החזית הצפונית ב-IT: בתי החולים בחיפה נערכים לחיזבאללה

שרה צפריר, מנמ"רית בית החולים רמב"ם, מספרת על ההיערכות של בתי החולים בעיר הצפונית לקראת הסלמה אפשרית בצפון - כלקח ממלחמת לבנון השנייה

שרה צפריר, מנמ"רית בית החולים רמב"ם.

מערכי ה-IT של בתי החולים רמב"ם, כרמל ופלימן שבחיפה נערכים באחרונה לעבודה משותפת באופן ממוגן, בחניון התת קרקעי של בית החולים רמב"ם – כחלק מההכנות לקראת הסלמה אפשרית בחזית הצפון; כך חשפה שרה צפריר, מנמ"רית רמב"ם.

צפריר דיברה בוובינר בריאות דיגיטלית של אנשים ומחשבים, שהתקיים היום (א') בהנחיית יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה. היא השתתפה בפאנל בנושא חוסן ניהולי וניהול משברים, שאותו הנחתה נעמה פרי כהן, מנהלת אגף דיגיטל, טכנולוגיה וחדשנות בחטיבת בתי החולים במשרד הבריאות.

לדברי צפריר, ההיערכות המשותפת היא תולדה של אחד מלקחי מלחמת לבנון השנייה, שהתקיימה לפני קרוב ל-18 שנים. "אז", אמרה, "בית החולים רמב"ם לא היה ערוך לטיפול בחולים תחת טילים. הוא לא היה ממוגן, הכול נעשה תחת אש. אחרי המלחמה ההיא נוצר חזון חדש, ובמרכזו הקמת קמפוס חדש, שכולל חניון תת קרקעי, כשכל קומה בו משתרעת על פני 20 אלף מ"ר. הוחלט שקומה מינוס 3 בקמפוס זה תשמש בשעת חירום בית חולים ממוגן עם יותר מ-1,000 מיטות. בהתערבות משרד הבריאות הוחלט שבקומה מינוס 2 שבחניון, הממוגנת גם היא, ייקלטו בתי חולים נוספים – שאינם ממוגנים דיים. הקומה אכן נבנתה כך שבעתיד תספק מענה ממוגן לאירוח בתי החולים בחיפה – אולם לא נבנתה היערכות מתאימה למימוש התרחיש בפועל. אלא שהמציאות ניחתה עלינו באוקטובר האחרון, והיה ברור שעלינו לספק מענה ממוגן לבתי חולים נטולי מיגון. נערכנו לכך בהיבטים הטכנולוגיים השונים: הקמנו את תשתיות המחשוב והתקשורת, על מנת שבתי החולים פלימן וכרמל יוכלו לעבוד באופן היברידי".

"מדובר במהלך מורכב", הסבירה צפריר. "בית החולים פלימן הוא גריאטרי וממשלתי, ואילו כרמל שייך לשירותי בריאות כללית. הקמנו צוותי עבודה משותפים של כלל בתי החולים, בכל הרמות. נדרשנו להתמודד עם המון שאלות, ביניהן: איך לגשר על ההבדלים בין מערכות ה-IT השונות? האם לחבר מרחוק? האם לאפשר לבתי החולים האורחיים לעבוד עם מערכות המחשוב של רמב"ם? איך עובדי בית חולים אחד יכירו את מערכות בית החולים השני? כיצד לשתף נתונים? איך לפעול תחת מתקפות סייבר? ומה עושים עם מערכות מנהלתיות כגון דיווח נוכחות ושכר? נדרשנו לפתרונות חיבוריות, קישוריות והנגשת נתונים, והכול תוך הגנת פרטיות, סייבר ואבטחת מידע".

היא ציינה כי "הפתרונות נמצאו, ו-'על הדרך' ערכנו בהם שינויים. בנינו תשתית של עבודה היברידית עבור המחשוב של בתי החולים פלימן וכרמל, והבאנו לבנייה של מערכת יחסים הדוקה בין המרכזים הרפואיים, כשהכול נעשה ברוח טובה וללא אגו. עברנו מעבודה בשגרה לעבודה בשגרת חירום. הגענו בסוף לפתרונות מצוינים – וכולנו תקווה שלא נממש אותם".

נעמה פרי כהן, מנהלת אגף דיגיטל, טכנולוגיה וחדשנות בחטיבת בתי החולים במשרד הבריאות.

נעמה פרי כהן, מנהלת אגף דיגיטל, טכנולוגיה וחדשנות בחטיבת בתי החולים במשרד הבריאות. צילום: דוברות משרד הבריאות

פרי כהן אמרה ש-"מאז פרוץ הקורונה ועד עכשיו, במלחמה הנוכחית, אנחנו מתמודדים עם אתגרים רבים למציאת מעטפת דיגיטלית, שתכלול פתרונות פורצי דרך, לטיפול איכותי ושירותי. הבנו בשנים אחרונות שאנחנו נדרשים לפתרונות תפקודיים, לצד החשיבות שנדרשת להתנהגות מנהיגותית".

לדבריה, "כל אחד ואחת מהמנמ"רים.יות נדרש.ה למענה ייחודי, על מנת לייצר שליטה ולנהל אירוע בסדר גודל שכזה. השותפויות שישנן בין ארגוני הבריאות השונים מייצרות פתרונות שמשלבים כוחות במשבר".

הוובינר עסק בנושאים שונים, דוגמת השפעות הטכנולוגיה על בריאות הנפש, שיקום, וכן פאנלים בנושאי AI וענן. המשך הדיווחים – בימים הקרובים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים