"הביקורת המודרנית הרחיבה תפקידה והפכה לבעלת מאפיינים דואליים"

כך אמר מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא ● הוא ציין ש-"הביקורת חייבת לקבוע נהלי התנהגות חדשים ורלוונטיים, אך עם זאת, עליה להעמיד לנגד עיניה את חשיבות הביקורת הפנימית המסורתית"

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא. צילום: קובי קנטור ז"ל

"מוטת הכנפיים של הביקורת עברה תהפוכות רבות בחלוף הזמן. הביקורת המודרנית הרחיבה את תפקידה ויעדיה והפכה להיות בעלת מאפיינים דואליים: תפקידה לא רק להביא לשיפור תהליכים פנימיים – אלא הבנה בכל פעילות הארגון, לרבות פעילותה מול לקוחות הארגון. הביקורת נוגעת גם לשינויים בעולם המודרני". כך אמר השופט בדימוס, יוסף שפירא, מבקר המדינה.

המבקר שפירא דיבר במליאת הפתיחה בכנס השנתי של איגוד המבקרים הפנימיים בישראל, IIA ישראל. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך היום (ה') במרכז הכנסים אווניו, קריית שדה התעופה. את המליאה המרכזית בכנס הנחה רו"ח דורון רונן, סגן נשיא האיגוד.

"זכיתי לעבוד עם שני יו"ר ועדת ביקורת המדינה, ח"כ אורי אריאל וח"כ לשעבר אמנון כהן", אמר המבקר שפירא. ח"כ קארין אלהרר, יושבת הראש הנוכחית של הוועדה, היא שותפה נאמנה לענייני ביקורת המדינה והביקורת הפנימית. היא קובעת דיונים ומוסיפה לנו ימי עבודה, לא שאני מתלונן. דיוניה מתרכזים בדו"חות שאנו מנפיקים וגם ביוזמות שלה".

הביקורת, אמר המבקר שפירא, "צריכה להיות שוטפת אבל גם לגעת בעניינים אקטואליים ובזמן אמת, על מנת שתהא להם אפקטיביות מירבית. אפקטיביות הביקורת נמדדת בהשגת יעדיה ובהוספת ערך מוסף לתהליכי קבלת ההחלטות בארגונים".

שינויים בעולם המודרני

הביקורת, אמר המבקר, "נוגעת גם לשינויים בעולם המודרני, למשל טיפול בהיבטים ירוקים, של הגינות סביבתית. הביקורת חייבת לקבוע נוהלי התנהגות חדשים ורלוונטיים". אלא, הוסיף המבקר שפירא, "עם זאת אל לביקורת להתנתק משורשיה. עליה להעמיד לנגד עיניה את חשיבות הביקורת הפנימית המסורתית".

"דו"חות הביקורת אינם יעד הביקורת אלא אמצעי לשיפור", אמר המבקר. "משרד מבקר המדינה זוכה לאמון ניכר מהציבור. אמון הציבור הוא אמצעי חשוב לפעילות המבקר, הוא חץ בנדן הביקורת".

"באחרונה", אמר השופט שפירא, "חלה עלייה במספר התלונות המתקבלות ממבקרים פנימיים, חלקם מבקשים צווי הגנה ממני – כנציב תלונות הציבור. הדבר מלמד על חשיבות הביקורת הפנימית".

"יש מקום רב לשיפור בתחום ביקורת הפנים", אמר השופט בדימוס שפירא. "המצב המשפטי הוא חלקי, יש חוק ללא תקנות משלימות, יש פיצול בין ארגוני הביקורת, יש פער כוח אדם בין הרצוי למצוי. יש קושי למבקרים לפעול ללא מורא".

"עם כניסתי לתפקיד", סיכם השופט שפירא, "סברתי שיש מקום לאיחוד גורמי הביקורת השונים. נראה היה שלא ניתן לבצע שינוי יסודי באבחה אחת. הצעתי להקים ארגון גג שייצר שיח פורה בין הארגונים. קיימתי פגישה בשבוע שעבר עם יעקב נוס, נשיא לשכת המבקרים הפנימיים בישראל ועם רו"ח דורון כהן, נשיא IIA, איגוד המבקרים הפנימיים. החלטנו שלושתנו, בהסכמה, כי רו"ח דודי גולדברג, נשיא שקדם, לשכת רו"ח בישראל יעמוד בראש צוות לבחינת מיזוג בין הלשכות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים