נשים ומחשבים: יפעת יוסקוביץ׳, 365סקורס

מדור מיוחד על נשים בתפקידים שונים בתעשייה: מיהן? מה הביא אותן לעולם הטכנולוגיה? והאם הן חושבות שיש בענף אפליה? ● והפעם: יפעת יוסקביץ', אנליסטת דטה ב-365סקורס

יפעת יוסקוביץ׳, אנליסטית דטה ב-365סקורס

שם ותפקיד: יפעת יוסקוביץ׳, אנליסטית דטה ב-365סקורס (365scores).

ותק בתפקיד: כשמונה חודשים.

השכלה: בוגרת תואר ראשון בהנדסת תעשייה וניהול באוניברסיטת בן גוריון.

מה הביא אותך לתחום הטכנולוגיה? 

אני זוכרת את עצמי כילדה קטנה בת ארבע, בהתרגשות שיא, מול המחשב הראשון שהוריי הביאו הביתה. אחיי ואני היינו מבלים שעות מול המשחק Golden Axe – זה התחיל בריבים בין האחים מי יקבל יותר שעות מסך, והתגלגל לקשר מיוחד בינינו, שעד היום נשמר והתפתח לישיבה משותפת על פרויקטים אישיים. המחשב היה חלק בלתי נפרד מחיינו, ולמרות שהוביל לפעמים לריבים המוכרים בין אחים קטנים, נוכחותו ללא ספק תרמה לי עוד מגיל צעיר לתחושת המסוגלות, הפתיחות המחשבתית ולכיווני המקצועי.

תמיד הייתי סקרנית לגבי טכנולוגיה ורציתי להבין איך דברים עובדים. מאז ומעולם אהבתי לפתור בעיות ולמצוא פתרונות. מה שהדהים אותי כבר מההתחלה היה כמה שהעולם הטכנולוגי רחב, כמה ההתקדמות בו מהירה ואת מגוון הבעיות הרחב שניתן לפתור באמצעותו. חיפשתי תחום שיהיה מעניין, מאתגר וגם יאפשר עבורי התפתחות אישית ומקצועית.

אל תחום הדטה הגעתי באחד הפרויקטים שבהם עסקתי בצבא, שם הבנתי את הכוח בנתונים ואת היכולת להפיק תובנות משמעותיות מניתוח שלהם. ניתוח נתונים מייצר עבורי תחושת סיפוק ומאפשר לי לשלב בין שני עולמות שאני מאוד אוהבת: חשיבה ולוגיקה לצד יצירתיות והסקת מסקנות. חשוב לי מאוד לאתגר את עצמי מקצועית ולהשקיע בלמידת תחומים חדשים, מה שתואם לעולם הטכנולוגי – שתמיד יש מה ללמוד ולהתפתח בו.

האם את חושבת שיש אפליה נגד נשים בתעשייה? 

זה לא סוד שלתעשיית הטכנולוגיה יש מוניטין של אפליה נגד נשים. מחקרים מראים שנשים בעולם הטכנולוגי מתמודדות עם אתגרים וחסמים שעמיתיהן הגברים אינם נתקלים בהם. לצד זאת, אני מאמינה שאחד הגורמים שבעקבותיו לא רואים מספיק נשים בתחום נובע ממיעוט אובייקטיבי של נשים שמתפתחות מקצועית ואקדמאית לכיוונים אלו.

נשים מוכוונות למקצועות שונים מגברים כבר מילדות. זה מתחיל מהצעצועים שאנחנו משחקות איתם בתור ילדות, בהפרדה של מה מתאים לבת ומה לבן, ובשלבים מאוחרים יותר רואים מגמה דומה גם בבחירת מגמות בבתי הספר ובאקדמיה. כל אלה מעצבים את התפיסה העתידית שלנו, כנשים, בנוגע לתפקיד ולמקום שלנו בחברה. לכן, אני מאמינה כי יש חשיבות אדירה למסרים שילדות ונערות מקבלות מגיל צעיר, שמשפיעים על תחושת המסוגלות שלהן ועל האפשרות להיחשף ולהביע עניין גם בתחומי מדע וטכנולוגיה.

בשנים האחרונות ניתן לראות מגמה חיובית – המודעות לנושא גבוהה יותר מבעבר, וחברות פועלות לטובת שינוי המציאות. תעשיית ההיי-טק מעודדת נשים להשתלב בתפקידים טכנולוגיים כדי לגשר על הפער שלצערי עדיין קיים, וניכר כי אכן הפער הולך ומצטמצם. לשמחתי, אני רואה את המגמות החיוביות האלו גם אצלנו ב-365סקורס. אחד הדברים שאני אוהבת בעבודה הנוכחית הוא הדגש ששמים על גיוון והכלה. על אף שתחום החברה נתפס חברתית כ״גברי״, ההנהלה משקיעה מחשבה ומאמץ בגיוס נשים, וכן נשים זוכות להערכה ולתמיכה רבה בחברה. יתרה מכך, אני שמחה לראות את העלייה בכמות המיזמים שמטרתם לקדם ולסייע לנשים בהשתלבותן בתחום (בהם: SheCodes, Alice Code, Data-Queens).

אני נהנית לראות יותר ויותר נשים מהוות מודל לחיקוי והשראה עבור נשים אחרות בתעשייה וגם מחוצה לה. הן פורצות את ״תקרת הזכוכית״, יוצאות מההגדרות שגדלנו לתוכן וסוללות את דרכן של הנשים של מחר לעשות כמוהן כבר מגיל צעיר.

האם נתקלת אישית באפליה נגדך בתעשייה על רקע היותך אישה?

לשמחתי לא נתקלתי. בכל מסגרת שבה הייתי הוקפתי באנשים שמעריכים את האופי, הידע והכישורים של כל עובד בצורה אובייקטיבית, וכן זכיתי לראות נשים חזקות בעמדות מפתח שהיוו עבורי השראה.

אני שמחה להגיד שגם בתפקידי הנוכחי, התרבות הארגונית היא כזו שרואה את עובדיה כאינדיווידואלים, ללא קשר למגדר, שמעודדת את מיצוי הפוטנציאל הגלום בכל אחד ואחת, דבר שיוצר עבורי תחושת שייכות ואמונה ביכולת שלי לצמוח. אני שמחה לראות שהעולם הישן מתחלף בדורות חדשים של אנשים, שמחזיקים בתפיסה אחרת לגמרי – של קבלת האחר ושל הכלה. אני רוצה להאמין שבעקבות השיח והמעשים לצמצום הפערים, התפיסה השוויונית תהיה נחלת הכלל, כך ששאלה זו תהפוך בשנים הקרובות ללא רלוונטית.

 

 

 

 

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דוד יוסקוביץ

    כל הכבוד יפעת. שיהיה לך בהצלחה רבה!

אירועים קרובים