על נגישות ורגישות

יום הנכה הבינלאומי מוצא את ישראל במקום טוב יותר מבעבר בתחום הניגשות הטכנולוגית, אולם יש עוד הרבה לאן לשאוף ● גם פה, ההיי-טק המקומי יכול להוביל את התחום ולשמש דוגמה

ברחבי העולם צוין בסוף השבוע יום הנכה הבינלאומי, שנועד בכדי להסב את תשומת הלב של כולנו – ולו לרגע אחד – לאנשים בעלי צרכים מיוחדים. הרי עם קצת תשומת לב, אפשר להפוך את החיים שלהם לקלים ונעימים יותר.

יום הנכה הבינלאומי הוכרז על ידי האו"ם ב-1992. בישראל חיים כ-280 אלף בני אדם שמוגדרים כנכים, ומקבלים קצבת נכות מהביטוח הלאומי. ארגונים שונים ציינו את יום הנכה השבוע באירועים ייעודיים, כולל יום מיוחד שנערך בכנסת ובו חברי הכנסת הרגישו על בשרם איך זה להיות נכה.

בתחום המיחשוב ומערכות המידע, מדברים רבות בשנים האחרונות על שיפור הנגישות לנכים. זאת, בנוסף לנגישות הפיסית, שעומדת בראש מאבק מתמיד שמלווה בלא מעט חוקים ותקנות. אולם התפתחות הטכנולוגיה מציבה אינספור אפשרויות בידי נכים ובעלי מוגבלויות לשפר בצורה ניכרת את איכות חייהם. הטכנולוגיה מאפשרת היום, למשל, לבצע פעולות יומיומיות באמצעות האינטרנט – דרך שחוסכת מאחינו הנכים את הצורך להתנייד באופן פיסי למשרדי ממשלה, מוסדות ציבור וגופים אחרים.

אך הטכנולוגיה לא מספיקה. ישנם עדיין כלים רבים שנועדו לעזור לבני אדם לייעל את פעילותם שחסומים בפני נכים. הסיבה העיקרית היא העדר מודעות מספקת לנושא הנגישות. אין ספק שבנושא הזה חל שיפור רב בעולם, כמו גם בישראל, אך זה קרה רק לאחר שהחברות הגדולות הבינו, כי במאמץ קטן ביותר, אפשר להנגיש כל תוכנה או אתר – גם לנכים.

שני גופים שבולטים מאוד בפעילותם בנושא הם איגוד האינטרנט הישראלי ועמותת נגישות לישראל. באיגוד האינטרנט פועלת קבוצת משימה מיוחדת לנושא, ומרכזת אותה גילה גרטל. בראיון שהעניקה לא מכבר לקול ישראל, הסבירה גרטל, כי הנגשת אתר היא למעשה עבודה לפי סטנדרטים שמקובלים כיום בעולם האינטרנט, ומודעות לכלים שונים שמסייעים לאנשים בעלי מוגבלויות להשתמש בשירות מסוים.

הנגשת אתרי אינטרנט חדרה גם לעולם המסחרי והשיווקי. חברות מסחריות, בנקים ואתרים שמוכרים דרך האינטרנט, שואפים לקבל את תו-תקן הנגישות של איגוד האינטרנט. בתחרות מצטייני האתרים השנתית של אנשים ומחשבים, Webi, ישנה קטגוריה מיוחדת של הנגשה, שנבדקת בשיתוף עם איגוד האינטרנט הישראלי. מדהים לראות עד כמה חברות וארגונים נלחמים כדי לקבל את הפרס בקטגוריה הזו.

מעבר לכך, העולם הטכנולוגי לא מפסיק לפתח מוצרים ופתרונות עבור מוגבלים. רק כדי לסבר את האוזן, נציין כדוגמה מחשב המופעל על ידי מבט. הוא מתאים במיוחד לכאלו שלא יכולים להזיז את הראש או הידיים. מחירו אינו שווה לכל נפש – 65 אלף שקלים, אולם החברה המשווקת אותו בישראל, חברה בשם דגש, הודיעה שהיא עושה מאמצים לבדוק אפשרות של השאלת המחשבים הללו למי שזקוק להם. ויש הרבה מאוד פיתוחים גם בתחומים אחרים, כמו זיהוי קול דיבור, הקראה ממוחשבת ועוד.

גם הממשלה, באמצעות משרד המשפטים, מגלה עירנות באחרונה לנושא החקיקה בתחום הנגישות, לרבות נגישות המיחשוב. אבל זו רק טיפה בים. המודעות לנושא בישראל עוד רחוקה מאוד מלהיות משביעת רצון. גם פה, ההיי-טק המקומי יכול להוביל את התחום ולשמש דוגמה – החל מיצירת מקורות תעסוקה לנכים שיכולים לעבוד מהבית, דרך הנגשת מקומות עבודה לנכים, ועד הפגנת סימפטיה, התחשבות וחיוך.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. לאוניד

    הנגשת אתרי אינטרנט בהחלט חדרה כבר מזמן לעולם המסחרי והשיווקי. היום ישנו תקן המחייב חברות מסחריות, בנקים וגופים ממשלתיים לקבל את תו-תקן הנגישות של איגוד האינטרנט ועמותת הנגישות. תגיות: הנגשת אתרים

אירועים קרובים