מציאות מדומה? בחזרה למציאות!

כבר שנים שנביאי הטכנולוגיה ממצבים את המציאות המדומה בתור "הדבר הבא" ● אולי הגיע הזמן שהדבר הבא הזה כבר יגיע...?

יותר מציאותי מהמציאות? מציאות מדומה

אין צירוף מילים שמתיישב במשבצת הבאזז-וורד התורנית טוב יותר מ"מציאות מדומה". מצד אחד זה מציאות – מצד שני מדומה! כבר שנים שנביאי הטכנולוגיה ממצבים את המציאות המדומה בתור "הדבר הבא". רק אולי הגיע הזמן שהדבר הבא הזה כבר יגיע?

אני זוכר שהלכתי לבדוק את הטירוף החדש של המציאות המדומה שנפתח אז ברחוב דיזנגוף בתל אביב בשלהי שנות ה-90. שמתי את הקסדה על הראש ונכנסתי לתוך עולם מפוקסל להחריד, בנוי כולו מפוליגונים ומלא בגליצ'ים. החוויה הייתה יותר דומה לסצינה מתוך "מכסח הדשא" מאשר לעולם וירטואלי שאפשר ממש לשקוע בתוכו.

והיום? האם הטכנולוגיה של המציאות המדומה הגיעה כבר לבשלות כזו שאפשר לכנות אותה כמשנה סדרי עולם? עוד לא. למרות המאמצים האדירים וההייפ בנושא, נראה שיידרשו עוד כמה שנים עד שנוכל לשקוע באמת בתוך עולמות דיגטלים, פרי יצירותיהם של טובי המוחות. המיליארדים שמושקעים בכל שנה בתחום, טרם נושאים פרי.

החוויה כיום היא לא נחלת הכלל

אם אתם לא מאמינים לי, תשאלו את ג'ן סון-הואנג, מנכ"ל Nvidia, שמונה את החסרונות של המציאות המדומה, המונעים ממנה למצות את הפוטנציאל הטמון בה:
● המערכות הלבישות עדיין מסורבלות וכבדות מדי.
● אין אפשרות להעברת נתונים מהירה מספיק ללא כבלים.
● הרזולוציה לא מספיק טובה ואיכותית.
● הסביבות המדומות שיוצרו פשוט לא יפות מספיק.
● קיים קושי ליצור עולמות מדומים שבהם חוקי הפיזיקה זהים לעולם לשלנו, על מנת שנרגיש שאנחנו שם.

אפשר להרחיב עוד ולומר שאין כיום דרך לכלול את כל הגוף בחוויית העולם המדומה, שמכשור כזה הוא עוד יותר מסורבל וינתק את המשתמש מהחוויה עוד יותר. אפשר גם לטעון, ובעצם נטען, שהחוויה כיום היא לא נחלת הכלל, ומי שמשתמש בה למעשה משלם הון על הזכות להיות שפן ניסיונות של טכנולוגיה שנמצאת עוד בחיתוליה.

מוכרים לנו את המחר

בין אם אתם חרדים ליום שבו משקפי ה-VR ישתלטו על חיינו ובין אם אתם בקושי יכולים להתאפק ומשתוקקים לגלות עולמות חדשים, נראה שתיאלצו לחכות לפני שהחוויה המלאה תהיה זמינה לכולנו. בכל הרצאה ובכל כנס כבר מוכרים לנו את המחר כאילו שהוא כבר כאן, אך תידרשנה כמה שנים טובות לפני שהטכנולוגיה תדביק את קצב הדמיון הפרוע.

האנשים המובילים בעולם הטכנולוגי עוד נחלקים לשניים בנושא: אנשי חזון כמו מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק (Facebook) שרכש את הסטארט-אפ הצעיר דאז אוקולוס (Oculus) בסכום של שני מיליארד דולר. צוקרברג ודאי רואה לנגד עיניו את הטכנולוגיה שתהיה קיימת רק בעוד 20 שנה, ורוצה להיות הראשון שיביא אותה לעולם.

מן העבר השני של המתרס נמצאים אנשי ההמתנה כמו ג'ן סון-הואנג, שמעדיף לשבת בינתיים על הספסל ולראות איך תתפתח הטכנולוגיה הצעירה הזו. עוד כמה שנים, מפתחי ה-VR ודאי יזדקקו למעבדים גרפיים חזקים במיוחד כדי לעורר לחיים את העולמות המדומים שהם יצרו, ואז נראה את Nvidia נכנסת לעומק הקורה הטכנולוגית הזו במלוא העוצמה.

הכותב הינו מנכ"ל SkyPro.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים