האינטרנט של הדברים: באזז או מהפכה טכנולוגית?

על פי סקר שערכו אנשים ומחשבים ופלטיין, רק כרבע מהארגונים במשק מיישמים את טכנולוגיית האינטרנט של הדברים ● זאת למרות שכמעט מחצית מהמשיבים סבורים כי הטמעתה יכולה לשפר את תפוקת הארגון

האינטרנט של הקורונה. אילוסטרציה: BigStock

תחום האינטרנט של הדברים הוא אחד התחומים החמים ביותר בעולם הטכנולוגי ומהווה חלק ממהפכת הארגון הדיגיטלי, שנתפס בארגונים כערוץ להגדלת הכנסות הארגון. עם זאת, היישום שלו בישראל נמצא עדיין בשלבים ראשוניים.

מסקר שנערך על ידי מחלקת המחקר של קבוצת אנשים ומחשבים ופלטיין, המפתחת פתרונות תוכנה למקסום וייעול תהליכי ייצור מבוססים על טכנולוגיות אינטרנט של הדברים, ענן ובינה מלאכותית, עולה כי רק קצת יותר מרבע מהארגונים במשק (26%) מיישמים טכנולוגיות אינטרנט של הדברים.

אחוז דומה מתכנן להיכנס לתחום בטווח של שנתיים (28%), וכרבע מהארגונים כלל לא מתכננים ליישם אינטרנט של הדברים בשנתיים-שלוש הקרובות. השאר השיבו כי הנושא על סדר היום שלהם, אבל לא יודעים מתי יישמו בפועל.

הסקר נערך בקרב מנהלי טכנולוגיות בכירים, מכ-100 ארגונים במגזר הפרטי, ציבורי, שלטון מקומי ועוד, ומטרתו היתה לבדוק את עמדות הארגונים הללו כלפי טכנולוגיית האינטרנט של הדברים, רמת היישום של הטכנולוגיה ומטרות השימוש בטכנולוגיה זו.

בקרב הארגונים שדיווחו כי הם מיישמים את טכנולוגיית האינטרנט של הדברים צוינו השימושים העיקריים הבאים: איסוף מידע בעזרת הרכיבים המהווים את טכנולוגיית האינטרנט של הדברים, שיפור חוויית הלקוח וייעול תהליכים.

אין מספיק ידע

בתשובה לשאלה "מהם האתגרים שארגונך רואה באימוץ האינטרנט של הדברים", כמחצית מהמשיבים (56%) דירגו את נושא האינטגרציה למערכות קיימות כאתגר המרכזי ביישום הטכנולוגיה, וכמעט מחצית (45%) ציינו את נושא הסייבר כמאתגר.

בכל הנוגע לקשר בין טכנולוגיית האינטרנט של הדברים ותפוקת הארגון, 45% מהמשיבים סבורים כי הטמעת הטכנולוגיה יכולה לשפר את תפוקת הארגון, והיתר סוברים כי היא יכולה לשפר רק במידה מועטה מאוד. נתון מעניין נוסף הוא, שכמחצית מהמשיבים אמרו כי אין להם מספיק ידע בכל מה שקשור לאינטרנט של הדברים והם משקיעים זמן ומשאבים בלימוד הנושא.

בתשובה לשאלה "אילו מגזרים להערכתך יהיו הבולטים ביישום האינטרנט של הדברים", 63% סבורים שהרשויות המקומיות יובילו את התחום במסגרת פרויקטים של ערים חכמות. מגזרים אחרים שצוינו ככאלו שיישמו את האינטרנט של הדברים, הם: תעשיה, בתי חולים, תחבורה ולוגיסטיקה.

עדיין ארוכה הדרך למימוש

נתון מעניין שעולה מהסקר הוא, כי 65% מהמשיבים מעריכים, שישראל מדורגת במקום גבוה ביותר בעולם בתחום האינטרנט של הדברים ביחס למדינות אחרות.

לדברי אבנר בן-בסט, נשיא ומנכ"ל פלטיין, "האינטרנט של הדברים הוא תחום רחב, וארגונים רבים עדיין לא יודעים איך להיערך כלפיו במישור הפרקטי. חשוב להבין שיש שלוש שכבות טכנולוגיות, אשר צריכות להשתלב זו בזו: ברובד הבסיסי נמצאות טכנולוגיות החיישנים והתקשורת המאפשרות איסוף כמויות אדירות של נתונים ממספר מקורות שונים; הרובד השני הוא אחסון המידע הרב שנאסף באמצעות טכנולוגיות ענן; וברובד השלישי, ניתוח המידע וקבלת המלצות והחלטות בצורה אוטומטית ואופטימלית באמצעות ה-AI (בינה מלאכותית)".

"ארגונים שלא ישכילו לאסוף כמה שיותר נתונים ממספר מקורות במקביל ולנתחם באופן אינטליגנטי לשם קבלת החלטות – יתקשו להישאר תחרותיים", אמר בן-בסט. "הסקר מוכיח שמרבית הארגונים רוצים ומבינים עד כמה זה חשוב, אך נראה כי עדיין ארוכה הדרך למימוש".

פלי הנמר, יזם וראש קבוצת אנשים ומחשבים, אמר כי "תוצאות הסקר מלמדות שתחום האינטרנט של הדברים אינו רק באזז – אלא מהפכה טכנולוגית, הנמצאת בראשית דרכה. ארגונים ממגזרים שונים מתחילים לאמץ אותה, בזהירות אופיינית, אך המגמה ברורה. עוד ניתן ללמוד מהסקר, כי מאחר ומדובר בתחום חדש, יש צימאון למידע וידע, שראוי לספק תוך עידוד הארגון להשתתף בהשתלמויות וכנסים בנושא".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים