מיכאל איתן: "ממשל זמין יהפוך את עבודת המדינה מפרימיטיבית להיי-טקית ותשפר את השירות לאזרח"

"ממשלות שתוכלנה לפתח כלי ווב 2.0, שתשתמשנה בסלולר, בפייסבוק ובהודעות SMS, יהפכו בהכרח לממשלות יותר דמוקרטיות", אמר איתן בכנס, שנערך הבוקר (ג') בהפקת אנשים ומחשבים ● לדבריו, "עובדי המדינה יחצו באמצעות הווב 2.0 את הגבול של יחסים לעומתיים מול לקוחות ויהפכו לרשת לחברתית אחת"

"הרחבת תחומי הפעולה של ממשל זמין תביא, לצד התועלות באיכות ובכמות השירותים שיקבלו האזרחים, גם לכך שמעמדם של עובדי המדינה ישודרג באופן משמעותי. עבודת הממשלה תהפוך מפרימיטיבית כיום, להיי-טקית לכל דבר ועניין", כך אמר השר מיכאל איתן בכנס המיחשוב הממשלתי WORLD e-GOV Forum. הכנס התקיים הבוקר (ג') במרכז הכנסים אבניו בקריית שדה התעופה, בהפקת אנשים ומחשבים ובהנחיית פלי הנמר, נשיא ויזם הקבוצה, ויהודה קונפורטס, העורך הראשי שלה.

איתן, הממונה בתוקף תפקידו על פרויקט ממשל זמין, היה אורח הכבוד בכנס. זה נפתח בדברי ברכה של ד"ר נחמן אורון, יועץ מיחשוב לממשלת ישראל ולממשלות נוספות בעולם, ו-ויקטור אררה, יועץ מיחשוב למגזר התחבורה. אורון ואררה עמדו בראש ועדת ההיגוי של הכנס.

בכנס הציגו מספר משרדי ממשלה פתרונות מעשיים למימשל זמין. משרד התחבורה איפשר לבאי הכנס להנפיק לעצמם רישון נהיגה באמצעות עמדת שירות עצמי שהמשרד עומד לפזר ברחבי הארץ. חברת מלם מערכות מקבוצת מלם-תים הנפיקה כרטיסי רב קו לתחבורה ציבורית, ואגף ממשל זמין במשרד האוצר חשף לראשונה פיילוט של משרד הפנים שיאפשר לאזרחים לתאם את מועד הגעתם למשרד הפנים, באמצעות האינטרנט ובכך לחסוך מעצמם עמידה של שעות בתור. גם המרכז למיפוי ישראל הציג את הפרויקטים שלו.

איתן אמר בדבריו הכנס, כי הוא נפגש לצורך קידום מעמד עובדי המדינה באמצעות הרחבת תוכנית הממשל הזמין עם אריאל יעקבי, יושב ראש הסתדרות עובדי המדינה. "אמרתי לו שלא ייתכן שישראל, המובילה בחדשנות ויזמות טכנולוגית, תותיר את המגזר הציבורי מאחור", אמר. הוא הוסיף, כי "קיים צורך בשינוי ארגוני כי הטכנולוגיה כבר קיימת. הבה נצעיד את עובדי המדינה קדימה בעזרת הטכנולוגיה, שתספק להם גאווה".

לדברי איתן, הוא הציג לפני ימים אחדים את תוכניתו "ממשלה, שלום", בפני ראש הממשלה, בנימין נתניהו. איתן אמר, כי תוכנית זו מתווה את המשך הדרך ומימוש חזון ממשל זמין. הכנת החוברת נעשתה באמצעות קבוצות מיקוד שפעלו ברשת, מה שלטענתו מעיד על היכולות שלה.

עוד הוסיף השר, כי "כשהתחלנו לטפל בנושא ממשל זמין, לפני כעשור, הכוונה הייתה שהוא יהווה חלק מדמוקרטיה מקוונת. השינויים שקורים במערכת הדמוקרטית וביחסי אזרח וממשל הם בהשתתפות בתהליכי קבלת החלטות, בשל ההתקדמות של היכולות הטכנולוגיות. חלק מהדמוקרטיה המקוונת משמעו שקיפות של הממשל, לצד הצבעה מקוונת". עם זאת, הוא אמר, כי "רק חלק מזה קרה בפועל".

בהסתכלות אחורה, אמר איתן, כי "המדינות הריבוניות, הדמוקרטיות והטוטליטריות, הגיעו לשיא עוצמתן במאה ה-20. אלא שמצב זה גם הביא לאסונות כבדים לאנושות. כיום, חלה מגמה הפוכה, שבמסגרתה המדינה מתפרקת מחלק מנכסיה. כך, ארגונים בינלאומיים עושים פעולות שבעבר נעשו על ידי המדינה, חלה עלייה בכוח ובחשיבות זכויות האדם והרשות השופטת". הוא הוסיף, כי חלק מתהליך זה הוא העובדה שהמידע הופך כיום לזמין יותר, ומועבר מהמדינה לאזרחים באמצעות מערכות ממשל זמין, "מדינות מבינות שעוצמתן תימדד לא על פי כוח השלטון אלא על פי כוח האזרח הבודד והיכולת שלו להשמיע ולבטא את קולו. בצד החלומות הקולקטיביים, על המדינה לזכור שצריך להעצים את האזרח".

"מידע הוא כוח", הוסיף, "ועל המדינה לשתף בו את אזרחיה. מידע הוא סחורה, ובניגוד למשאבי טבע – ניתן לייצר ולהעשיר אותו בפרקי זמן קצרים. זה תלוי בנכונות השלטון להביא ולארגן את עצמו בהתאם, ולשים את האזרח במרכז. בסופו של דבר, העצמת האזרח תביא למימוש טוב יותר של הדמוקרטיה ומעצימה גם את הממשלה ועובדיה".

SMS מהממשלה

"ממשלות שתוכלנה לפתח כלי ווב 2.0, שתשתמשנה בסלולר, בפייסבוק (Facebook) ובהודעות SMS יהפכו בהכרח לממשלות יותר דמוקרטיות. עובדי המדינה יחצו את הגבול של יחסים לעומתיים מול לקוחות ויהפכו לרשת לחברתית אחת. פיתוח השירותים יהיה טוב יותר. הם יקבלו משוב על השירותים, לאחר התייעצות עם האזרח. הוא לא יהיה רק צרכן, אלא גם שותף של הממשלה ביצירת דיאלוג מולה".

השר איתן קרא ליצירת PPP (ר"ת של "שותפות פרטית-ציבורית"), שלדבריו "תביא לקפיצת מדרגה בחתך גדול של תהליכים. הממשלה לא יכולה לעשות זאת לבד: המגזר הפרטי ימחשב וייעל את הציבורי, והמגזר הציבורי יהיה אחראי לתוצאות המסופקות לאזרח. "כך", אמר, "נרוויח פעמיים: גם בייעול עבודת המדינה וגם בהפיכת עובדי המדינה לדיגיטליים".

הוא סיכם באומרו, כי "בחוכמה, נזרים משאבים למערכת. אני מקווה שהמהלך שאנו מובילים יניב את הפירות. כך, נצליח להצעיד את המדינה למקום הראוי לה בדירוג ממשל זמין".

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ירון גמבורג

    שלום רב לכם, מאוד נהניתי לקרוא את המאמר הנ''ל, וזאת מהסיבה העיקרית שפתאום ראיתי שיש אנשים בישראל שעוסקים בנושא ממשלה ו-Web 2.0! אני מנסה לקדם את השימוש בכלים של Web2.0 במסגרת עבודתי במשרד החוץ מזה כשנה. הייתי רוצה לשתף אותכם בכמה דברים שעשינו במשרד החוץ במסגרת ממשל זמין באמצעות Web 2.0 והעלאת המודעות של עובדי המדינה לאפשרויות של e-government. 1. במסגרת תהליך גיוס לקורס הצוערים הנוכחי של משרדהחוץ השתתפנו בפורום של תפוז, במסגרתו הפצנו מידע ונתנו תשובות למועמדים לקורס. אפילו זכינו על כך למילה טובה של דה-מרקר... להלן הקישורית לפוסט שמתאר את הניסיון הזה: http://cafe.themarker.com/view.php?t=1082067 כעת בכוונתו להקים בלוג - בכנראה ראשון במשרד החוץ - שיעודו יהיה לתת מידע ולקיים דיאלוג עם המועמדים הפוטנציאלים לקרוס. 2. לפני חודש וחצי הקמתי רשת חברתית של עובדי מדינה, במטרה להגביר networking מקצועי של עובדי המדינה, ולהעלות מודעות לאופני השימוש ב-web 2.0 ע"י הממשלה. אתם מוזמנים לבקר ברשת – . להלן הכתובתו: www.ovdeimedina.ning.com 3. וכמובן פעילויות אחרות, כגון טוויטר של הקונסוליה שלנו בניו יורק או טוויטר ופייסבוק של הסוכנות הישראלית לסיוע חוץ (מש''ב). אם תהיו מעוניינים לדבר - ניתן להשיג אותי בטלפון 050-6203456 או באימייל למעלה. בברכת שנה טובה, ירון גמבורג סגן מנהל מחלקת הדרכה במשרד החוץ

  2. הברדלס

    היום גיליתי שילדים שקיבלו תרומת מחשבים ישנים שמותקנים עם לינוקס, לא יכולים לעבוד על שיעורי בית בפרויקט אופק חדש, כי הדפדפן הוא פיירפוקס והפרויקט תואם רק לאקסלורר... האם משרד החינוך עוסק בקידום מכירות של מיקרוסופט????

  3. עובדת מדינה

    שאני אבין, עובדי המדינה היום הם פרימיטיביים??? והאם מעבר לממשל זמין יותר יאפשר לנו גם להרוויח כמו היי טק? השר איתן, אתה מנותק.

אירועים קרובים