היכן עמק הסיליקון של ישראל? והפעם: הרצליה פיתוח

פארק ההיי-טק של הרצליה פיתוח מציע עובדים רבים בתעשייה, הטבות ארנונה וקרבה למרכז הארץ, אולם גם פקקים ומחירי שכירות גבוהים ● פרויקט חדש מבקש לקבוע היכן ה-אזור של ההיי-טק בישראל

ישראל היא מעצמת היי-טק וסטארט-אפים, ויש המשווים אותה לעמק הסיליקון בארצות הברית. מספר ערים בארץ מתגאות במספר הרב של החברות בתעשייה שפועלות מהן, אבל קשה להצביע על אזור אחד בישראל שניתן להגדירו כעמק הסיליקון הישראלי. פרויקט מיוחד של אנשים ומחשבים בשיתוף נת"מ שירותי נדל"ן, המתמחה בשירותי נדל"ן למגזר העסקי ולחברות בתחום ההיי-טק, ממפה את אזורי ההיי-טק המובילים של ישראל בדרך לתשובה: איזה אזור בארץ הוא עמק הסיליקון הישראלי?

אזור הרצליה פיתוח
אחד מאזורי התעשייה והעסקים המבוקשים בישראל – בתעשיית ההיי-טק ובכלל – הוא פארק ההיי-טק בהרצליה פיתוח. האזור מיצב עצמו במרוצת השנים כאחת מבירות ההיי-טק והעסקים של ישראל בזכות עשרות בנייני משרדים מפוארים וחדשים יחסית, לצד מספר מרכזי קניות ומסחר ושפע של מסעדות ובתי קפה (יותר מ-100) המשרתים את העובדים והמבקרים באזור. מספר רב של חברות היי-טק מובילות, הן ברמה הפנים ישראלית והן ברמה הבינלאומית, מצאו את מקומן באזור, לצד סטארט-אפים רבים. הקרבה לאזורי המגורים היוקרתיים של הרצליה פיתוח, כפר שמריהו ויישובי השרון האחרים בעלי הרמה הסוציו-אקונומית הגבוהה מעניקה לאזור מיצוב גבוה, יוקרה וסביבה נוצצת המאפיינת את תעשיית ההיי-טק. לכל זה יש להוסיף, כמובן, את הקרבה למרכז הבינתחומי בהרצליה ואת מחנה גלילות. לא פחות חשובה הקרבה לים, שרבים מבעלי המשרדים זוכים להשקיף אליו במהלך יום עבודתם.

מה מאפיין את החברות באזור?
יושבים שם חברות היי-טק ומרכזי פיתוח בינלאומיים, סטארט-אפים בתחום האינטרנט ובכלל, וחברות שירותים בתחום ה-IT.

אילו חברות היי-טק בולטות נמצאות שם?
מיקרוסופט
, CA, אפל, רנדום לוגי'ק (888), ברודקום, מטריקס, VMware, ורינט, PMC ,freescale ,EMC, אקסנצ'ר וקרנות הון-סיכון מובילות.

האם האזור נגיש?
כבישים 5, 2 ונתיבי איילון עוברים בסמוך. כמו כן, ליד פארק ההיי-טק של הרצליה ממוקמת תחנת רכבת המציעה, בשיתוף עם העירייה, שירותי הסעה ללא עלות בשעות הבוקר ואחר הצהרים לאזור התעשייה. לכל זה יש להוסיף מספר רב של קווי אוטובוס שמגיעים לאזור.

מה מאפיין את שטחי הנדל"ן למשרדים שם?
האזור מציע מגוון רחב של משרדים, ברמות שונות של מבנים, כאשר חלק מהבניינים ייעודיים לחברות גדולות, כגון מיקרוסופט, ורינט, מטריקס ו-CA. בחלק מהמקרים, החברות שוכרות מספר קומות רציפות בתוך בניינים חדישים ובמקרים אחרים שטחי משרד קטנים יותר, כאשר הקומה מתחלקת למספר דיירים. החברות המובילות באזור שוכרות שטחי משרד של אלפי מ"ר בעוד חברות הסטארט-אפ שבתחילת הדרך שוכרות לרוב שטחים של עד כ-300 מ"ר. סטארט-אפים מבוססים יותר, לאחר גיוס אחד או יותר, שוכרים משרדים גדולים יותר.

רוב החברות מחפשות משרדים בבניינים ייצוגיים במיקומים מרכזיים באזור התעשייה. חברות הסטארט-אפ מוכנות להתפשר על הייצוגיות עבור מחיר נוח. חלוקת השטח המועדפת על חברות ההיי-טק היא כ-70% שטחי Open space והיתר – חדרי עבודה. מרבית המבנים באזור מנוהלים על ידי חברות ניהול ואחזקה ברמה גבוהה או ישירות על ידי הבעלים.

כמה זה עולה?
בניינים מסוג CLASS A (בניין משרדים עם שטח בנוי של 10,000 מ"ר ומעלה, חברת ניהול מקצועית ורמת גמר גבוהה מאוד) – החל מ-80 שקלים למ"ר.
בניינים מסוג CLASS B (בניין משרדים עם שטח בנוי מעל 5,000 מ"ר ועם רמת גמר סבירה) – 65-70 שקלים למ"ר
בניינים מסוג CLASS C- 50-55 שקלים למ"ר

דמי הניהול והאחזקה לחודש נעים בממוצע סביב 20 שקלים למ"ר. בבניינים הישנים יותר, העלות הממוצעת היא כ-12 שקלים למ"ר.

יש לציין שעיריית הרצליה מעניקה לחברות ההייטק והטכנולוגיה הטבות ארנונה משמעותיות, כך שעלות הארנונה עבורן תעמוד על כ-11 שקלים למ"ר לחודש, בעוד משרדים מתחומים אחרים ישלמו כ-23 שקלים למ"ר לחודש.

מה צופן העתיד באזור?
בשנה הקרובה עתידים להיבנות ולהתאכלס בהרצליה מספר פרויקטים משמעותיים שיוסיפו כ-70 אלף מ"ר שטחי משרדים בשילוב שטחי מסחר. בין הפרויקטים: SEA VIEW, שכולל שני בנייני משרדים יוקרתיים ברחוב המנופים, בשטח כולל של 16 אלף מ"ר, המיועדים למשרדים ולמסחר; מרכז עסקי חדש ברחוב החושלים בן שמונה קומות, בשטח של 16 אלף מ"ר של משרדים ומסחר; פרויקט דן עסקים; בית עמנואל; ויטניה- פדקו; פרויקטים של גב ים, דימרי ועוד.

לסיכום, למה כן?
יוקרה ומיצוב גבוה לאזור, ממוקם במרכז הארץ, בלב זירת ההיי-טק והסטארט-אפים, עם נגישות גבוהה לנותני שירותים עסקיים, ריכוז עובדי היי-טק גבוה, מבחר עצום של מסעדות ובתי קפה, הטבות ארנונה, קרבה לבתי מלון ונוף לים.

למה לא?
עומסי תנועה כבדים בשעות הבוקר ואחר הצהרים, הגעה לאזור ברכבת מחייבת הליכה ברגל לתוך אזור התעשייה או תלות בשאטלים ומחירי שכירות גבוהים יחסית.

סקירת האזור בוצעה בסיוע מחלקת המחקר של נת"מ שירותי נדל"ן וליאור כץ, יועץ הנדל"ן של נת"מ לאזור השרון

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים