מהם אתגרי המנמ"ר של המחר ברשויות המקומיות?

 מנמ"רים של ארבע ערים משוחחים על אתגרי הדיגיטל של הרשויות המקומיות, על משמעות המושג עיר חכמה ומהו מעמד המנמ"ר

גד שעובי, מנמ"ר עיריית רחובות.

כאשר מדברים על אתגרי המנמ"ר של המחר, מתייחסים למספר נושאים, המעסיקים היום את המנמ"רים בשלטון המקומי: ניהול, חדשנות, דיגיטל, אבטחת מידע, ואתגרי הון אנושי. בכנס השנתי של המנמ"רים בשלטון המקומי שנערך באילת, שוחחה מערכת אנשים ומחשבים על נושאים אלו ארבעה מנמ"רים: גד שעובי, מנמ"ר עיריית רחובות, בועז תנעמי, מנמ"ר עיריית אשקלון, ציון ממן, מנמ"ר עיריית בית שמש, ואסף שמולביץ, מנמ"ר עיריית ערד.

שעובי, מנמ"ר עיריית רחובות, סיפר כי העיר מאכלסת 160 אלף תושבים, ואגף מערכות המידע שהוא עומד בראשותו מונה 30 עובדים. "הדיגיטל אצלנו הוא הנושא המרכזי, ואנו נמצאים כרגע במהלך של פרויקט מרכזי להטמעת מערכת CRM חוצה ארגון, כחלק ממימוש החזון של ראש העיר והמנכ"ל, בין היתר כדי לשפר את השירות לתושב. בנוסף, הסביר שעובי כי המערכת החדשה תשרת את המטרה של איגום משאבים, תחבר בין מספר מערכות מבוזרות שהיו קודם לכן ותאחד אותן. המערכת שנבחרה היא דיינמיקס של מיקרוסופט.

לגבי התפיסה של עיר חכמה בחזון העירייה אומר שעובי: "עיר חכמה זה מונח קצת מורכב שיש לו הרבה רבדים. למשל, קח את כל נושא הגלים המילמטריים, כבר לפני שמונה שנים חיברנו את כל העיר באמצעות תשתיות של גלים מילמטריים, וסיבים אופטיים. מעבר לכך יש 500 מצלמות שכרגע מטמיעים בה את האנליטיקה, למעשה בכל תחום שאנו נוגעים בו יש אלמנט של חדשנות, שזה חלק מתפיסת העיר החכמה".

בועז תנעמי, מנמ"ר עיריית אשקלון.

בועז תנעמי, מנמ"ר עיריית אשקלון. צילום: אודי פורטל

תנעמי מנמ"ר עיריית אשקלון סיפר כי הוא עומד בראש אגף עם 18 עובדים, המשרתים עיר שמונה 163 אלף תושבים. "מבחינתנו התפיסה הדיגיטלית, אומרת שכל פעילות עסקית שהעירייה מבצעת באמצעות מערכות שונות צריכה להיות דיגיטלית, ולכן אני לא יכול להתייחס רק לתהליך כזה או אחר" אמר תנעמי.

לדבריו, הנושא של הדיגיטל במערכות העירייה כחלק מתפיסת עיר חכמה נמצא על סדר היום באופן שוטף, "בכל פעם אנחנו בוחנים את עצמנו, רואים אילו תהליכים עדיין אנלוגיים וממחשבים אותם" הוסיף תנעמי.

ציון ממן, מנמ"ר עיריית בית שמש.

ציון ממן, מנמ"ר עיריית בית שמש. צילום: אודי פורטל

גם באשקלון החל תהליך של הטמעת מערכת CRM רוחבית, ולדבריו היא תהיה "מערכת על" שתנהל תהליכים פנימיים וחיצוניים, גם עבור התושב.

לגבי עיר חכמה אמר תנעמי כי "מבחינתנו עיר חכמה זו עיר שהיא יוזמת תהליכים לטובת התושב ולטובת הארגון ולא רק מגיבה".

בקרוב העיר תתחיל לפרוס תשתיות של מצלמות, "כאשר המטרה לייצר מערכת IOT אחת שתדע לקלוט את כל הביג דטה ותדע לנתח אותו, כי זה בסופו של דבר הנושא החשוב ביותר היום בכל ארגון" אומר תנעמי. לגבי מעמד המנמ"ר ברשות, אמר תנעמי, כי יש שינוי אבל לדעתו לא מספיק לפחות מבחינת תפיסת ההנהלה, אם כי היום אגף מערכות המידע שותף לתהליכים רבים, ויש גיבוי מראש העיר והמנכ"ל "אבל לדעתי אפשר יותר".

ציון ממן מנמ"ר בית שמש אמר כי העיר מונה 160 אלף תושבים, ועל פי סקר הלמ"ס היא העיר הצעירה ביותר, כאשר לפחות מחצית מתושביה הם בגילאי אפס עד 18. זאת מאחר וקרוב ל-60% מתושבי העיר שייכים למגזר החרדי, ולכן גם קצב הגידול בעיר הוא גדול וגם הצמיחה "התמהיל הזה מייצר אתגרים רבים לעירייה ואנחנו באגף מערכות המידע נדרשים לתת מענה לסייע לעירייה" אמר ממן.

ברמה הפנימית, האגף שלו משרת אלפיים עובדי עירייה, שמשתמשים באלף תחנות קצה. האגף עובד ביעילות מקסימלית והוא מונה בסך הכל שמונה עובדים.

"אם אני מנסה למקד את האתגרים החשובים שלנו אז ללא ספק אחד מהם הוא הנגשת המידע לאוכלוסיה ששייכת למגזר החרדי" אומר ממן . "כידוע, זו אוכלוסיה שאין לה נגישות לאינטרנט אבל חשוב לנו כעירייה לתת להם מידע ושירותים" אומר ממן. אחד הפתרונות שהאגף של ממן קידם היה הצבת קיוסקים דיגיטלייפ במרחבים הציבוריים, שם יכולים תושבים אלו לקבל מידע באמצעות כלים דיגיטליים, טעינת רב קו ועוד שירותים שכל הזמן מתווספים. לדברי ממן, הפיילוטים הראשונים זכו להצלחה, הציבור מבין שזה נועד לסייע לו, ולחסוך להם זמן והעדר צורך להגיע פיזית למשרדי העירייה. לגבי עיר חכמה, אומר ממן,"בגדול אנחנו בשאיפה שתוך חמש שנים 70% משירותי העירייה יהיו דיגיטליים, וזה תהליך מתמשך שמקבל גיבוי הן מראשת העירייה, עליזה בלוך, ומנכ"ל העירייה יוחנן מאלי.

אסף שמולביץ מנמ"ר עיריית ערד.

אסף שמולביץ מנמ"ר עיריית ערד. צילום: אודי פורטל

 

בעיריית ערד יש 30 אלף תושבים וה-IT בעיר מתופעל על ידי ארבעה עובדים בראשותו של המנמ"ר אסף שמולביץ. לדבריו, האתגר הקשה ביותר הוא גיוס כוח אדם " אין לנו בעיה לגייס מקורות תקציביים לפרויקטים, אבל אין מי שיבצע את זה, בגלל המחסור בכוח האדם", אומר שמולביץ.

גם בערד יש מערכת CRM הנותנת מענה איכותי לתושבים, "המאפשרת למדוד את עצמנו כל הזמן, כדי להיות מחוברים לתושבים." הוא אומר. בנוסף העירייה מבצעת מיחשוב תהליכים אנלוגים, ומעודדים מנהלים לדבר ולהציע רעיונות כדי להקל על התושבים.

"כמו כן, אנו עושים לא מעט אנליטיקה, ופורומים מקצועיים שדנים בשירות לתושב ומסיקים מסקנות". לגבי מעמד המנמ"ר אומר שמולביץ," גם אני סבור שיש שיפור, אבל זה תהליך מאוד איטי ומורכב".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים