סקר: 91% מהציבור מחפשים מידע רפואי באינטרנט

מהסקר, שערכה המכללה האקדמית לישראל ברמת גן, עולה כי צריכת המידע בנושאים אלה מתבססת כיום באופן ניכר על הרשתות החברתיות והפורומים הרפואיים השונים - ולאו דווקא על מנועי החיפוש

ד"ר אינטרנט. אילוסטרציה: Flynt/BigStock

סקר מקיף שערכה המכללה האקדמית לישראל ברמת גן באמצעות המכון לגיאוקרטוגרפיה, מצא כי צריכת המידע בנושאים רפואיים אינה עוד נחלתם של מנועי החיפוש, וכי היא מתבססת כיום באופן ניכר גם על הרשתות החברתיות והפורומים הרפואיים השונים.

מהסקר, שנערך בקרב 500 משיבים מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל, עולה כי 91% מהציבור מחפשים מידע רפואי באינטרנט: 89% מחפשים מידע רפואי רלוונטי מיד עם הופעת תסמיני מחלה, 70% מחפשים מידע רפואי רלוונטי לפני הביקור אצל הרופא, 72% מחפשים מידע רפואי רלוונטי אחרי הביקור אצל הרופא ו-70% מחפשים מידע רפואי רלוונטי לפני נטילת תרופה.

עוד עולה מהסקר לגבי הרגלי חיפוש מידע, כי חיפוש המידע הרפואי באינטרנט מתחלק לכמה אתרים מועדפים – האתרים הפופולריים ביותר הם אתרי קופות החולים (64%) ופורומים רפואיים (64%). עם האתרים שנבחנו בסקר נמנים אתרי אינטרנט מחו"ל, פייסבוק (Facebook), רשתות חברתיות, אתרי קופות החולים, פורומים רפואיים, ויקיפדיה (Wikipedia), אתרים של ארגוני חולים, אתרי איגודים מקצועיים רפואיים, ביטוח לאומי ומשרד הבריאות.

יציאה מהחושך לאור

עוד נמצא בסקר, כי בקרב מי שמחפשים מידע באתר משרד הבריאות, קבוצת הגיל הבולטת ביותר (57%) היא קבוצת דור ה-Y (צעירים בגילאי 18-34), ורק לאחריה גילאי הביניים והגילאים המבוגרים. למרות שהיה מצופה מדור זה להיות נוכח ופעיל יותר דווקא ברשתות החברתיות, הסקר מראה, כי מקורות המידע הבולטים של דור ה- Yהם אתרי קופות החולים (69%) והפורומים הרפואיים (60%).

נתון נוסף מעניין שעולה מהסקר מראה, כי 32% מהאוכלוסייה מעידים כי הם מחפשים מידע רפואי ברשתות החברתיות, מה שמעיד על חוזקם של הפורומים והרשתות מעבר לאתרים שבמנועי החיפוש.

אפשרויות קבלת המידע באינטרנט גורמות אף לשינויים שונים בצריכת הרפואה. למשל, הסקר מראה כי 36% מהציבור החליפו רופא בעקבות מידע שקראו באינטרנט ו-37% העידו, כי סירבו לקבל טיפול רפואי או ליטול תרופה בעקבות מידע שקראו באינטרנט.

המידע המתקבל מהרשת אף משפיע על החלטות ההורים בסוגיית החיסונים: 18% מההורים הושפעו מהמידע שקראו ברשת בבואם להחליט האם לחסן או לא לחסן את ילדיהם. 8% מהציבור העידו, כי החליטו לא לחסן את ילדיהם בעקבות מידע זה, ואילו 10% העידו, כי החליטו כן לחסן את ילדיהם. 39% העידו כי ההחלטה התקבלה ללא קשר למידע ברשת.

ולקינוח, הסקר חושף כי יותר ממחצית מהמשיבים אינם מתביישים ונוהגים לשתף את הרופא שלהם במידע שקראו באינטרנט (57%). אבל נראה כי בני דור ה-Y ביישנים יותר, ו-48% בלבד מהם משתפים את הרופא במידע שקראו לפני הביקור.

פרופ' אהוד קוקיה, נשיא המכללה האקדמית לישראל, אמר עם פרסום הסקר, כי "הסקר משקף את תהליך הדמוקרטיזציה של המידע הרפואי, שהיה עד כה נחלתו של הרופא בלבד, אך לא עוד. המידע יצא מהחושך לאור. החולים אינם מגיעים עוד לרופא חסרי ידע. הם מגיעים מוכנים, מצוידים במידע ומנהלים עם הרופא דיאלוג, שבו גם להם יש מה לומר. הנגישות למידע שינתה את היחסים בין החולה לרופא מקצה לקצה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים