כך תשמרו על מכשיר האנדרואיד שלכם – חלק ב'

סמארטפונים המבוססים על מערכת ההפעלה אנדרואיד הולכים ונעשים נפוצים יותר ויותר ● עם הפופולאריות שלהם, מתרבות הסכנות האורבות למשתמשים בהם - מנוזקות, רושעות ואפילו גניבה ● חלק שני במדריך שמסביר איך לשמור על המכשיר שלכם

בכתבה הראשונה על אבטחת מכשירי האנדרואיד (Android), התמקדנו בעיקר בהתנהגות של המשתמש עם המכשיר שלו, וכיצד יכול כל אחד יכול בכוחות עצמו לתרום לשמירה על המכשיר ועל המידע ששמור בו. אבל, מכיוון שאנחנו בעידן ה-'יש אפליקציה לזה', בכתבה הנוכחית נתרכז בצד האפליקטיבי של ההגנה על מכשירי האנדרואיד, תוך הפניה לסקירות שפורסמו במדור 'אפליקציה אחת ביום' בפורטל של אנשים ומחשבים.

כמו בכתבה הראשונה, נתחיל עם נושא הסיסמה. אנו מודעים לכך שיש משתמשים רבים שלא אוהבים לנעול את המכשיר שלהם עם סיסמה כזו או אחרת. הסיבה פשוטה: בלי סיסמה אין טלפון למעשה. כלומר, אפשר איך שהוא לאפס אותו, אבל מדובר בחוויה לא נעימה בכלל שכרוכה באובדן לא מעט נתונים. לכן, במקום להשתמש בסיסמה ראשית למכשיר כולו, תוכלו במקום זאת לקבוע סיסמאות לאפליקציות.

האפליקציה הישראלית AppLock מאפשרת לכם להשתמש בסיסמה רגילה או בסיסמת דפוס עבור האפליקציות שאתם בוחרים, או עבור כולן אם אתם רוצים ללכת עד הסוף. היא גם תאפשר לכם להגן על האפשרות למחוק אפליקציות, כך שתספקו עוד קו של הגנה, כי מחיקת AppLock מבטלת את השימוש בסיסמאות. כמובן שגם במקרה הזה צריך לזכור את הסיסמה שנותנים, אבל לפחות הגישה למכשיר עצמו לא תימנע מכם.

הזכרנו בפעם שעברה גם את ההרשאות שמבקשת כל אפליקציה בכדי לפעול במכשיר שלכם, מצד אחד, ומצד שני את האפשרות שלמרות כל פעילויות האבטחה שלכם בכל זאת התקנתם בטלפון או בטאבלט נוזקה או רושעה. אם סיפקתם להן אישור, אפליקציות אלו יכולות להפעיל את המצלמה במכשיר שלכם גם ללא ידיעתכם, מרחוק: מישהו שיושב באיזה שהוא מקום בעולם, ופשוט מפעיל את המצלמה מתי שהוא רוצה בכך, ויכול לראות אתכם עם המצלמה הקדמית או את סביבותיכם עם המצלמה האחורית, וכך לראות דברים שהוא לא צריך לראות, לא הוא ולא אף אחד אחר.

זו הסיבה שבחרנו להציג בפניכם את Camera Block, אפליקציה שמאפשרת לכם באמצעות לחיצה בודדת על אייקון, שממוקם באחד מדפי הבית או בשורת ההתראות, לקבוע האם המצלמה תעבוד או לא, לפי רצונכם, ובכל עת שמתאימה לכם. אם תרצו תוכלו להשלים את התמונה, תרתי משמע, ולהוריד מ-Google Play גם את האפליקציה האחות, Microphone Block שבדיוק באותה דרך וצורה עוזרת לכם לשלוט במיקרופון של המכשיר שלכם.

היבט נוסף של האבטחה הוא שמירה על הפרטיות, מושג שהגבולות שלו בעולם של גוגל ושל פייסבוק, ועוד הרבה רשתות חברתיות אחר, כבר הפך למשהו גמיש ביותר. אם בכל זאת אתם מעוניינים לשמור על מידה כלשהי של פרטיות, כדאי לכם לנסות את Clueful. אפליקציה חינמית זו בודקת את כל האפליקציות המותקנות במכשיר האנדרואיד, ומספקת הערכה בזמן אמת לגבי מידת השמירה על הפרטיות באופן כללי ובכל אחת מהן, או יותר נכון, הסיכון לפרטיות שקיים ברגע הבדיקה בגין האפליקציות המותקנת המכשיר. גם במקרה הזה מדובר למעשה בהרשאות הגישה שיש לכל אפליקציה, רק שבמקרה דנן מקבלים את המידע באופן צבעוני ואפילו ברור, כולל הסברים מהי הפגיעה האפשרית בפרטיות. בסופו של דבר, הבחירה האם להשתמש באפליקציה זו או אחרת נותרת בידי בעל המכשיר, אבל בזכות Clueful אפשר לקבל החלטה מודעת יותר.

עוד דרך להבין שייתכן ויש בעיה עם אפליקציה אחת או יותר במכשיר שלכם היא להשתמש ב-Network Monitor. אפליקציה זו אולי אינה אפליקציית אבטחה לשמה, אבל היא מעניקה למשתמשים כלי מאוד חשוב: אפשרות לעקוב אחר שימושי הרשת של האפליקציות השונות והמגוונות שמותקנות במכשירם. למה זה חשוב? כי בדרך כלל אפליקציה מרושעת מתחילה להעביר כמעט מייד נתונים מהמכשיר אל איזשהו שרת במיקום מרוחק, ובנוסף, במקרה של שימוש בסוס טרויאני, תיתכן הזרמה של הנתונים לתוך המכשיר כדי לאפשר שימוש בו כזומבי לצורך תקיפות על מטרות אחרות.

התנועה החוצה ופנימה באות לידי ביטוי בתצורה גרפית של כמות המידע הנכנס ויוצא של כל אפליקציה, וגם באופן כללי. אם זה מוצמד לאפליקציה שלא ממש אמורה לתקשר הרבה עם הרשת, זה אומר שכדאי להתחיל לחשוד.

מה היא צורת ההגנה הטובה ביותר ככל הנראה? על זה בכתבה השלישית והמסכמת.

לחלק א' של המדריך לחצו כאן

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים