שנה של מיזוגים ורכישות

במחצית השנה האחרונה, בוצעו בשוק ה-IT עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף של כ-120 מיליון שקלים ● אלדד בר אדון, מנכ"ל חברת אימפרוב, מעריך שלפנינו עוד גל של עסקאות נוספות, המהווה עדות נוספת ליציאתו של שוק ה-ICT מהמיתון ● החברות הגדולות נמצאות כעת בעיצומו של מסע קניות

עסקת הרכישה של השליטה על כלנית כרמון על ידי One1, מצטרפת לשורה של עסקאות מיזוגים ורכישות שנעשו בחצי השנה האחרונה, עם תחילת סופו של המיתון. הדבר ניכר היה במיוחד בשבועות האחרונים, אז בוצעו שש עסקאות שכאלה.

הסנונית הראשונה הופיעה בדצמבר 2009, אז רכשה מטריקס את ספיה (Scepia), תמורת כמה מיליוני שקלים. במרץ השנה רכשה נס את חברת ה-BI גילון תמורת 65 מיליוני שקלים. עסקאות נוספות היו של חברת ההשמה MIT, אשר רכשה את פסיפיק תמורת שלושה מיליון שקלים, חילן טק רכשה 60% מהבעלות על קליק ויו ישראל, תמורת 13.5 מיליון שקלים. בשבוע שעבר רכשה מלם-תים את קבוצת SRL הוותיקה תמורת 15 מיליון שקלים, ואילו אתמול (א') התבשרנו על מכירת כלנית כרמון תמורת 20 מיליון שקלים. בסך הכל מדובר על עסקאות בהיקף של כ-120 מיליון שקלים.

אלדד בר אדון, מנכ"ל אימפרוב, מעיד על עצמו שהיה מעורב במחצית מהעסקאות הללו ואומר, כי אין מדובר בתופעות מקריות. להערכתו, "עד סוף השנה אנו צפויים להיות עדים לשמונה עסקאות רכישות ומיזוגים נוספות". בר אדון מציין, כי "החברה שלי מעורבת בימים אלה בארבע עסקאות רכישה. בהנחה שפעילותנו משקפת מעורבות של מחצית מכלל העסקאות הללו בשוק, הרי ששנת 2010 תהיה שנה שבה כל חודש חברה שהייתה על המדף – מצאה קונה".

מדוע דווקא כעת? בר אדון סבור, כי העסקאות שבוצעו ואלו שתהיינה, הן סימן לכך ששוק ה-IT הוא שוק יציב ובריא. לדבריו, לפני המשבר הכלכלי, באמצע שנת 2007, "היינו בעיצומו של גל רכישות, בהיקפים דומים להיום". אלא שאז קרתה התפוצצות הבועה, ולאחריו המיתון, ואלה הרגיעו את השוק. "היו לא מעט חברות על המדף", מציין בר אדון, "אבל חברות IT גדולות אינן מבזבזות כספים על רכישת חברות והן שומרות את הכסף בקופה. כאשר יוצאים מהמיתון, והבועה לא נראית באופק, זה הזמן שחברות רוצות לממש את המזומנים שלהן והן יוצאות למסע רכישות".

בניגוד למה שרבים סבורים, כל החברות שנמכרו הן במצב מצוין. "כדאי שאנשים יבינו, כי חברות במצב לא טוב הן לא מועמדות אטרקטיביות לרכישה. קונים רק חברות במצב טוב וזה מה שקרה עד כה". לגבי רמת המחירים, אומר בר אדון, כי כל העסקאות נעשו במחירים סבירים לחלוטין.

"כאשר פונים אלי חברות ומנהליהן, ואומרים לי 'אני לא רוצה למכור', אני נוהג להשיב: 'עכשיו אתה לא רוצה למכור, אבל כשתרצה אולי זה כבר יהיה בלתי אפשרי'", מסביר בר אדון. רוצה לומר, שכל חברה יכולה למצוא עצמה על המדף, השאלות הן על המחיר ומידת ההתאמה בין הצדדים.

ומה לגבי התחרות בשוק? עסקאות המכירה עד כה, מרגיע בר אדון, אף שהביאו לצמצום מספר החברות הקיימות, "לא יפגעו בתחרות בשוק". הוא מציין עובדה מעניינת: לפני שנתיים וחצי, היו בשוק כ-70 חברות שיש להן יותר מ-50 עובדים, והמחזור שלהן היה גדול מ-10 מיליון שקלים בשנה. מאז נמכרו כ-20 חברות, והיום יש בשוק 80 חברות עם 50 עובדים ויותר. הוא פותר את הסתירה החשבונאית לכאורה: "על כל חברה שנמכרת, צצות מייד עוד שלוש חברות קטנות. תן להם שלוש ארבע שנים לצמוח, והנה יש לך חברה המונה 50 עובדים שממלאת את החלל של זו שנרכשה. כך שהשוק ממשיך להיות תחרותי ומעניין".

שורה תחתונה: גל הרכישות שאנו חווים כעת, שעל פי התחזיות אנחנו רק בתחילתו, מלמד על יציבות בריאה ששוק ה-ICT חזר אליה, אחרי שנה של מיתון והאטה. חברות ה-IT הגדולות מבינות כי אחרי המיתון הן צריכות לגדול בקצב מהיר. הן עושות זאת בין היתר על ידי רכישות,לצורך גידול לא אורגני. אתמול הצטרף עדי איל, מנכ"ל One1 לשופינג. המילה האחרונה בתחום – טרם נאמרה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים