תוכן שיווקי

הלכה למעשה של מתודולוגיית ה-SCRUM

02/09/2013 11:24

מאת נעם זאב, VP ומנהל מרכזי פיתוח מרוחקים בנס ישראל

SCRUM הינה מתודולוגיית ניהול מעשית המהווה חיבור מאתגר שבין רעיון למציאות. את התוצאות ניתן לראות בשטח תוך זמן קצר.
בשנים האחרונות נוטש עולם הפיתוח בהדרגה את שיטות הניהול המסורתיות ועובר לניהול פרויקטים בצורה זריזה (Agile). מתודולוגיה זו הופכת בשנים האחרונות למציאות רווחת בארגונים רבים, ומסייעת להם להגיב מהר יותר לשינויים העסקיים. אחת מהשיטות האג'יליות הפופולאריות ביותר הינה SCRUM.

מה זה בעצם SCRUM?
SCRUM היא מתודולוגיה זריזה וגמישה לניהול פרויקטי תוכנה, אשר מטרתה לפתח אך ורק את המשימות שיביאו לערך העסקי הרב ביותר לארגון. מה מביא הכי הרבה ערך למוצר ולארגון? התשובה לשאלה זו משתנה לעתים תכופות ותלוית זמן. קשה לחזות מראש חשיבות של משימות שונות מפני שהמציאות משתנה בקצב מהיר.

איך עובדים עם SCRUM?
תחילה מייצרים עתודה (backlog) המהווה את רשימת הדרישות של המוצר, לפי סדר עדיפויות, כאשר המשימות המניבות את הערך העסקי הגבוה ביותר – ממוקמות בראש.

בעלי תפקידים

התפקיד המשמעותי ביותר ב-SCRUM הוא ה-product owner אשר בתחום אחריותו היא הבנת המוצר בצורה הטובה ביותר ותעדוף המשימות שיישאו את הערך הגבוה ביותר ללקוח. תפקיד נוסף הוא ה-scrum master האחראי להסרת המחסומים ומתן המענה השוטף לצוות.

תכנון ספרינט
"ספרינט" מתייחס ליחידת זמן סגורה שבה הפיתוח מתבצע לרוב בין שבועיים לחודש. כאשר כל הצוות מסתכל על המשימות המתועדפות בראש הרשימה ומחליט על מה ניתן להתחייב כתוצר עובד לספרינט.

ישיבה יומית – בעמידה
מדי יום מתנהלת ישיבת צוות בת כ-10 דקות, בעמידה, במטרה לקבל סטטוס יומי על מצב הספרינט ועמידה ביעדים.

סיום הספרינט
בכל סוף ספרינט מתבצעת הצגה של התוכנה שפותחה. מעבר לזה נערך סיכום של הספרינט הקודם על דברים לשימור ולשיפור. המטרה כמובן היא ליישם את השיפורים בספרינט הבא.

יישום השיטה במרכזי הפיתוח בנס טכנולוגיות
ארגונים רבים מחפשים ללא הרף דרכים לייעול ושיפור תהליכי הפיתוח במטרה להביא לשביעות רצון הלקוח מהתוצר הסופי בזמן קצר עד כמה שניתן. אימוץ SCRUM מהווה פתרון לצרכים אלו. התוצאה היא התמקדות מוחלטת בקידום המוצר – במקום מו"מ מתמשך על הגדרת גבולות האחריות – התאמתו לצרכים המשתנים של הארגון "תוך כדי תנועה" (במקום מימוש מסמך שהוגדר חודשים ושנים קודם לפיתוח), וקיצור זמנים דרמטי ושקיפות מלאה מול המשתמש העסקי לאורך כל התהליך (במקום "הפתעות" המתגלות בסוף הפיתוח).

ב-SCRUM, נושאי התפקידים בתהליך הפיתוח עובדים יחד בשיתוף פעולה מלא, דבר היוצר שיפור משמעותי של התקשורת והמידע, תוך הפחתה דרסטית בכמות הטעויות הנובעות מחוסר הבנה הדדי וחיסכון בזמן ובמשאבים.

לתחושת ה"ביחד" הזו תורמות המחויבות והאחריות שיש לצוותים: מקובל למשל שאין ראש צוות, אלא הצוות כולו מתחייב בפני ההנהלה ובתמורה מקבל מנדט בתחומו המקנה לו חופש מלא בקבלת ההחלטות הטכניות. בזכות השתתפותם של כל הגורמים בתהליך, נושאים רבים יותר נלקחים בחשבון וההפריה ההדדית הנוצרת מהשילוב כל הגורמים תחת מטריה אחת מנטרלת את היריבות המסורתית שקיימת בין נושאי התפקידים השונים.

הניסיון מלמד שכל חברה המנהלת פרויקטי פיתוח, במוקדם או במאוחר, תבחן שימוש במתודולוגיית ה-SCRUM כדי לשפר תהליכי הפיתוח, לקצר זמנים ולהעלות את רמת שביעות הלקוח מהתוצר הסופי.

המעבר ל-SCRUM מחייב שינוי תפיסתי בארגון ואינו קל לביצוע, אך מציע אפשרויות רבות להגדלת הפרודוקטיביות והרלוונטיות של המוצר ללקוח. זאת ועוד, מתודולוגית ה-SCRUM מהווה יתרון גדול אף יותר כאשר מיושמת במרכזי פיתוח מרוחקים בשיטת מיקור החוץ עבור לקוחות סופיים.

אירועים קרובים