עשרת הרגעים המביכים של 2011

מערכת אנשים ומחשבים ליקטה, התלבטה ובחרה את עשרת הרגעים המביכים בעולם ה-IT בשנה החולפת - בארץ ובעולם ● לצד פיתוחים חדשים והתפתחויות בולטות, היו השנה גם סקס, שקרים ופריצות

אירועים רבים שקרו בשנת 2011 סימלו את התקדמות והשתכללות הטכנולוגיה, וייזכרו עוד זמן רב. אחת המגמות הבולטות היא התפתחות המתקפות הקיברנטיות, שהעסיקה השנה ארגונים וגופי ביטחון רבים ברחבי העולם. אירוע בולט נוסף שקרה בשנה שחלפה הוא מותו של סטיב ג'ובס, מייסד אפל (Apple), שאחראי להמצאות טכנולוגיות רבות ששינו את פני העולם.

עם זאת, כמו בכל שנה, גם 2011 הייתה מלאה ברגעים מביכים – יותר או פחות- בעולם ה-IT, כאלה שהמעורבים בהם יעדיפו לשכוח. ליקטנו עבורכם את עשרת הרגעים המביכים שבהם.

הסיפור שאינו נגמר

הדחתו של מארק הארד מתפקידו כמנכ"ל HP, לאחר שנחשד שהטריד מינית ושמסר דיווחים כוזבים, אמנם אירעה בשנה שעברה, אולם היא המשיכה להדהד גם השנה, לאחר שכבר מונה לנשיא משותף באורקל (Oracle). בעל מניות ב-HP תבע את החברה לאחר שמועצת המנהלים שלה לא פיטרה את הארד, ובכך נאלצה לשלם לו חבילת פרישה בשווי של 30 מיליון דולרים. לטענת HP, דו"ח החקירה שבוצעה בפרשה מוגן במסגרת החיסיון שבין עורך דין ללקוח. בנובמבר קבע בית משפט אמריקני, כי התובע לא הוכיח שדו"ח החקירה נחוץ כדי לבדוק את הפרשה, וכי HP אינה חייבת למסור לבעל מניות דו"ח פנימי שהוביל לפרישה של הארד ממשרת המנכ"ל.

HP והארד הגיעו לפשרה לאחר שאורקל שילמה להארד שני מיליון דולרים כדי לסיים את התביעה. הנהלת אורקל החליטה לשלם את הסכום מאחר שלדבריה, "לו היה המשפט מתנהל, הוא היה מהווה מטרד והפרעה משמעותיים להנהלת אורקל".

סיפור בזיג-זג: ענקית IT מחליפה מנכ"לים וכיוונים בקצב

בספטמבר, לאחר יממה של שמועות ודיווחים ברשת, הודיעה HP שמג וויטמן תחליף את ליאו אפותקר כמנכ"לית החברה, שנה בלבד לאחר שנכנס לתפקיד, בעקבות עזיבתו של מארק הארד. אפותקר הוא המנכ"ל השלישי שמודח מראשות HP בתוך פחות מעשור. דירקטוריון HP החליט למנות את וויטמן לאור האכזבה של חבריו מתפקודו של אפותקר ועקב ההתדרדרות בעסקי ענקית ה-IT על רקע התחרות המתגברת, בעיקר מצד יצרניות מחשבים אישיים כגון אפל.

בחודש שעבר נראה היה, כי תם הזיג-זג של HP. החברה פרסמה את תוצאותיה הכספיות לרבעון האחרון של שנתה הכספית 2011, שהראו ירידה חדה – של 90% – ברווח הנקי וקיטון בהכנסות. וויטמן הבטיחה בעקבות זאת ש-"לא יהיו יותר שליפות, הפתעות נוספות". זאת, לאחר שאפותקר רכש את אוטונומי (Autonomy) תמורת יותר מעשרה מיליארד דולרים – עסקה שהנהלת HP החליטה להותיר על כנה – והחליט להיפרד מחטיבת המיחשוב האישי של החברה – החלטה שבוטלה מאוחר יותר על ידי ההנהלה בראשות וויטמן.

לאחר הבלבול אמרה וויטמן ש-"עלינו להיות יותר בהירים, יותר פשוטים ויותר עקביים. אנחנו צריכים לצמצם את הדרמה סביבנו".

מי מאבטח את המאבטחים?

אחד האירועים היותר מביכים של השנה קרה במרץ השנה, שבו נפרץ מערך ה-IT של RSA, חטיבת אבטחת המידע של EMC. ההאקרים הצליחו לשים ידם על נתונים שקשורים למוצר המבצע אימות של זהויות משתמשים באמצעות התקני דיסק-און-קי. משם הייתה הדרך ללקוחות RSA קצרה.

RSA נטלה אחריות לפריצה נוספת בולטת שאירעה השנה וקבעה שהיא קשורה ישירות לפריצה לשרתיה שלה. מדובר במתקפה על לוקהיד-מרטין (Lockheed Martin), שהודיעה במאי שחסמה זמנית את הגישה לרשת התקשורת והמחשבים שלה, לאחר שזו נפרצה על ידי האקרים, וכן שאיפסה את סיסמאות הגישה של העובדים. המתקפה כונתה על ידי פקידי ממשל אמריקנים בכירים כ-"בעיה רצינית ברשת המחשבים".

באופן אירוני, הפריצה למערך ה-IT של ספקית הציוד הצבאי הגדולה ביותר של ארצות הברית אירעה לאחר שהיא חתמה באותו החודש עם אוניברסיטת קרנגי מלון על חוזה להקמת מעבדה למניעת טרור קיברנטי.

אתרי הממשלה נפלו

אירוע מביך בולט שקרה השנה בתחום אבטחת המידע, הפעם בארץ, הוא החדירה – או התקלה, תלוי את מי שואלים – לאתרי הממשלה, בהם כאלה של גופים ביטחוניים כמו צה"ל, המוסד והשב"כ. בעקבות אותה תקיפה לא היו האתרים הללו באוויר במשך קרוב ליממה.

ארגון אנונימוס (Anonymous) טען, כי ביצע את התקיפה במחאה על כך שחיל הים עצר משט לעזה. הממשלה, לעומת זאת, ערכה בדיקה שלפיה מדובר בתקלה שמקורה הוא ברכיב איחסון מתוצרת יבמ (IBM).

אנונימוס פורץ והממשל האמריקני מתפדח

הטענה של אנונימוס, כי חברי הארגון פרצו לאתרי ממשלת ישראל אמנם לא הוכחה, אולם באוגוסט האחרון הם חדרו למחשבים של 56 רשויות אכיפה שונות בארצות הברית, קולומביה ואקוודור. במקביל, השחיתו ההאקרים אתרי אינטרנט ודפים ברשתות חברתיות של ממשלות סוריה וקולומביה.

חודש לפני כן תקף אנונימוס חברות קבלניות שעובדות עם הצבא האמריקני ופרסם 90 אלף כתובות דואר אלקטרוני, סיסמאות ועוד פרטים משרתי אחת מהן. מספר ימים קודם לכן השחיתו ההאקרים את אתר האינטרנט של חברה אחרת והשתלטו על מסדי הנתונים ועל תכתובות הדואר שלה. על פי אנשי הארגון, המתקפות הללו בוצעו מ-"מחשב חלונות (Windows) עלוב".

נמשכות הצרות במפעלי פוקסקון

פוקסקון (Foxconn), חברה שמייצרת מוצרים שונים עבור אפל, לא ירדה מהכותרות גם השנה. במאי אירע פיצוץ במפעל שלה בסין, שבו מיוצרים מחשבי iPad2. הפיצוץ גבה את חייהם של שלושה וגרם לפציעתם של 15.

באותו החודש אף פורסם דו"ח שלפיו מנהלי המפעלים של פוקסקון החתימו את מאות אלפי העובדים על מסמך דרקוני שבו הם מתחייבים שלא להתאבד ומסכימים שבמקרה שהם יעשו זאת, בני משפחתם יקבלו את הפיצויים המינימליים הקבועים בחוק – ולא מעבר לכך. ההחתמה נעשתה לאחר שבין 2009 ל-2011 אירע גל של התאבדויות במפעלי החברה, בעקבות תנאי ההעסקה הירודים וכן תנאי השכר והמחייה.

המחקר אף מצא שכמות השעות שבהן עבדו המועסקים בפוקסקון היא בלתי נסבלת, השכר זעום, תנאי החופשות הורעו על בסיס קבוע ועובדים הושפלו תדירות.

הסוללה של אפל לא מאריכה ימים (ולילות)

באוקטובר, מיד לאחר ההשקה של iPhone 4S, צצו תלונות על בעיית אנטנה במכשירים – בדומה למה שאירע לאחר ההשקה של iPhone 4. הפעם, גרמה השגיאה לביצועים ירודים של הסוללה, מה שהביא לאלפי תגובות על כך בפורום של אפל ולרבבות צפיות בהן.

המשתמשים ב-iPhone 4S דיווחו, כי לאחר שמשאירים את המכשיר ללא שימוש במשך הלילה, שיעור הטעינה של הסוללה בבוקר נמוך ב-20% מכפי שהיה בערב. כמו כן, לאחר 15 דקות של שימוש בשירות iMessage בתקשורת Wi-Fi, שיעור הטעינה של הסוללה יורד ב-10% ולאחר שלוש שעות ללא שימוש – הוא נמוך ב-50%.

נט-אפ עוזרת לאסד, אלוט הישראלית – לאיראן

השנה נמשך הסיוע שמעניקות חברות למשטרים דיקטטוריים, כאשר שניים מהמקרים הבולטים אירעו במזרח התיכון. בנובמבר פורסם, כי נט-אפ (NetApp) מילאה תפקיד במערכת שהוקמה בסוריה למעקב אחר התעבורה האינטרנט, במסגרת המאמצים לדיכוי המתנגדים למשטר. שני סנטורים שיגרו איגרת למשרדי החוץ והסחר של הממשל האמריקני בדרישה לחקור שתי חברות אמריקניות שהטכנולוגיה שלהן מילאה תפקיד "בניטור הפעילות של אזרחים סורים", לטענתם. אחת החברות המוזכרות במכתב היא נט-אפ. הסנטורים קראו להשעות את כל קשרי העבודה של הממשל עם החברה, בכפוף לתוצאות החקירה.

המקרה השני פורסם השבוע: על פי הדיווח, כלים לניטור תעבורת רשת של החברה הישראלית אלוט תקשורת (Allot Communications) נמכרו לאיראן. אלה הגיעו לדנמרק ומשם, בעקיפין ודרך מפיץ משנה של אלוט – חברת רנטק (rantek) – למדינה האיסלאמית. בדנמרק הוסרו תוויות וסימני זיהוי ישראליים של המוצרים, ומשם הם נארזו מחדש ונשלחו לאיראן, ל-"חוסיין" – איש הקשר שמולו עבד המפיץ הדני.

הכלים שנשלחו משמשים ליירוט אי-מיילים ומסרונים, כמו גם לאיתור ולאיכון בני אדם באמצעות מכשירי הטלפון שברשותם. מומחה טען שטכנולוגיה זו סייעה למעקב אחר אזרחים בתוניסיה, סוריה ובחריין, והביאה לביצוע מעצרים ועינויים באיראן ובמדינות נוספות.

רייפמן לכלא

אחת הפרשות המביכות בהיי-טק הישראלי הגיעה השנה לקיצה, לאחר שאלי רייפמן, מייסד אמבלייז (Emblaze), נידון בספטמבר לארבע שנות מאסר ולתשלום קנס של יותר משישה מיליון דולרים. זאת, לאחר שבית המשפט המחוזי בתל אביב הרשיע את רייפמן בקבלת דבר במרמה ובזיוף מסמך בנסיבות מחמירות.

בית המשפט קבע שבשל העבירות הללו ואחרות רייפמן הכניס לעצמו סכום של 6.3 מיליון דולרים. רייפמן הכחיש את העבירות המיוחסות לו וטען שמדובר בעלילה שרקם נגדו עו"ד איתן ארז, שמונה למנהל נכסיו, אולם השופט לא קיבל את טענתו.

דיבורים מלוכלכים

נסיים את הסקירה במעט ביקורת. האחראים לה הם צפרא כץ ולארי אליסון מאורקל. כץ, נשיאה משותפת בחברה, בחרה בדבריה בכנס Oracle OpenWorld 2011 לבקר את המתחרים. לדבריה, "המוצרים של סאפ (SAP) ישנים, ואילו מיקרוסופט (Microsoft) מייצרת צעצועים ולא נמצאת באמת ב-IT הארגוני. מה באמת קורה בהנהלת יבמ (IBM)? את זה אני פשוט לא מבינה. יבמ בונה מחשבים כבר 100 שנים ולא מעלה בדעתה מה הכיוון של אורקל בשילוב הנדסי של חומרה ותוכנה כדי לייצור פתרונות טובים יותר ללקוחות". כץ אף אמרה על אליסון ש-"אולי הוא היה רוצה להיות בראד פיט", אולם מיד התחרטה פעמיים ואמרה שהוא יהרוג אותה, שזו סתם הלצה וש-"אני רוצה להיות אנג'לינה ג'ולי".

אליסון, מייסד ומנכ"ל אורקל, כינה את הפלטפורמה של Salesforce.com "מוטל דרכים זנוח עם ג'וקים" של שירותי ענן, המביאה את הלקוח הארגוני למצב של "נעילה אוטומטית של הספק". זאת, בשל השימוש שלהם בשפות תוכנה מותאמות אישית, דוגמת APEX. כך, הסביר, אפשר לעשות שם רק צ'ק אין בלא היכולת לבצע צ'ק אאוט".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים