש מהחברות והארגונים הציבוריים והפרטיים בתחומי הטלקום, הטלוויזיה והלוויין, הפיננסים, הלוגיסטיקה, ההיי-טק, התעופה, התחבורה ועוד – בארץ וכן בעולם. מערכת ה-Lighthouse, ספינת הדגל של KMS, עונה על הצורך בשימור והעלאת רמת השרות ללקוח, תוך קידום רמת המענה".

"בכל רגע נתון", אמר פסטרנק, "אנו בוחנים רכישה של שלוש עד חמש חברות, ואני משוכנע שרכישה נוספת של חברה תבוצע במחצית השנייה של 2013".

"משוכנע שהחברה תבצע רכישה נוספת במחצית השנייה של 2013". מימין: צביקה אלפי ובן פסטרנק מקבוצת אמן, צילום: פלי הנמר

מתמודדת על רכישת החברה לאוטומציה
קבוצת אמן היא בין עשרת המתמודדים על רכישת חלק מהבעלות על החברה לאוטומציה, במסגרת המכרז שהוציא מרכז השלטון המקומי. עד כה רכשו את פרטי המכרז כמה מחברות אינטגרציית ה-IT הגדולות בשוק, לצד חברות נוספות שלהן קופות מזומנים, לאו דווקא מעולם ה-IT, אשר יחברו לספקיות ה-IT וייקחו את שירותיהן כקבלניות משנה.

בכך מקדם פסטרנק מהלך המנוגד לזה של מלם-תים: בסוף 2010 פנתה מלם-תים גם להיוון נכסים והודיעה לבורסה על חתימת הסכם למכירת 85% ממניות החברה הבת מטרופולינט תמורת 32 מיליון שקלים. מטרופולינט, הנחשבת למתחרה הגדולה ביותר של החברה לאוטומציה בהקמה ותפעול של מערכות מיחשוב מוניציפליות ועירוניות, נרכשה על ידי מילגם המתמחה בגביה עירונית. המתחרה של החברה לאוטומציה הוקמה ב-1999 ופעלה עד לשנת 2006 בשוק שנשלט לחלוטין על ידי המתחרה. מאז החלו הרשויות לפרסם מכרזי מיחשוב, הפכו מטרופולינט והחברה לאוטומציה ליריבות קבועות, כאשר הראשונה רשמה לעצמה לא מעט הישגים בשוק שהיקפו מוערך במאות מיליוני שקלים בשנה.

לדברי פסטרנק, "יש בחברה לאוטומציה לא מעט בעיות אמיתיות, מבניות וקשות. אולם, אנו רואים במגזר המוניציפאלי הזדמנות להרחבת הפעילות של הקבוצה, הזדמנות שלא הייתה קיימת ובעלת בשלות בעבר".

מהם עוגני הפעילות העיקריים של הקבוצה?
"תחום פעילות בו ראינו התפתחות רבה בשנה האחרונה הוא פעילות Near-Shore בעולם הפיננסי. אנו מספקים פרויקטי פיתוח בעלויות טובות ללקוחות, עם התמחות מקצועית ומתן פתרונות בזמן הגעה קצר לשוק.

עבור אחד הבנקים אנו עורכים פעילות Near-Shore באופן מלא: פעילות שלמה של הבנק עברה לידינו בסוג של מיקור חוץ באחריות מלאה – כולל קליטת כל העובדים. מודל חדש זה מחזק את המגמה של העברת פעילויות לגורמי חוץ, כדי להקטין את ההשקעה בכוח אדם. במגזר הטלקום, הערכנו לחומרה את הכיווץ הצפוי שם, ואנו פועלים בו כיום באספקת פתרונות המניבים לחברות הסלולר יעילות תפעולית וחיסכון.

המרנו נכונה על הליכה לעולם הסייבר. בתחום זה אנו מספקים היצע מגוון, הכולל ייעוץ, מודיעין רשתי, מוצרי הגנה, ובניית מרכזי SIM-SOC. אנו עורכים לארגונים סקרי פערים וצרכים להתגוננות מפני איומי הסייבר, מכינים ספר תרחישים, ועל בסיסו בונים את ההמלצות.

תחום פעילות נוסף הוא בניית פתרונות לעולם ניהול השירות העסקי, BSM, עם מוצרי HP לתחום. אנו מספקים לארגונים את היכולת לנהל את מערכי ה-IT שלהם באופן ממוכן לחלוטין, דבר המביא לכשירות מבצעית, להתייעלות תפעולית ולחסכון כספי".

"אנחנו כבר לא חברת נישה". מימין: צביקה אלפי ובן פסטרנק מקבוצת אמן, צילום: פלי הנמר

פעילות בחו"ל
צביקה אלפי, סמנכ"ל המכירות והשיווק ומנהל חטיבת התשתיות בקבוצת אמן, ציין כי "לצד כלל הפעילויות בארץ, קבוצת אמן פועלת ברוסיה, בקזחסטן ובמזרח אירופה באמצעות חברות בנות ומייצגת בין השאר את החברות הישראליות נייס (Nice) ואקטימייז (Actimize). התחומים החמים קשורים גם לניהול מידע מהסוג שאנו מספקים באמצעות אינפורמטיקה וכן אבטחת מידע, הלימה לרגולציות ו-Big Data. החברה-בת של אמן ברוסיה היא DIS Group ואילו בפולין אמן פועלת באמצעות Integral Solutions Poland. פעילות אמן פולין התחילה עם פתרונות ניהול ידע במוקדי שירותי לצד פתרונות אינטגרציית נתונים של אינפורמטיקה, עם דגש על מגזרים כגון בנקאות וטלקום. תחום מתפתח אחר במדינות הסלביות הוא ניהול ידע במוקדי שירות, באמצעות פתרונות של KMS Lightouse שבבעלות אמן".

לדברי אלפי, "אופי הפעילות בקזחסטן דומה לזה שברוסיה, עם דגש על פתרונות אינטגרציית נתונים של אינפורמטיקה, לצד עסקאות יפות עם מערכות של סיטריקס. מאז שלקחנו את נציגות סיטריקס בקזחסטן לפני כשנתיים, מינינו מעל 10 שותפים פעילים וחלה צמיחה של כמעט פי שניים בהכנסות סיטריקס בקזחסטן ביחס לתקופה שלפני הנציגות".

פסטרנק סיכם באומרו, כי "אנו כבר לא חברת נישה. אני מדמה אותנו לקניון ובו כמה וכמה בוטיקים. ישנם מספר שחקנים גדולים בשוק זה המתחרים בנו. בשנה וחצי האחרונות אנו מבחינים במגמה של העדפת לקוחות ארגוניים את ספקיות ה-IT הגדולות, בשל יתרון הגודל, כמו גם היצע הפתרונות עם היציבות הפיננסית. איתנות כספית זו מסייעת לנו לצלוח כל תקופה ולהמשיך ברכישות ובתמיכה בלקוחות. יש לנו תוכנית ברורה מאד של תהליכים מובנים, 'אמן-2020' שמה, כאשר בין שאר המטרות, סימנה לעצמה המשך גידול והתרחבות בנתחי השוק בארץ ובעולם. המסר שלי ללקוחות: אני פה כדי להישאר".

השתתף בהכנת הידיעה: יהודה קונפורטס

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים