קיימברידג' אנליטיקה החזיקה במידע של פייסבוק עד 2017

חברת המחקר שמרה מודלים ונגזרות מנתוני 87 מיליון משתמשי פייסבוק, על אף שהרשת החברתית דיווחה שהורתה לה למחוק את הדטה ● הנתונים נוצלו כדי לטרגט מצביעים בבחירות לנשיאות בארצות הברית ובמשאל הברקזיט בבריטניה

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק. צילום: Freisehamburg, מתוך ויקיפדיה

הצרות שאיתן מתמודדת פייסבוק (Facebook) עקב חשיפת פרשיית קיימברידג' אנליטיקה (Cambridge Analytica) ממשיכות: מיילים שדלפו באחרונה מגלים שחברת המחקר החזיקה את המידע שנגזר מאיסוף הנתונים של 87 מיליון משתמשי הרשת החברתית הדומיננטית במשך זמן רב יותר מששוער במקור. למעשה – עד לפי שנה.

בעדות של מארק צוקרברג בסנאט הוא אמר כי המודלים לנתונים שנלקחו מעשרות מיליוני הפרופילים של משתמשי פייסבוק נמחקו כבר בדצמבר 2015. המנכ"ל והמייסד סיפר למחוקקים שהוא "פקד" על קיימברידג' אנליטיקה למחוק את הדטה שצברה.

הפרטים החדשים מעלים תהיות בנוגע לדיוק של צוקרברג בעדותו: במהלך הדיון הוא דיווח בפירוש בנוגע למחיקה כי "המנמ"ר שלהם אמר לנו שזה מה שהם עשו". למחרת, בעדותו מול בית הנבחרים, אישר צוקרברג שהמודלים והנגזרות של הנתונים נמחקו אף הם.

ואולם, מיילים שהציג הגרדיאן (Guardian) שלשום (א') מגלים שזה לא היה המקרה – ההודעות מראות שנגזרות הנתונים נשמרו עד אפריל אשתקד. מכאן נובע שהן היו בידי קיימברידג' אנליטיקה לאורך כל תקופת הבחירות לנשיאות ארצות הברית, שהתקיימו בנובמבר 2016.

מקור מקיימברידג' אנליטיקה אמר לגרדיאן שפייסבוק יכולה הייתה לנקוט בצעדים מחמירים יותר מאלה שבהם נקטה מול החברה. "הם היו יכולים פשוט לחסום אותנו מהפלטפורמה. אבל בואו נהיה כנים: בהתחשב במקום שבו היינו במחזור הראשוני, היינו אחראים להוצאת מיליוני דולרים על הפלטפורמה שלהם", טען.

הנתונים הגולמיים נמחקו – המודלים לא

בעוד שהנתונים המקוריים נמחקו, קיימברידג' אנליטיקה שמרה על נגזרות של נתונים אלה. מדובר לרוב במידע בעל ערך רב יותר מאשר הנתונים הגולמיים המקוריים עצמם, שכן ביכולתו להכיל מודלים מנבאים או מקבצי אפיונים פסיכולוגיים של משתמשים ממערך הנתונים. מתוך נגזרות נתונים אלה ניתן לטרגט מודעות שימוקדו לנתח מצומצם של משתמשים המאופיינים על פני קווים פסיכולוגיים – בדיוק השירות שקיימברידג' אנליטיקה הציעה בזמנו לקמפיינים של טד קרוז, סנטור רפובליקני שאף הוא רץ בקמפיין של המפלגה למועמדות לנשיאות ארצות הברית, וחשוב יותר – של הנשיא הנבחר, דונלד טראמפ.

הודעות הדואר האלקטרוני שהגיעו לידי הגרדיאן חושפות שב-2015, כשנחשפו חשדות לשימוש במידע לא מורשה של משתמשי פייסבוק לצרכי מסעות בחירות, קיימברידג' אנליטיקה דיווחה לחברת הענק שמחקה נתונים שנלקחו מעשרות מיליונים מהם. אלא שהחברה לא הסכימה למחוק גם את הנגזרות של הנתונים הללו.

אלכס טיילר, סמנכ"ל המידע של קיימברידג' אנליטיקה באותה התקופה, כתב לפייסבוק שהחברה תמחק את הנגזרות רק אם תקבל אישור שזהו אקורד הסיום של הפרשה. מאז לא חל שינוי במצב – עד לאפריל אשתקד.

פשיטת הרגל לא תמנע את ההתמודדות מול התביעות

על אף שקיימברידג' אנליטיקה הודיעה בשבוע שעבר שהיא נכנסת להליכי פשיטת רגל – והיו גם דיווחים שהמנהלים שלה מעבירים את פעילותם מיתוג מחדש, תחת השם אמרדטה (Emerdata) – החברה עדיין עומדת בפני כמה וכמה בתביעות המשפטיות.

הישות היותר דומיננטית בפרשה – פייסבוק בעלת 2.2 מיליארדי המשתמשים – תיאלץ כנראה לענות לשאלות נוספות, כולל מדוע לא וידאה באופן עיקש ומחמיר יותר את מחיקת כלל הנתונים והנגזרות שלהם.

השאלה אקוטית במיוחד מכיוון שלפי הגרדיאן, כמה עובדי פייסבוק מצוות הפרסום שלה עבדו בבחירות 2016 במטה הדיגיטלי של קמפיין טראמפ, שברבות הימים התברר שהיה הקמפיין הפוליטי שההוצאות שלו על פרסום בפייסבוק היו הגדולות בהיסטוריה של הרשת החברתית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים