איך לשחרר את צוואר הבקבוק של צוותי ה-IT?

התלות של צוותי הפיתוח בצוותי ה-DevOps הולכת וגדלה, עד שפונקציית ה-DevOps שנועדה לקדם יעילות ומהירות – הופכת לצוואר בקבוק בעצמה ● הפתרון: פלטפורמה לשירות עצמי

איגור קושצ'יץ, ארכיטקט ענן בארניקס.

לפי מחקרים שנערכו לאחרונה, כ-94% אחוז מכלל החברות עושות שימוש בשירותי ענן, ורוב המידע שהן מחזיקות כבר נמצא בענן. אין זה מפתיע ששירותי הענן צומחים בצורה מואצת, שכן הם מספקים לארגונים את הגמישות והיכולת לפתח שירותים חדשים במהירות ולצמוח בצורה יעילה תוך כדי חסכון בעלויות.

על רקע זה, כאשר חברות עברו לצרוך את רוב התשתיות שלהן כשירותים מנוהלים (Cloud-Native Services), העבודה של צוותי ה-DevOps וה-IT קיבלה תפנית חדה ומאתגרת. צוותי ה-DevOps משחקים תפקיד מרכזי בחברה, כמי שמספקים פתרונות תשתית, אוטומציה ואבטחת מידע עבור צוותי פיתוח המפתחים מוצרים בסביבת ענן. עם הזמן, התלות של צוותי הפיתוח בצוותי ה-DevOps הולכת וגדלה, עד שפונקציית ה-DevOps שנועדה לקדם יעילות ומהירות – הופכת לצוואר בקבוק בעצמה: פעולות רבות של אנשי פיתוח, כולל פעולות שגרתיות, דורשות כעת תקשורת ישירה עם צוות ה-DevOps, וארגונים רבים מדווחים כעת על חוסר במשאב קריטי זה ביחס להיקף המשימות.

כיצד ניתן לפתור את צוואר הבקבוק, בדרך שאינה הגדלה מתמדת של צוות ה-DevOps?

הפתרון המוצע: פלטפורמה לשירות עצמי

אחד הפתרונות המעניינים המאפשרים לצוותי פיתוח לגדול באופן בר-קיימא הוא פלטפורמת פיתוח פנים ארגונית (IDP – Internal Development Platform), המותאמת לצורכי הארגון ולמאפייניו. פלטפורמה זו מאפשרת לצוותי הפיתוח לצרוך תשתיות ענן, ליצור תוכנות ואפליקציות בסביבת ענן, להריץ בדיקות ולהעלות תוצרים לאוויר – והכל בשירות עצמי, ללא מעורבות צוותי ה-DevOps וללא תלות בהם. פלטפורמת הפיתוח הפנים-ארגונית היא למעשה אוסף של כלים (כגון תשתיות ענן, שירותי הזדהות, שירותי אבטחה ועוד), המאוחדים תחת ממשק מרכזי עבור צוותי הפיתוח. הפלטפורמה מאפשרת להטמיע סטנדרטים ארגוניים של פיתוח באופן אוטומטי, כמו גם לקבוע הגדרות אבטחה וציות (Compliance) שיבטיחו שהפיתוח בפלטפורמה יעמוד בכל הדרישות של הארגון.

חברות כמו ספוטיפיי, גוגל, טוויטר וגיטהאב נהנות כבר כיום מגמישות וצמיחה מואצת בזכות הפלטפורמות הפנימיות שפיתחו, ותורמות חזרה לקהילה הטכנולוגית בהנגשת כלי קוד פתוח, לדוגמא Backstage של ספוטיפיי.

צילום מסך של Backstage Portal.

צילום מסך של Backstage Portal. צילום: איגור קושצ'יץ

כרגיל, ישנן שתי אלטרנטיבות: לבנות פלטפורמה או לרכוש פלטפורמה קיימת כשירות (SaaS). לכל אחת יש יתרונות וחסרונות, ויהיה עליכם לבחור את האפשרות המתאימה לארגונכם.

רכישת פלטפורמה

היתרון המרכזי ברכישת פלטפורמה ("מוצר מדף") הוא הערך המיידי שחווים מהמוצר, כמו גם התמיכה והעדכונים השוטפים. החסרונות העיקריים הם התלות בחברה המספקת את הפלטפורמה, והעובדה שמדובר בפלטפורמה שלא נתפרה למידותיו של הארגון במדויק.

רכישת פלטפורמה תתאים בעיקר לארגונים קטנים שאין להם משאבים להשקיע בפיתוח פלטפורמה, או אלו שזקוקים מיידית לפלטפורמה עבור פרויקט ספציפי.

בניית פלטפורמה

היתרון המרכזי בבניית פלטפורמה הוא שהשליטה נשארת בידיכם. הצוותים יהיו חופשיים לבחור את הכלים שמהם תורכב הפלטפורמה,  וייהנו מגמישות מרבית בהתאמה לצרכים הספציפיים של הארגון. החיסרון המרכזי הוא הצורך להשקיע משאבים רבים בבניית הפלטפורמה, זמן הפיתוח והתחזוקה השוטפת, וכן העובדה שהארגון לרוב חסר ניסיון והתמחות בפרויקט מסוג זה.

בניית פלטפורמה עדיפה בטווח הארוך, שכן  פלטפורמה המותאמת באופן מדויק למאפייני הארגון תתרום בצורה משמעותית להצלחת העבודה והתוצרים של צוותי הפיתוח, ותספק לארגון את היעילות והגמישות הנדרשות בהתמודדות עם שינויים לאורך זמן.

קווים מנחים לבניית פלטפורמה

הגדירו יעדים – צרו רשימה של דרישות ארגוניות, יעדי הפלטפורמה ומשתמשיה. החליטו על הצוות המתאים לביצוע המשימה, שיהיה אחראי על פיתוח הפלטפורמה.

צרו סנכרון בין הצוותים המעורבים – המעבר לעבודה עם פלטפורמה כחלופה לעבודה ישירה עם מהנדסי DevOps היא שינוי ארגוני משמעותי, וההצלחה של פיתוח הפלטפורמה תלויה בתקשורת בין הצוותים, הבנת הצרכים ותרגומם לידי מעשה.

בחרו את הכלים הטכנולוגיים – זכרו שפתרונות רבים כבר קיימים בעולם, חלקם גם אצלכם בארגון. ניתן להתעדכן במגוון פרויקטים המומלצים על ידי ה-CNCF, תוך שילוב עם כלים שכבר אומצו בארגונכם בעבר.

דאגו לסטנדרט אחידכדי לאפשר למפתחים עבודה בשירות עצמי יש לבנות שכבה שתפריד בין המשתמשים (המפתחים) לבין התשתית. יש לבנות את ההפרדה בצורה סטנדרטית שתאפשר צריכה של רכיבי התשתית באופן עצמאי ללא תלות בצוותי IT או DevOps.

עברו לניהול תשתיות הענן באמצעות תוכנה – הדרך המומלצת לנהל את תשתיות הענן היא באמצעות Agent-ים חכמים בשיטה שנקראת Infrastructure-as-a-Software (IaaS), כך תחסכו זמן רב על ניהול סביבות מורכבות.

הקימו מנגנון ניטור ובקרההקפידו על בקרה וניטור של משאבים באמצעות הפלטפורמה, כדי למנוע צריכת-יתר ועלויות מיותרות.

בנו פורטל למשתמשיםכדי לספק למפתחים חווית פיתוח אופטימלית, הקימו פורטל מרכזי שבו יוכלו ליצור ולפתח שירותים באופן עצמאי על גבי הפלטפורמה.

שילוב של פלטפורמה פנים ארגונית (IDP) דורש השקעה של זמן ומשאבים, אך הוא פתרון יעיל וייחודי לצמיחה של כל ארגון שמשתמש בתשתיות הענן בעיקר בהינתן צוואר הבקבוק הגובר של צוותי ה-DevOps בארגונים המפתחים בסביבת ענן. אין דרך אחת "מנצחת" שתבטיח את ההצלחה של הפלטפורמה הפנים-ארגונית, אך העקרונות שלעיל יוכלו לסייע ביישום פתרון חדשני זה, ולשחרר את צוואר הבקבוק.

 

הכותב הוא ארכיטקט ענן בארניקס.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. משה

    חרטוט לפי מחקרים שנערכו לאחרונה, כ-94% אחוז מכלל החברות עושות שימוש בשירותי ענן, ורוב המידע שהן מחזיקות כבר נמצא בענן באיזה סרט אתם חיים ?

    1. מותק נחמדי

      בסרט שבו אין לך מושג מה זה IDP או בלוקרים תשתיתיים לפיתוח על ענן ואתה אומר דברים שלא קשורים אפילו טיפה

אירועים קרובים