הנשיא פרס: "ישראל מחויבת להיאבק בתופעת בריחת המוחות ולקלוט מדענים באופן איכותי"

הנשיא אמר את הדברים בעקבות פגישה שקיים עם ד"ר יובל שטייניץ - שר האוצר, וחיים שני - מנכ"ל המשרד, במסגרתה הציגו לו השניים את תכנית "יתרון יחסי" לקידום תעשיות עתירות ידע בארץ ● פרס: "אני תומך ומקדם בברכה את תכנית האוצר לטיפול נקודתי בתעשיית ההיי-טק" ● השר שטייניץ: "תעשיות עתירות הידע הן אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של המשק הישראלי"

שר האוצר – ד"ר יובל שטייניץ, ומנכ"ל משרד האוצר – חיים שני, הציגו הבוקר (ג') בפני נשיא המדינה, שמעון פרס, את תכנית "יתרון יחסי" לקידום תעשיות עתירות הידע בישראל. הנשיא פרס אמר, כי "אני תומך ומקדם בברכה את תכנית האוצר לטיפול נקודתי בתעשיית ההיי-טק. ברור לי שמדינת ישראל מחויבת להיאבק בבריחת המוחות של מיטב המדענים שלה ולהציג תכנית לקליטה איכותית של אותם מדענים מבריקים, במכוני המחקר באוניברסיטאות ובחברות הגדולות בתעשייה עתירת הידע". הנשיא פרס הוסיף, כי "מדינת ישראל ניצבת בחזית הקדמה והטכנולוגיה ויש חשיבות גדולה לשמור על מיקומנו".

השר שטייניץ אמר, כי "תעשיות עתירות הידע הן אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של המשק הישראלי. תעשייה זו מגלמת בתוכה את היתרונות המהותיים של הכלכלה הישראלית, ומביאה לידי מימוש את ההון האנושי שאנו כה גאים בו, שמצליח לייצר המצאות טכנולוגיות ולתרגם אותם למוצרים מסחריים מובילים בעולם".

מנכ"ל המשרד שני הוסיף, כי "התכנית לקידום תעשיות עתירות ידע הינה תכנית אינטגרטיבית. ההתייחסות לתכנית היא לאורך כל שלבי צמיחת התעשייה תוך שימוש במגוון כלים נרחב".

תכנית "יתרון יחסי" היא פרי עבודה של צוות בין משרדי. התכנית סקרה את מצבן של התעשיות עתירות הידע ומיפתה את נקודות החוזק והחולשה שלהן. הצוות הכין תכנית כוללת, שמטרתה למקסם את היתרון היחסי בענפים אלו, על מנת שימשיכו להיות קטרי הצמיחה של המשק הישראלי. בין נקודות החוזק שאותרו: הון אנושי קיים ומחקר בחזית המדע העולמי, נוכחות גבוהה של חברות זרות המבצעות פעילות מו"פ בישראל ומערכות מו"פ בטחוני מפותחות. כמו כן נמצא שבישראל יש תרבות יזמית מפותחת, התורמת רבות לפיתוח התעשייה.

הצוות מצא גם סימני שחיקה בתעשיות אלו. כך, נמצא, כי ישנה ירידה בהיקף ההשקעות בהון סיכון מטעם משקיעים מקומיים וזרים, ובמקביל צמצום הפער למול מדיניות מתעוררות, המגדילות את ההשקעה במו"פ. עוד נמצא שקיים חשש לאי מיצוי הפוטנציאל בתעשייה, בין היתר, עקב חוסר מיקוד בכספי התמיכה הממשלתיים במו"פ. בנוסף, קיימת ירידה במספר מקבלי התארים בתחום המדעים וההנדסה ועלייה במספר הסטודנטים הישראלים בחו"ל, במיוחד בתארים מתקדמים. הצוות התייחס לנושאים כמו הקשרים שבין האקדמיה לתעשייה, מקורות מימון לתעשייה וההתפתחות המעטה של חברות גדולות במשק מתוך הנחה כי לחברות גדולות במשק יש ערך מוסף רב.

ההמלצות העיקריות של מנסחי התוכנית הן: הצמחה וביסוס של חברות גדולות במשק; מיקוד ותעדוף המו"פ הממשלתי; חיזוק קשרי אקדמיה תעשייה; התאמות בתוכניות המדען הראשי המשרד התמ"ת; קידום מו"פ משותף למגזר האזרחי והצבאי; התרחבות לענפי טכנולוגיה נוספים; מציאת מקורות מימון נוספים לתעשייה; חיזוק החינוך המדעי והטכנולוגי בבתי הספר התיכוניים; שיתוף אוכלוסיות נוספות, דוגמת חרדים וערבים, בתעשייה; והשבת מוחות ארצה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים