מנמ"ר אקדמי

ד"ר ישע סיון, מומחה לממשק שבין טכנולוגיות המידע לבין אנשים, מספר למדור על המסלול האקדמי שהוא יעמוד בראשו במכללה האקדמית תל אביב יפו - תוכנית לתואר ראשון במערכות מידע ● מה ההבדל בין מקצוע המנמ"ר הנוכחי וזה העתידי?

מקצוע מערכות המידע עבר בשני העשורים האחרונים תהפוכות רבות, הן מבחינת הפונקציות שאותו ממלא המנמ"ר בארגון והן בהשכלה הנדרשת ממנו. רבים מהדור הראשון של מנהלי מערכות מידע הגיעו מיחידות המיחשוב הצה"ליות, וממר"ם בראשן. הם שילבו את הידע שלהם עם תואר אקדמי באחת האקדמיות, מתחום מדעי ההנדסה, או מדעי המחשב.

עם השנים, כאשר תפקידו של המנמ"ר הפך להיות מרכזי יותר ויותר בארגון, לצד כניסת דור חדש של מנהלי מערכות מידע, בלט הצורך במענה אקדמי לצרכים המיוחדים של תפקיד המנמ"ר. בשנים האחרונות התגבשה התובנה שכדי לענות לצורכי התעשיה בעשורים הבאים, יש צורך בהקמת  מסלול לימודים ייחודי שיעניק תואר אקדמי  רשמי למקצוע המנמ"ר.

אחד המוסדות שהחליט לטפל בנושא הזה הוא המכללה האקדמית תל אביב יפו. זו הוקמה בשנת 1994 ביוזמה משותפת של אוניברסיטת תל אביב, עיריית תל אביב והמועצה להשכלה גבוהה. במכללה לומדים כ-3,000 סטודנטים והיא מקיימת בתחומיה, בין היתר, לימודים לתואר ראשון ושני במדעי המחשב. בשנתיים האחרונות החלה המכללה להפעיל מסלול חדש – תוכנית לתואר ראשון במערכות מידע. החל משנת הלימודים הבאה יעמוד בראש התוכנית ד"ר ישע סיון, מומחה לממשק שבין טכנולוגיות המידע לבין אנשים.

סיון עשה את עבודת הדוקטורט שלו באוניברסיטת הרווארד, בנושא תקנים המקשרים בין עולמות העסקים, הטכנולוגיה והידע. סיון לימד בעבר בהרווארד, בטכניון, באוניברסיטאות תל אביב ובר אילן, ובשנים האחרונות התמחה בעולמות הווירטואליים, דוגמת סקנד לייף, ואף חיבר ספר, "העולם הבא, מדריך למשתמש, סקנד לייף כמבוא למטא-וורס". בין לבין הוא שולח את ידו גם בפעילות בתעשיה, הוא ניהל חברת תוכנה והקים קרן הון סיכון. ד"ר סיון, שיחל רשמית את  תפקידו באוקטובר, שוחח עם אנשים ומחשבים על מקצוע  המנמ"ר הנוכחי והעתידי, ועל תוכנית הלימודים החדשה.

כיצד אתה מגדיר את תחום מערכות המידע ואת תפקיד המנמ"ר?
"תחום מערכות מידע עוסק בקשר בין מערכות המידע לבין משתמשים וארגונים. ארגונים קטנים וגדולים, מקומיים ורב-לאומיים, במגזר הפרטי והציבורי, מעסיקים אנשי מערכות מידע ברמות שונות. עם הצמיחה בשימוש, מתעדכן גם התפקיד של אנשי מערכות מידע – מן הקלאסי אל המודרני. התפקיד הקלאסי הוא של ניהול התשתית של הארגון: משכורות, מלאי, כוח אדם, וכו'.

התפקיד הנוכחי הוא של ניהול התפעול והמוצרים של הארגון, כגון שרשרת הספקים (SCM), הלקוחות (CRM), השיווק (למשל באינטרנט), וניהול הקשר הפנימי (מערכות תקשורת, סקייפ, שיתוף ידע, וכו').

התפקיד המודרני של מערכות מידע מטפל בהיבטים נוספים, דוגמת טכנולוגיות כגון אינטרנט, תקשורת ניידת, ומיחשוב ענן. כדי להבין את משמעות התפקיד, ניתן להסתכל על תעשיות שלמות שהשתנו בזכות מערכות מידע: תעשיית המוסיקה, העיתונות, הרפואה, ניהול השירות ועוד. כולם התפתחו על ידי מערכות מידע. בארגונים רבים, מערכות מידע הן ליבו הפועם של הארגון, כי הן אחראיות הן על תפעול שוטף והן על מימוש מוצרים ושירותים בעתיד".

מה החשיבות של תחום מערכות המידע ביום יום?
"מערכות המידע היום נוגעות בכל דבר, בכל מוצר, כל שירות שאנחנו מקבלים. לכן, הביקוש למקצועות מערכות מידע צפוי לגידול המהיר ביותר בין השנים 2011-2020. נתונים של הלמ"ס האמריקני מלמדים שחמישה מתוך עשרים המקצועות הצפויים לגידול הגבוה ביותר בשנים הבאות, הינם מקצועות הקשורים במערכות מידע. נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של ישראל מלמדים ששכר העבודה במקצועות שרותי מיחשוב, בהם עוסקים אנשי מערכות מידע, הוא מן הגבוהים ביותר".

מה צריך לדעת כדי להיות איש מערכות מידע מצוין?
"אני מאמין שאנשי מערכות מידע צריכים להכיר לעומק מחד את מערכות המיחשוב ומאידך את המערכות העיסקיות. כדי ליצור ערך.עליהם להכיר את מערכות המיחשוב עצמן, את התרבות של המחשב, הרשת, התקשורת. את הדינאמיקה של פיתוח מערכת, התחזוקה שלה, טיפול בבאגים, וניצול נכון של משאבים. שנית, עליהם להכיר היטב את הסביבה הארגונית. את עולם העסקים. את השיווק, ההתנהגות הארגונית הפנימית, הדינאמיקה התחרותית, את שוק ההון והדינאמיקה של בעלי מניות. הכרות כוללת עם שני התחומים תזמן אפשרויות רבות לשולטים בהם".

מה כוללת התוכנית המיוחדת לתואר ראשון במערכות מידע?
"לתוכנית יש מספר עקרונות בסיסיים שמובילים אותה. הכשרה בסיסית מעמיקה בתחומי מדעי המחשב וניהול, תוך חיבור לתעשייה המקומית בארץ. הכרות עם הדינאמיקה של חדשנות ויכולת להוביל בבטחה חידושים. הובלה ועבודת צוות – הן יכולת להוביל ולקבל החלטות והן יכולת להשתלב בארגונים בצוותים קטנים וגדולים. דגש על 'לומד עצמאי' שיוכל להתמודד עם העדכונים התכופים. רב לאומיות – דגש על תרבויות, שפות ואנשים מן העולם. חיזוק שפות זרות ככלי לביטוי וללמידה".

למי מיועדת התוכנית ובאילו תפקידים מעניינים עשויים הבוגרים להשתלב?
"התוכנית מיועדת הן לסטודנטים חדשים, שרואים את עתידם במקצוע מערכות המידע בעידן החדש שלו, והן למנמ"רים מכהנים שרוצים להרחיב את תחומי הידע שלהם,ולאפשר לעצמם להציע את עצמם לתפקידים בכירים בארגון בעתיד כגון מנהל מערכות מידע ראשי (CIO). תפקידי המנמ"ר כוללים קביעת צורכי המידע של הארגון, רכישת מערכות מידע ומחשבים שיענו על צרכים אלה, העסקה והכשרה של כוח אדם של מערכות מידע וניהול שוטף של המערכות המיושמות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים