המרוץ לתפקיד המנמ"ר: ההגה חוזר לידי אנשי הטכנולוגיה

לאחר שהמנמ"ר הקודם הגיע לבנק לאומי עם ניסיון ניהולי אך ללא רקע בטכנולוגיה, נראה שהנהלת הבנק מעדיפה מועמד שמכיר את תחום ה-IT ומגיע מבפנים ● כך צריך להיות המנמ"ר של המאה ה-21

אילן בוגנים, ה-CTO והמנמ"ר - לפחות הזמני - של בנק לאומי. צילום: יח"צ

הידיעה הבלעדית שפרסמנו אתמול (ג') על מינויו של אילן בוגנים כמנמ"ר בנק לאומי הכתה, כצפוי, גלים בענף. גם הבהרת הבנק שמדובר במינוי זמני, עד להשלמת תהליך האיתור, לא מנעה מעשרות אנשים לברך את בוגנים ולאחל לו הצלחה בתפקידו.

באופן רשמי, התהליך אכן לא הסתיים. במפגש פנימי שנערך אתמול אישרה מנכ"לית לאומי, רקפת רוסק עמינח, שבוגנים, ה-CTO הוותיק של הבנק, מכהן גם כמנמ"ר, אולם טרם הוצע לו מינוי קבוע.

מדוע המשרה מוגדרת זמנית?

תפקיד מנמ"ר בנק לאומי הוא אחד התפקידים הנחשקים ביותר בענף. זוהי משרה מאתגרת, עם אחריות רבה, ולכן פרופיל המועמדים שהתמודד על התפקיד היה בהתאם. את מלאכת האיתור עבור ועדה של הבנק עשתה אחת מחברות ההשמה הנחשבות והמובילות בשוק.

כפי שדיווחנו באנשים ומחשבים, לשלב הגמר הגיעו מספר מועמדים חיצוניים, אחד מהם מנמ"ר בכיר באחת החברות הפיננסיות הגדולות בשוק. ככל הנראה, אותו מועמד לא עבר את השלב הסופי, שכלל גם פגישה עם צמרת הבנק. בימים הקרובים יזומנו, מן הסתם, מועמדים נוספים. חלקם מאיישים עדיין תפקידים בכירים אחרים ולכן לא ניתן לפרסם את שמם.

אולם, ההערכות אומרות שהמינוי הזמני של בוגנים לתפקיד מרמז על סיכוייו הרבים. לא זכורים תקדימים שבהם מונה מנמ"ר לתקופה קצרה ביותר, כפי שהנהלת הבנק טוענת, במקום מנמ"ר שעזב. אלא שהבנק, כגוף ציבורי, חייב לסיים את כל התהליכים בצורה שקופה – וכך יקרה.

דן ירושלמי, המנמ"ר הפורש של בנק לאומי. צילום: פלי הנמר

דן ירושלמי, המנמ"ר הפורש של בנק לאומי. צילום: פלי הנמר

היבט אחר שמעניין לציין בהחלטה להמליץ על בוגנים כמועמד הוא העובדה שהוא בא מתוך הבנק ומכיר את כל מערכות ה-IT בו. לבוגנים עומדת גם נקודת זכות חשובה ביותר: הוא הוביל את פרויקט הבנק הדיגיטלי, Pepper.

מאמינים בעובדים

אם אכן בוגנים ימונה בסופו של דבר למנמ"ר הקבוע של לאומי, מדובר בהחלטה חשובה שקיבלה הנהלת הבנק, שאומרת שהיא מעדיפה לתת סיכוי למועמד פנימי. ההחלטה חשובה מאחר שמדובר בשינוי תפיסה של הבנק. המנמ"ר היוצא, דן ירושלמי, הובא מבחוץ וללא רקע בטכנולוגיה. ההחלטה המסתמנת, להפקיד את משרת המנמ"ר בידי ה-CTO, אם היא אמנם תצא אל הפועל, מבטאת שינוי תפיסה, או נכון יותר תיקון תפיסה שהייתה רווחת: לחפש מנהלים שאינם בהכרח בעלי רקע טכנולוגי אבל יש להם ניסיון ניהולי. במילים אחרות, בנק לאומי מאמין בעובדים שלו וסבור שלתפקיד בכיר כל כך כמו המנמ"ר נדרשים לא רק ניסיון ניהולי, כי אם גם רקע טכנולוגי והכרת התהליכים בתוך הבנק.

התפיסה הזו הייתה גם נחלתם של חברי הנהלת בנק הפועלים כאשר בחרו כמנמ"ר את צביקה נגן, שעיקר ניסיונו היה בניהול בחברה גלובלית – אמדוקס, ללא רקע בטכנולוגיה וללא ניסיון כמנמ"ר. גם נגן לא נשאר זמן רב ופרש בצורה דרמטית. מחליפו, אל"מ (מיל') אבי כוכבא, הגיע עם ניסיון עשיר מצה"ל ולאחר שניהל חברות טכנולוגיות באזרחות. יצוין כי גם למנמ"רית הנוכחית של הפועלים, אתי בן זאב, שמונתה לתפקיד לאחר שכוכבא נשלח להקים את מחלקת החדשנות של הבנק, יש ניסיון קודם בטכנולוגיה ובצבא: היא הגיעה לפועלים מיחידת 8200 ומילאה תפקידים של מנהלת אגף תשתיות ופיתוח.

אף בבנק דיסקונט העדיפה ההנהלה מנמ"ר בעל רקע בטכנולוגיה, לצד ניסיון ניהולי. לוי הלוי שירת בעברו בממר"ם, והיה מנכ"ל מלם ומנמ"ר מנורה-מבטחים.

השורה התחתונה: תפקידי המפתח בתחום ה-IT בבנקים מופקדים בידי מנהלים בעלי ידע טכנולוגי וניסיון ניהולי מתאים. זהו הפרופיל הרצוי של המנמ"ר במאה ה-21: הוכחת יכולת המשלבת את הניהול עם ביצוע שמבוסס על טכנולוגיה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים