על ספרות, טכנולוגיה וילדים

ביוגרפיה חדשה עוסקת באיש שחולל מהפכות בעולמות המסחר האלקטרוני, התחבורה והחלל ● וגם: ספר מרתק שתשמחו לתת לילדים שלכם לקרוא

ספרים, רבותיי, ספרים. צילום אילוסטרציה: אימג'בנק

העידן הגלובלי בכלל והתפתחות האינטרנט בפרט אפשרו ליזמים לממש חלומות, לפתח פתרונות, להקים חברות ולייצר מהפכות של ממש בתחומים שונים של החיים. לא מעט מאותן מהפכות נולדות בארצות הברית, שנתפסה במשך שנים אומת ההמצאות והיצירות.

אחד היזמים הנועזים ביותר, המהווים מודלים לחיקוי, הוא אילון מאסק, שמצטייר כדמות ייחודית בהיסטוריה האמריקנית ובענף ההיי-טק בכלל. המיזמים שרשומים על שמו יצרו מהפכה של ממש, כל אחד בתחומו, ויש שמשווים אותו לממציאים כמו תומס אלבה אדיסון, הנרי פורד וסטיב ג'ובס.

אחת היוזמות הידועות ביותר שלו היא PayPal, שהוקמה ב-1999 תחת השם x.com. שנה לאחר הקמתה היא התמזגה עם חברה שעסקה בתשלומים דרך הרשת, והחברה המשותפת קנתה את הדומיין PayPal, שמהווה עד היום מותג מוביל בעולם ה-e-Commerce.

מאסק היה גם היזם והמקים של SpaceX, אותה ייסד ב-2002 כחברה לטכנולוגיית חקר החלל. היא מפתחת ומייצרת מתקנים לשיגור לחלל ובין הפיתוחים הבולטים שלה נמנות הרקטות פאלקון ופאלקון1 והחללית דרגון. ב-2008 חתמה החברה על עסקה בהיקף של 1.6 מיליארד דולר עם נאס"א (NASA).

תחום נוסף בו מאסק בולט מאוד, ואף היה בין החלוצים בו, הוא המכונית החשמלית. עוד ב-2003 הוא הקים את טסלה מוטורוס, שמייצרת מכוניות ומנועים חשמליים, על בסיס חזון של מאסק לפיו עד 2030 יהיו רוב המכוניות בעולם חשמליות.

עטיפת הספר "אילון מאסק, היזם הנועז המעצב את עתידנו"

עטיפת הספר "אילון מאסק, היזם הנועז המעצב את עתידנו"

ההמצאות הללו ואחרות היוו סיבה מספיק טובה כדי לכתוב עליו את הביוגרפיה אילון מאסק, היזם הנועז המעצב את עתידנו, שהפכה עד מהרה לרב מכר.

את הביוגרפיה חיבר העיתונאי וחוקר הטכנולוגיה אשלי ואנס. הוא כתב את הספר על סמך 30 שעות שיחה עם מאסק וראיונות עם 300 אנשים, בהם בני משפחתו של הממציא. לפני כמה שבועות הופיע הספר בתרגום עברי, של כנרת היגינס-דוידי, בהוצאת מטר.

הספר מאפשר לקוראים הצצה נדירה לחייו של אחד היזמים הנועזים בתקופתנו, שעבר ילדות קשה בדרום אפריקה והתמודד עם אתגרים לא פשוטים עד שהגיע לפסגת עולם העסקים הבינלאומי.

הפגישה הראשונה של ואנס ומאסק הייתה בארוחת ערב בעמק הסיליקון, כחלק ממשא ומתן בן שנה וחצי שניהלו השניים לכתיבת הספר. את הפגישה הזו, לדברי ואנס, הוא יזכור זמן רב, משום שבתומה הודיע לו מאסק לפתע שאין לו כוונה לשתף פעולה בכתיבה ביוגרפיה עליו.

"אתה חושב שאני משוגע", אמר לכתב כאשר זה סיים לנאום במשך 45 דקות מדוע חשוב לו לחטט בחייו של הגאון הטכנולוגי ולספר לכל העולם מיהו. אלא שוואנס, ככל עיתונאי עקשן, לא ויתר. הוא החל לכתוב את הספר ללא שיתוף הפעולה של מאסק, על סמך ראיונות עם אנשים שמכירים איתו ועובדים עימו. אחרי ראיונות עם 200 איש הסכים מאסק לשתף פעולה בתנאים מסוימים, שאת חלקם קיבל ואנס ולגבי חלקם האחר הוסכם שלא יתקבלו.

הספר הזה לא מסכם את חייו של מאסק. תוך כדי כתיבתו הוא המשיך ביוזמות חדשות, כמו תוכנית להקיף את כדור הארץ באלפי לווייני תקשורת קטנים ובכך לייצר תשתית אינטרנט בחלל, בדרך להגשמת חלומות שלו במאדים.

בסוף הספר מגדיר ואנס את מאסק "אדם במסע בעקבות משהו, והמשהו הזה הוא הרבה יותר פנטסטי ומכלה מכל דבר שרובנו נחווה אי פעם".

משהו לילדים

לקראת שבוע הספר העברי, שנפתח הערב (ד'), הופיע הספר פה גדול איינשטיין, שחיבר אלון שילדקראוט, סגן עורך אנשים ומחשבים וה-DailyMaily. זהו ספר הביכורים שלו, שמפורסם בהוצאת ידיעות ספרים.

הספר מיועד לילדים בגילאי 8-12 ומספר את סיפורה של אלונה איינשטיין, הילדה הכי חכמה, הכי יפה והכי מוצלחת בעולם – בעיני עצמה. הוא מתאר את הרפתקאותיה של איינשטיין בת ה-10, עם כניסתה לכיתה ד' בבית ספר חדש ובעיר חדשה, וכיצד כבר ביומה הראשון היא מצליחה להסתבך בצרות.

עטיפת הספר "פה גדול איינשטיין"

עטיפת הספר "פה גדול איינשטיין"

לדברי רינת פרימו, עורכת הילדים והנוער בהוצאת ידיעות ספרים (ומי שכתבה את להיט הילדים איה! אאוץ'! אווה!), "מדובר בספר הנע בין הקליל והמכובד, תחת הרובד המשמש ומצחיק, של הילדה המזכירה באופייה את בילבי. היא פרועה, דעתנית ועומדת על שלה. בין הדמות המעצבנת והמציקה, מדובר בלא פחות מלוחמת פמיניסטית".

שילדקראוט אמר כי "אלונה איינשטיין היא ילדה שבטוחה שכל העולם סובב סביבה, כולם מעריצים אותה והכול מגיע לה. היא חיה בבועה ובטוחה שהיא מתנה לאנושות, בזמן שלמעשה מדובר בסיוט".

אבל יחד עם זאת, ציין, "היא לא נותנת לאף אחד לדכא אותה. היא גאה במי שהיא, ובתוך תוכה מודעת למי שהיא, והיא לא תיכנע לאף אחד. בעיניי זהו מסר חשוב לכל אחד. כפי שאמר אוסקר וויילד: 'תהיה עצמך, כל השאר כבר תפוסים'".

הספר יימכר בשבוע הספר במחירי מבצע.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים