הרכישה הגדולה בתולדותיה: גוגל תקנה את גרופון תמורת שישה מיליארד דולרים

גוגל תרכוש את אתר המכירות הקבוצתיות, הנחשב מוביל בתחומו, תמורת 5.3 מיליארד דולרים ועוד 700 מיליון המותנים בביצועי האתר הנרכש ● העסקה תביא לביסוס מעמדה של גוגל במסחר המקוון מבוסס-מיקום בארצות הברית ולכך שהיא תקבל מידע עסקי רב ערך על הרגלי הרכישות של הצרכנים ברשת ● אנליסטית מפורסטר ביקרה את הרכישה בטענה שהערכת שווי החברה בשישה מיליארד דולרים "היא אבסורד" ● בתוך כך נודע, כי הרגולטור בארצות הברית מעכב את אישור הרכישה של גוגל את ITA

ענקית החיפוש גוגל (Google) צפויה לרכוש את אתר המכירות הקבוצתיות גרופון (Groupon) תמורת שישה מיליארד דולרים. אם העסקה תמומש, הרי שזוהי הרכישה הגדולה ביותר בתולדותיה של ענקית החיפוש.

הדיווחים על המגעים המתנהלים בין שתי החברות החלו לפני כחודש, ואתמול (ג') דיווחו הניו-יורק טיימס (New York Times) והוול-סטריט ג'ורנל (Wall Street Journal), כי המשא ומתן מצוי בשלבי סיום. הודעה על הרכישה תצא, ככל הנראה, היום (ד'), או בתוך פחות משבוע. חברי הנהלת גרופון, רבים מהם משקיעים בשוק ההון בארצות הברית, יקיימו היום שיחת ועידה בווידיאו ובה ידונו האם לאשר את העסקה או לצאת להנפקה שתוכננה בעבר.

על פי הדיווחים, גוגל הציעה לגרופון סכום של 5.3 מיליארד דולרים ועוד 700 מיליון דולרים המותנים בביצועי האתר הנרכש. מדובר בסכום הגבוה מכפליים מזה שדווח עליו ברשת, אודות עסקה בסך 2.5 מיליארד דולרים. הסכום הזה הוצע לגרופון על ידי יאהו! (!Yahoo) ואי-ביי (eBay).

דוברי גוגל וגרופון סירבו להגיב לידיעות.

אתר גרופון הוקם לפני שנתיים בשיקאגו. על פי חלק מהדיווחים, יש לו יותר מ-13 מיליון מנויים, ועל פי דיווחים אחרים – כ-20 מיליון. שמו הוא שילוב בין המילים Coupon ו-Group. האתר הפך לרווחי תוך פחות משנה ממועד הקמתו. הוא מספק קניות קבוצתיות והנחות מבוססות מיקום: האתר נותן לבעלי עסקים יכולת להגיע ללקוחות רבים בתמורה לצמצום הרווח ולהנחות משמעותיות על המוצרים או השירותים שאותם הם מוכרים. גרופון מציע מדי יום הנחה לבתי עסק נבחרים, דוגמת מסעדות וחנויות מניקור, בעיר מסוימת, וגוזר עמלה מאחוזי המכירות של הגולשים שקיבלו הפניה דרך האתר. במאי השנה הוא רכש אתר דומה לו באירופה, Citydeal, ובנוסף לארצות הברית ולאירופה – הוא פעיל ברוסיה וביפן. השבוע צפויה חברת ההזנק להשיק באסיה פעילות דומה לזו הנעשית בארצות הברית. גרופון מונה 3,000 עובדים, מחציתם עוסקים במכירות.

הרכישה תביא לביסוס מעמדה של גוגל במסחר המקוון מבוסס-מיקום בארצות הברית. כמו כן, ענקית החיפוש תקבל מידע עסקי בעל ערך רב על הרגלי הרכישות של הצרכנים ברשת – כזה המצוי כיום בעיקר בידי אי-ביי ואמזון (Amazon). גרופון, כך דווח, נחשב לאתר המוביל בתחומו, הן במספר המנויים ובתי העסק הקשורים עמו והן בכמות התעבורה הכספית בו, העומדת על עשרות מיליוני דולרים בחודש. לפי דיווחים שונים, הכנסותיה של החברה עתידות להגיע ב-2010 ליותר מחצי מיליארד דולרים.

היו מי שמתחו ביקורת על העסקה הצפויה. סוצ'אריטה מולפורו, אנליסטית לתחום המסחר המקוון בפורסטר (Forrester), אמרה, כי "הערכת שווי של מיליארדי דולרים עבור חברה שרק עכשיו נכנסה לעולם העסקי, ללא מידע על מחסומים מציאותיים לגבי יכולת החדירה האמיתית שלה לשוק, חברה שהיא צעירה יותר מאשר התינוקת שלי – היא אבסורד".

עיכוב באישור רכישת ITA

בתוך כך נודע, כי הממונה על ההגבלים העסקיים במשרד המשפטים האמריקני מעכב את אישור הרכישה של גוגל את ITA, חברת תוכנה לתחום התעופה. העסקה בת 700 מיליון הדולרים, שנחתמה ביולי האחרון, תביא לכך שענקית החיפוש תהיה הבעלים של ITA Software, המנתחת מידע המגיע אליה מחברות התעופה, וכך מסייעת למשתמשים לקבל מידע מעודכן ובזמן אמת אודות מועדי טיסות, חברות תעופה, נתיבים מועדפים ועוד. בטרם עוכבה העסקה, היא נחקרה על ידי הרגולטור בארצות הברית באופן מעמיק, בשל נתח השוק הדומיננטי של גוגל בעולם החיפוש. יצוין, כי כל אחד מהליכי אישור הרכישות של גוגל את AdMob, חברה העוסקת בפרסום בטלפונים סלולריים, ואת דאבלקליק (DoubleClick), העוסקת בפרסום מקוון, ארך כתשעה חודשים. דאבלקליק נחשבה לאחת המובילות בתחומה. היא הוקמה ב-1995, והייתה חלוצה בתחום הפרסום ברשת – הן בטכנולוגיה שפיתחה, שאפשרה פרסום עשיר (כלומר: במגוון תצוגות ואפשרויות פרסום) והן בכלי הסטטיסטיקה המשוכללים שלה, שאפשרו ניתוח פרטני של תוצאות הפרסום. גוגל רכשה את החברה ב-2007, ושילמה תמורתה 3.1 מיליארד דולרים. עסקת הרכישה של גוגל את יו-טיוב (YouTube), שבוצעה ב-2006, עמדה על 1.65 מיליארד דולרים. בכל מקרה, ענקית החיפוש סיימה את הרבעון האחרון שלה עם הר מזומנים של יותר מ-11 מיליארד דולרים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים