"הנתונים הם הנפט, ה-AI – החשמל, וה-IoT – המערכת העצבית"

"שלוש קטגוריות של טכנולוגיות מתממשות כעת, כל אחת מהן עושה את שלה וכולן יחד מייצרות ומשתמשות בכמויות נתונים עצומים; הנתונים, הגדלים בלא הרף, קיבלו מקום מרכזי ומשמעותי" אמר רז הייפרמן, יועץ בכיר לשינוי דיגיטלי ב-BDO Digital

רז הייפרמן, מנכ"ל משותף ויועץ בכיר לחדשנות דיגיטלית ב-BDO-Digital. צילום: ניב קנטור

"שלוש קטגוריות של טכנולוגיות מתממשות כעת, כל אחת מהן עושה את שלה וכולן יחד מייצרות ומשתמשות בכמויות נתונים עצומים. הנתונים, הגדלים בלא הרף, קיבלו מקום מרכזי ומשמעותי. כך, הנתונים הם הנפט המודרני, הבינה המלאכותית היא החשמל, והאינטרנט של הדברים, ה-IoT – הם המערכת העצבית", כך אמר רז הייפרמן, יועץ בכיר לשינוי דיגיטלי, BDO Digital.

הייפרמן דיבר בפתח כנס Data Science, BI BIG DATA, Analytics. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, התקיים ביום ה' האחרון באולם אירועים LAGO בראשון לציון, והנחה אותו יהודה קונפורטס, עורך ראשי של הקבוצה.

צילום ועריכת ווידאו: ליטל רובינשטיין

לדברי הייפרמן, "לצד הנתונים, המונח 'מדען נתונים' צמח בשנים האחרונות ומהווה את אחד המקצועות הכי מבוקשים. הבינה המלאכותית היא כמו תינוק הלומד דרך דוגמאות. המערכות הקוגנטיביות, מעידות שאנו מגיעים לעידן בו המכונה, המחשב והטכנולוגיה יודעות לעשות חלק מהפעולות שעד לא מזמן ייחסנו יכולות אלו רק לבני אנוש. המכונות יכולות לשמוע, לראות, להבין ולחוש, והבינה המלאכותית, על כל נגזרותיה, תשנה לחלוטין את מה שאנו מכירים".

"האינטרנט של הדברים הוא מעין מערכת עצבית המשתמשת בסדרה עצומה של חיישנים הקולטים ומשדרים נתונים. זה עולם חדש: כמו שכבר קבעו לפני כמה שנים, הנתונים הם הנפט המודרני. גם הם עוברים תהליך דומה של זיקוק, כי העיבוד שלהם יוצר ערך. הנתונים הם נכס ארגוני, וארגון שלא מבין זאת – שוגה. אנו עטופים בכלכלה שלמה של נתונים – החוכמה היא איך לגשת ולנתח אותם", אמר.

הייפרמן ציטט את פרופ' טום דבנפורט, שתיאר את ההתפתחות של המערכות האנליטיות. "פרופ' דבנפורט, אחד החוקרים המובילים בתחום האנליטיקה העסקית ומי שחיבר מחקרים וספרים רבים בתחום, פרסם מאמר הדן באנליטיקה 3.0", אמר, "הוא חילק את התפתחות המערכות האנליטיות לשלוש תקופות. אנליטיקה 1.0 – עידן הבינה העסקית שהחל להתפתח בשנות ה-60' של המאה הקודמת, הכולל BI ואנליטיקה; אנליטיקה 2.0 – עידן ה-Big Data שהחל סביב שנת 2000, המטפל בכמויות נתונים גדולות, הזורמות במהירות ונתונות בפורמטים שונים; ואנליטיקה 3.0 – העידן המודרני של השנים האחרונות, המשלב את הבינה העסקית עם ה-Big Data כתשתית לכלכלת נתונים (Data Economy), עידן שבו לא ניתן להבדיל בין העסקים לבין הנתונים – כי הם שלובים זה בזה. כעת, הנתונים הפכו להיות משאב, שארגונים חכמים יודעים לנצל לטובת יתרון תחרותי והגדלת הכנסות. הדטה מהוון לכסף".

"ביג דטה זה הרבה יותר מביג"

"ביג דטה זה הרבה יותר מביג", אמר הייפרמן, ופירט את ארבעת ה-V'ים: Volume – היקף הנתונים גדל משמעותית, ממערכות מסחר אלקטרוניות ועד לנתוני החיישנים, מ-טרה בייט לפטה בייט ולזטה בייט; Variety – מגוון נתונים בשלל תצורות, מובנים ולא מובנים, טקסט, מייל קול ו-וידיאו; Velocity – מהירות הזרמת הנתונים גדלה, יש מיליוני משתמשים; ו-Veracity – יש עמימות וחוסר ודאות בניהול הנתונים בשל העובדה שלא תמיד ניתן לסמוך על מקורות הנתונים. יישומי הביג דטה רבים מספור".

לדבריו, "ארגונים כמו Waze מבינים שהנתונים זה לא משהו נחמד לניתוח – אלא שניתן לקבל עבורו כסף. כל ארגון מודרני, לרבות ארגוני ממשל, חייב להביט על הדטה כנכס ולראות איך הוא ניתן למנף אותם, ליצור ערך ושיהיו תומכים בקבלת החלטות".

"הבינה המלאכותית חודרת לכל מקום", סיכם הייפרמן, "פוטנציאל לימוד המכונה הוא גדול. ה-IoT הוא משהו שכבר כמה שנים אנו חיים עימו והוא יילך ויגדל. יש לשלב BI, ביג דטה, אנליטיקה חכמה ו-IoT, וכך לממש את הפרדיגמה הדיגיטלית החדשה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים