רז הייפרמן, מטה התיקשוב: "שיתוף פעולה עם השלטון המקומי – אתגר גדול; הדברים מתקדמים לאט"

"האזרח צריך גישה אחת לקבלת השירותים מהשלטון המקומי והמרכזי כאחד - ועלינו לספק לו זאת", אמר הייפרמן – מנהל חטיבת מערכות ושירותים במטה התיקשוב הממשלתי, במסגרת כנס IT מוניציפאלי של אנשים ומחשבים ● ד"ר עדי קפליוק, מנמ"ר עיריית גבעתיים: "הבעיה היא שאנשי משרד האוצר לא אוהבים שינויים. צריך ללחוץ על ממשל זמין ולהעלות את הסוגיה בכנסת"

"לא פשוט ליצור שיתוף פעולה בין המיחשוב הממשלתי לזה המקומי, זה מצריך להתגבר על מכשולים רבים. אף על פי שיש רצון משני הצדדים, זה אתגר גדול והדברים מתקדמים יחסית לאט", כך אמר רז הייפרמן, מנהל חטיבת מערכות ושירותים רוחביים במטה התיקשוב הממשלתי.

הייפרמן דיבר בכנס IT מוניציפלי, שעסק במיחשוב ברשויות המקומיות. האירוע התקיים הבוקר (א') במרכז הכנסים אווניו בקריית שדה התעופה, בהפקת אנשים ומחשבים ובהשתתפות מאות מנמ"רים ואנשי מקצוע נוספים ממגזרי הרשויות המקומיות והממשלה. מנחי הכנס היו פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים, ויהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

לדברי הייפרמן, אחת הבעיות בשיתוף הפעולה בין השלטון המרכזי למקומי הוא האפשרות של הרשויות המקומיות להשתתף במכרזים ממשלתיים. "אנחנו רוצים שהשלטון המקומי ישתתף גם במכרזים של ממשל זמין, למשל במכרז הקרוב לחידוש הפלטפורמה של שרת התשלומים". הוא ציין כי קיימים מספר מכרזים בהם הרשויות השתתפו, ובכלל זה של מינהל הרכש ושל משרד החינוך. כמו כן, קיימים לטענתו כ-550 טפסים של השלטון המקומי הנמצאים בשרת הטפסים הממשלתי. "כמעט השלמנו פיתוח של פלטפורמה גנרית בנושא שתעמוד לשירות השלטון המקומי", הוסיף.

הייפרמן פירט על פעילויות שמבצעים מטה התיקשוב הממשלתי וממשל זמין בימים אלה. "חלק מהפרויקטים שאנחנו עושים עוסקים בשקיפות, נגישות ושיתוף הציבור. אחד מהם הוא Gov Share, שמטרתו ליצור שיתוף פעולה בין הממשלה לאזרחים. הפלטפורמה מאפשרת לגופי הממשלה השונים לייצר קבוצות עבודה, פורומים וקהילות ידע, להנגיש לאזרחים שירותים וליצור עימם דו-שיח".

"אנחנו פועלים בנוסף על מנת להנגיש את המידע המיחשובי הממשלתי לעסקים, כדי שיוכלו לפתח אפליקציות", אמר הייפרמן. הוא הביא כדוגמה מספר אפליקציות שכבר פועלות בדרך זו, בהן Moovit, שאוספת מידע ממשרד התחבורה, ואפליקציות של מפות ותחזית מזג האוויר. "כ-200 גופים מעבירים את המידע שלנו והפוטנציאל בתחום זה רב. אפשר להגיע לעוד מאות רבות של עסקים".

לסיכום, אמר הייפרמן, "הפעילות רחבה והפוטנציאל עצום, אולם גם האתגרים גדולים. האזרח צריך גישה אחת לקבלת השירותים מהשלטון המקומי והמרכזי כאחד – ועלינו לספק לו זאת".

"בלי המנמ"רים אי אפשר לתת שירות לאזרח"
ד"ר עדי קפליוק, מנמ"ר עיריית גבעתיים ויו"ר פורום המנמ"רים בשלטון המקומי, אמר כי "אנחנו אחרי הבחירות ושאלתי את עצמי: למה לוקח למנמ"רים כל כך הרבה זמן למסד את המעמד שלהם בשלטון המקומי? הרי בלעדיהם לא ניתן לתת שירות לאזרח. שאלה נוספת היא: למה יש קושי בשיתוף פעולה בין השלטון המקומי לממשל זמין? התשובה היא שהשלטונות, המקומי והמרכזי, הם גופים מאוד כבדים ולוקח הרבה מאוד זמן לשנות בהם דברים. אנחנו מנסים להזיז את האונייה וברגע שנצליח בכך – לא תהיה דרך חזרה".

הוא הוסיף כי "התפקיד שלנו, המנמ"רים ברשויות המקומיות, חדש יחסית ולוקח זמן עד שאנחנו ממסדים את המעמד שלנו. בבחירות האחרונות היה שימוש מסיבי ברשתות חברתיות, בדגש על פייסבוק (Facebook), ונכנסו הרבה חברי מועצה צעירים. אני מאמין שזה יזיז את הדברים בכיוון שאנחנו רוצים".

עדי קפליוק, מנמ"ר עיריית גבעתיים ויו"ר פורום המנמ"רים בשלטון המקומי. צילום: ניב קנטורלדבריו, "אין למשרד האוצר כלום נגד המיחשוב בשלטון המקומי. הבעיה היא שאנשי האוצר לא אוהבים שינויים. בנוסף, לאנשי ממשל זמין יש את הבעיות שלהם. אולם, יש התקדמות קטנה בדרך אל המטרה. מה גם שזה תלוי במעמד של המנמ"רים בתוך הרשות המקומית, האם היחס אליהם יהיה כאל טכנאי מחשבים או כהנהלה בכירה, שמעורבת בכל מה שקורה ברשות".

קפליוק יודע מה המטרה וכיצד יש להשיג אותה. "כדי להשיג את שיתוף הפעולה בין המיחשוב בשלטון המקומי ובממשלה, ללחוץ על ממשל זמין, יש להעלות את הסוגיה בוועדות המדע והטכנולוגיה של הכנסת ושל השלטון המקומי ולדבר עם השרים המתאימים. צריך להציף את הנושא עד שהאונייה תזוז לכיוון שאנחנו רוצים, לטובת האזרחים ולטובת מדינת ישראל – ואנחנו נעשה את זה", אמר קפליוק.

הוא הזכיר בדבריו שני אנשים שתרמו רבות למערכות המידע בשלטון המקומי והלכו לעולמם השנה: "האחד הוא רון נחמן, שהיה ראש עיריית אריאל ויו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה של השלטון המקומי. הוא היה הראשון שהגה את העיר החכמה. השני הוא שמעון בוקשפן, שהיה מנמ"ר עיריית פתח תקווה, עמד בראש פורום המנמ"רים בשלטון המקומי במשך שנים רבות ועזר מאוד למיחשוב בשלטון המקומי בישראל".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים