בחירות 2022: מאחורי הקלעים של מדגמי הטלוויזיה

פרופ' קמיל פוקס, עורך המדגם של ערוץ 13, סיפר בפודקאסט אנשים ומחשבים על ההבדל בין סקרים לפני הבחירות לבין המדגם, האם אפשר לעבוד על הסוקרים ומתי הוא הכי לחוץ

פרופ' קמיל פוקס.

מחר (ג') ב-22:00 יגיע הרגע שאמור לקרות בכל ארבע שנים, אבל בשנים האחרונות הוא קורה פעם בחצי שנה-שנה: מדגם הטלוויזיה. או, יותר נכון, מדגמי הטלוויזיה: אם פעם היה ערוץ אחד ומדגם אחד, כיום יש כמה ערוצים וכמה מדגמים. אחד מהם הוא של הסטטיסטיקאי והחוקר הוותיק פרופ' קמיל פוקס, שכבר לא מעט שנים ומערכות בחירות עושה את המדגם עבור ערוץ 13. דרכו יכולים הפוליטיקאים (ואנחנו) לקבל אינדיקציה אם גורלם לשבט או לחסד, לקואליציה או לאופוזיציה, עוד לפני ספירת תוצאות האמת.

פוקס הוא פרופסור אמריטוס בבית הספר למדעי המתמטיקה באוניברסיטת תל אביב וחוקר ראשי במכון המחקר דיאלוג מקבוצת אמנת. בבחירות לכנסת ה-21 הוא היה הסוקר היחיד שדייק בתוצאות המדגם ביחס לתוצאות האמת.

מחר הבחירות החמישיות בשלוש שנים וחצי. מה השתנה מבחינת מדגמים ?מה אתם עושים במדגם הנוכחי לעומת הבחירות הקודמות?
"קודם כל, צריך להבדיל בין סקרים שנערכים לפני הבחירות לבין המדגמים ביום הבחירות, שנערכים עבור הטלוויזיה. אלה הם שני דברים שונים ולא ממש קשורים אחד בשני".

מה ההבדל?
"כל הסקרים שאנחנו עושים לפני הבחירות הם אינטרנטיים – במגזר היהודי וגם במגזרים אחרים, בצורה זו או אחרת. הסקרים משקפים את עמדת הציבור לאותו הרגע. הם מבוססים בין היתר על ההיסטוריה של מה שאותם משתתפים הצביעו בעבר. המשיבים נבחרים על פי מדגם מייצג, בדרך כלל 700 איש. לאחר שמשקללים את כל הנתונים, בהווה ובעבר, מייצרים מה שנקרא דגימה שכבתית. התוצאות הללו מייצגות את אלה שמחוברים לאינטרנט, אבל מחקרים לא מעטים שנערכו לאורך השנים, לא רק בישראל, הוכיחו שהם די תואמים לתוצאות האמת".

מה קורה ביום הבחירות, במדגמים?
"המדגם הטלוויזיוני הוא ההיפך משיטת הסקרים. הוא לא מבטא כוונות הצבעה אלא משקף את מה שקרה ביום הבחירות. כלומר, הוא לא מנבא אלא משקף אירוע באותו היום. ההצבעה במדגם שלנו מתבצעת מיד אחרי שהמשתתף בו יצא מהקלפי והסכים להצביע במדגם. בנוסף, מדובר בעשרות אלפי אנשים, כך שזה משקף מציאות הרבה יותר אמיתית, ולא מדגם של משתתפים בסקר לפני הבחירות".

כיצד מצביעים במדגם שלכם?
"ההצבעה היא על מחשבי טאבלט, שנמצאים אצל הסוקרים שלנו בקלפיות ברחבי הארץ. כלומר, הצבעה ממוחשבת לחלוטין, ללא מגע יד אדם".

סוף סוף בחירות ממוחשבות….
"כן. היתרון הגדול הוא שאנחנו יכולים לסגור את המדגם ברגע שבו סוגרים את הקלפיות, ולא בשמונה בערב, כפי שהיה במערכות בחירות בשנים עברו. זה נותן אפשרות לדייק יותר ולא מאפשר כל דרך להשפיע על תוצאות הבחירות – מהרגע שסגרנו את הקלפיות שלנו ועד לפרסום המדגם".

אילו כלים יש לכם כדי לוודא שאנשים לא עובדים עליכם?
"ההיסטוריה מראה שעד היום, גם אם היו ניסיונות כאלה, הם לא השפיעו על התוצאות. עובדה שבשנים האחרונות המדגמים היו מדויקים".

מה לגבי אוכלוסיות כגון חרדים והחברה הערבית, שלא נוטות להשתתף בסקרים כי הן חוששות מהממסד? נתקלתם בתופעות כאלה?
"כן, בוודאי. אבל הבעיה קיימת בסקרים שלפני הבחירות. אצל החרדים החשש הוא שמחפשים אותם ממס הכנסה או ביטוח לאומי. במגזר הערבי במשך שנים לא השיבו לטלפונים, כי היו בטוחים שזה השב"כ. אנחנו יודעים להתמודד עם זה, יש לנו אנשים שמכירים את המגזר ויודעים לדבר איתם. אבל במדגם הטלוויזיוני, הבעיה לא קיימת. אנחנו ממוקמים גם באזורים שלהם והם משתפים פעולה כמו האחרים".

האם אין מצב של דליפת מידע מהרגע שבו סגרתם את הקלפיות שלכם ועד לפרסום התוצאות ב-22:00 בערב? מי חשוף למידע?
"כפי שהסברתי, המדגם שלנו מסתיים עם סגירת הקלפיות כך שאין כל דרך להשפיע על תוצאות ההצבעה בשטח. היחיד שיודע את התוצאות המלאות הוא אני".

הבחירות מחר מתאפיינות בכך שרשימות רבות נמצאות על סף אחוז החסימה. זה לא מקשה על המדגם?
"אנחנו מודעים לזה שההכרעה יכולה להיות על חודו של קול. פעם היינו מחכים לקולות הימאים, כיום כבר אין ימאים שמצביעים, ולכן אנחנו לוקחים בחשבון את הנושא של רשימות שהן על סף אחוז החסימה, ויודעים להתמודד עם זה. לגבי הבחירות האלה, אני מקווה שלא נעשה טעויות".

לוגיסטית, עד כמה מורכב סיפור המדגם?
"זה מאוד מורכב, וזאת הסיבה שערוץ 13 משתמש בשירותים של חברה חיצונית שמתמחה בפרויקטים כאלה. מאות אנשים, טיפול בתשתיות תקשורת, תוכנות שמנתחות… זאת אופרציה לא פשוטה".

מתי אתה הכי לחוץ ?
"אני הכי לחוץ עכשיו, יום לפני המדגם. ביום שלישי בחמישה לעשר, לפני פרסום המדגם, כבר אין לך הרבה שליטה, ומה שלא עשית עד עכשיו כבר לא תעשה".

אני מאחל לך הצלחה. נחזיק אצבעות, ואני מאחל לך שבשנה הבאה לא תהיה לך עבודה בסקרי בחירות.
"אמן. הלוואי. זה מגיע לנו".

קרדיט מלא של התמונה: By WikiLester – Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=65836233.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים