בנק מזרחי-טפחות והטכנולוגיה – הצד הפחות מוכר

האסוציאציה הראשונה שעשויה לעלות כשחושבים על בנק מזרחי-טפחות וטכנולוגיה היא הפרסומות של הבנק, שמדגישות את שילוב הדיגיטליות עם השירות האישי ● אלא שהגיע הזמן לשים את הזרקור גם על פעילות אחרת של הבנק - מימון חברות היי-טק

בנק מזרחי-טפחות

הטכנולוגיה נמצאת בליבת העולם הבנקאי-פיננסי כבר זמן רב, ובשנים האחרונות המגמה הזו הולכת וצוברת תאוצה עם כניסת הפינטק והסטארט-אפים שעוסקים בתחום לתמונה, כמו גם הבנקאות הדיגיטלית. לבנקים המרכזיים בישראל יש זרועות שעוסקות בטכנולוגיה הפיננסית וגם פעילות דיגיטלית צרכנית ענפה, עם אפליקציות ושירותים שמאפשרים לבצע את מרבית הפעולות הבנקאיות מבלי להגיע לסניף.

אלא שבניגוד לבנקים האחרים, בנק מזרחי-טפחות שם דגש בפרסומיו גם על הממד האישי – על הלקוחות שרוצים שלצד הטכנולוגיה, עדיין תהיה להם את הגישה האישית אל הבנקאי בסניף הבנק. או, כמו שמדגים השחקן דביר בנדק באחת הפרסומות האחרונות של הבנק, להגיע בלחיצת כפתור אחת מהסמארטפון לשירות אישי ואנושי.

אחד מתחומי הפעילות של בנק מזרחי-טפחות, שפחות מדווח עליה, הוא השקעה בתעשיית ההיי-טק של ישראל. בשנה שעברה פרסם הבנק את תכנית החומש שלו, שבמסגרתה הוקצו משאבים רבים כדי לקדם ולהרחיב את הפעילות הזו. למעשה, זהו הבנק הישראלי הפעיל ביותר כיום בתחום. פעילות זו מתבצעת במסגרת מחלקת ההיי-טק של הבנק, שפועלת בתוך מגזר התאגידים בחטיבה העסקית שלו.

גיא עופר-הירשלר, מנהל מגזר ההיי-טק בבנק מזרחי-טפחות

גיא עופר-הירשלר, מנהל סקטור תאגידים בבנק מזרחי-טפחות

בשיחה עם אנשים ומחשבים אמר גיא עופר-הירשלר, מנהל סקטור תאגידים במזרחי-טפחות, כי "אנחנו מפתחים ומרחיבים באופן מתמשך את מערכת היחסים שלנו עם ענף ההיי-טק, מזה שנים. בשנה האחרונה הגברנו את הקצב, הגדלנו את האשראי הייעודי לתחום ואנחנו ממשיכים לבחון את הפוטנציאל ולקשור קשרים נוספים. מתחילת 2017 ביצענו עשרות עסקות והעמדנו מימון של יותר ממיליארד שקלים לתחום ההיי-טק. כדי להנגיש את התחום לכמה שיותר יזמים, הפכנו מספר סניפים של הבנק ל-'מתמחים' בתחום, כך שיזם יכול ליהנות גם מליווי מקצועי של בנקאי מומחה".

מדוע אתם עושים זאת?
"התכנית שלנו עוסקת בהגברת המיקוד העסקי, תוך צמיחה משמעותית באשראי שמעמיד הבנק לעסקים הקטנים, הבינוניים והגדולים. זאת, מתוך רצון ברור לקחת מהמתחרים נתחי שוק ולהפוך להיות שחקן משמעותי בעולם העסקי.

כשאנחנו מנתחים את המגזרים היותר אטרקטיביים לצמיחה והתרחבות, ענף ההיי-טק נמצא בראש הרשימה. מדובר באחד מקטרי הצמיחה הבולטים של כלכלת ישראל, שלא מפסיק להתחדש, להתפתח ולהגדיל את חלקו בעוגת היצוא של ישראל למגוון שווקים ברחבי העולם.

בתוך התמונה הכוללת הזו נמצאים הסטארט-אפים הישראליים, שבשנים האחרונות משנים את מודל הפעילות שלהם – ובזכות זה הם הפכו להיות אטרקטיביים בעינינו".

למה כוונתך?
"עד לפני שנה-שנתיים, רוב הסטארט-אפים ביקשו לעשות אקזיטים כמה שיותר מהר. יזם הקים סטארט-אפ, מכר אותו בהזדמנות הראשונה ועם הכסף שקיבל הקים סטארט-אפ אחר. כיום המצב שונה ומרבית היזמים לוקחים את הזמן ולא ממהרים עם האקזיט, במטרה להגיע לבשלות טכנולוגית מוכחת וגדולה יותר, ובדרך זו להשביח את החברה, להעלות את השווי שלה ורק אז לחפש רוכש מתאים".

דני מאור, מנהל מגזדר התאגידים בבנק מזרחי-טפחות. צילום: דוברות הבנק

דני מאור, מנהל מחלקת ההיי-טק בבנק מזרחי-טפחות. צילום: דוברות הבנק

מדוע זה משפיע על היקף הפעילות שלכם?
דני מאור
, מנהל מחלקת ההיי-טק בבנק: "משום שאנחנו לא מממנים סטארט-אפים בשלב המוקדם שלהם, אלא רק חברות שיש להן היתכנות טכנולוגית, כלומר – שמחזיקות בטכנולוגיה מוכחת וכבר יש להן מכירות והזמנות בצנרת. אנחנו מעדיפים באופן מובהק חברות שרוצות לצמוח ולהפוך לחברות גדולות".

לדברי מאור, "שילבנו את מימון חברות ההיי-טק בחטיבה שלנו שעוסקת בתאגידים גדולים משום שאופי הפעילות מול החברות הללו דומה. אלה הם מודלים שבין השאר מאפשרים לבנק לשמור על רמות סיכון סבירות".

הוא ציין כי הפעילות של בנק מזרחי-טפחות בתחום לא מתחרה בחממות הטכנולוגיות ובקרנות הון-הסיכון, אלא מהווה פעילות משלימה להן. "לכל שלב בחיי החברה יש את הגורם המתאים למימון", אמר. "היתרון במימון בנקאי הוא שהדילול ליזמים ולבעלי המניות נמוך משמעותית מאשר בהשקעת אקוויטי, וכך הדבר מאפשר לחברה להתקדם ולהגיע לשווי גבוה יותר בגיוס ההון הבא שלה".

"אנחנו מנסים לבדל את עצמנו מהבנקים האחרים באמצעות פתרונות מימון יצירתיים דוגמת Venture lending", ציין מאור. "בנוסף, קרנות הון-סיכון הן בדרך כלל משקיע Hands on. אנחנו, לעומת זאת, לא מתערבים בפעילות החברה. כמו כן, בעוד שיש קרנות הון-סיכון שמשקיעות רק בתחומים מסוימים, אנחנו מוכנים לבחון מימון של כל חברת היי-טק, ככל שהיא עונה לקריטריונים שלנו – כמובן, אחרי שנעשות הבדיקות המתאימות".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. סמי סווירי

    אני לקוח של הבנק אני לקוח גם בבנקים אחרים התוכנה שלכם ללקוחות הבנק פרימיטיבית ומיושנת -לא מתאימה ללקוחות עסקיים ראו אתר בנק הפועלים / הבנק הבינלאומי אתם רחוקים בשנות אור- מתי תעברו לתוכנה מתקדמת יותר

אירועים קרובים