עסקת יבמ-לנובו – בעלת השלכות משמעותיות על ישראל

הענק הכחול מכר את עסקי שרתי האינטל שלו לענק הסיני בגלל סיבות רבות, למשל שולי הרווח המצומצמים של עולם זה והעובדה שהענן הציבורי הפך להיות סטנדרט בחברות חדשות * ייתכן שהשוק הישראלי יושפע מכך יותר מאשר שווקים אחרים, בגלל הדומיננטיות של המגזר הביטחוני

26/01/2014 10:51

מאת: פיני כהן, אנליסט בכיר ב-STKI

לאחר רצף של שמועות נפל הפור: יבמ (IBM) מוכרת את עסקי שרתי האינטל (Intel) שלה ללנובו (Lenovo) הסינית. אלא שלמרות השמועות, שרצות מזה זמן רב – יש כאן עדיין הפתעה. בזמנו דובר על כך שיבמ תמכור את מותגי השרתים הוותיקים והיותר בסיסיים שלה, ולא נראה היה שקו המוצרים החדש, Pure System, על מוצרי השרתים שבתוכו (ה-FLEX), ייכלל בעסקה. בסופו של דבר, זה קרה.

ישנן מספר סיבות שחברו למהלך דרמטי זה. ראשית, תחום שרתי האינטל הפך להיות עם השנים בעל בידול נמוך יחסית. ישנם הבדלים בין המוצרים השונים בהקשר של חיבור להתקנים חיצוניים, קלות ניהול ותכונות חשובות נוספות. עם זאת, ברמה הבסיסית, מדובר אצל כולם באותם מעבדים של אינטל ש-'עושים את העבודה' על גבי מערכות הפעלה – חלונות (Windows) או לינוקס (linux). אלה מצידן מנוהלות בסביבה וירטואלית, בדרך כלל על ידי מערכות של VMware. באחרונה רואים התגברות של הנפיצות של יצרני השרתים שמוגדרים כ-White Boxes (לדוגמה, Supermicro).

סיבה נוספת, שמבחינת חשיבות אולי אפילו קודמת, היא הענן הציבורי. הוא הפך להיות סטנדרט דה פקטו אצל חברות חדשות. בחברות מסורתיות הוא עדיין לא נכנס לשימוש שוטף, אם כי גם בקרבן יש כאלה שמבצעות מהלכים ראשוניים בענן הציבורי. ספקיות השירות משתמשות בדרך כלל בחומרה מתוצרת White Boxes, או אפילו מייצרות חומרה ייעודית, שלעתים גם מוצעת לשימוש באופן כללי (Opencompute Project).

הסיבה השלישית והאחרונה היא טכנולוגיית ה-Big Data – בעיקר Hadoop ו-NoSQL DBMS. באופן בסיסי, היא משתמשת בשרתים שהם Stand Alone (להבדיל מ-Blades), וגם הם משתמשים בחומרה זולה.

לסיכום, נראה שצמיחה ושולי רווח גדולים לא קיימים ולא יהיו קיימים בעולם השרתים מבוססי אינטל, בפרט עם האיום המשמעותי שמתחיל להיווצר לאינטל בתחום זה מצד השרתים מבוססי מעבדי ה-ARM, שנמצאים בטלפונים החכמים ובטאבלטים.

לצעד של יבמ יש השלכות חשובות על שוק המיחשוב. מצד אחד, HP, דל (Dell) וסיסקו (Cisco) עשויות ליהנות ממנו, מאחר שגופים מוסדיים עלולים לחשוש מהעובדה שציוד כל כך קריטי יימצא בידיים סיניות. אולם, מצד שני, הוא עלול לאותת למשקיעים שתחום זה אינו כדאי. יבמ ידועה כחברה ש-"מסתכלת קדימה" והצעד הנוכחי שלה עלול להשליך על מיצוב החברות בבורסה.

ההשלכות של הצעד בישראל עלולות להיות משמעותיות יותר, בגלל הדומיננטיות של המגזר הביטחוני בארץ. הסיבות העיקריות לכך הן החשש הרב בישראל משימוש בטכנולוגיות שמקורן בסין, שהרי ככל שהזמן עובר קשה יותר ויותר להיות "חפים לגמרי" מטכנולוגיות כאלה, והעובדה שנתח משמעותי מתקציב המיחשוב ממומש באמצעות כספי סיוע של האמריקנים.

המהלך של יבמ הוא דרמטי, כזה שלא נראה סטנדרטי ומובן לגמרי. החדירה של הענק הכחול לארגונים עם שרתי x86, אותם מכרה כעת, היוותה לעתים פתח כניסה לטכנולוגיות נוספות ורווחיות יותר שלו, כמו בתחומי האחסון או אבטחת המידע. מכירת קו השרתים עלולה לפגוע בעסקי חומרה אחרים של יבמ, כמו גם להקשות על ה-Pure Applications, כלומר: מימוש ענן פנימי בארגון והתקנה מרחוק של אפליקציות מתאמות לחומרה מאוחדת (שרתים\אחסון\תקשורת).

לפני כשבוע נפגשתי עם נציגים של אחד הספקים בתחום ה-PC. דיברתי בה על מהפכת המובייל, שמאיימת אסטרטגית על המיחשוב האישי, שכבר כעת סובל מרווחיות זעומה. הם ציינו בפניי בצער: "איזה חכמים כיום יבמ שמכרו את עסקי ה- PC שלהם לפני כמה שנים". נחיה ונראה האם נחשוב כך עוד כמה שנים לגבי המהלך הנוכחי שלה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים