יהודה זיסאפל: "ההיי-טק קפוא; לא בטוח שיצליח למנוע את הידרדרות המשק במשבר הכלכלי הבא"

"אם לא נשקיע כיום - המשבר הכלכלי הבא יתפוס אותנו חזק למטה בפעם הבאה. זו אחת הבעיות של אירופה - שאין לארצות שם תעשיית היי-טק חזקה ומשגשגת", אמר זיסאפל - יו"ר ובעלים של קבוצת רד-בינת, ב-Bynet Expo 2012 ● סיבת הקיפאון, אמר, נובעת מכך שבעוד שבשני העשורים האחרונים ההיי-טק ריבע את עצמו בהיקף הפעילות וכוח האדם שלו, הרי שסך המהנדסים שהוכשרו באקדמיה היה קבוע ועמד על אלפים בודדים

"ענף ההיי-טק קפוא מזה זמן. באופן מסורתי, הוא חילץ את ישראל ממשברים כלכליים שהעולם חווה בשנים האחרונות. אולם, בשל הקיפאון בו הוא שרוי, עלול ההיי-טק המקומי שלא לחלץ את ישראל במשבר הכלכלי הבא", כך אמר יהודה זיסאפל, יו"ר ובעלים של קבוצת רד-בינת. זיסאפל, היו"ר היוצא של איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה בישראל, דיבר בפתח כנס ותערוכת Bynet Expo 2012 – כנס הלקוחות השנתי של קבוצת רד-בינת. הכנס, בו השתתפו אלפי לקוחות החברה, נערך היום (ג') בגני התערוכה בתל אביב.

בתחילה, אמר זיסאפל, המשבר הכלכלי דמה בצורתו לאות V. לאחר מכן הוא דמה לאות W, וכעת עולה החשש שהוא יהיה בבחינת שיני מסור, "כי האירופאים שופכים עוד ועוד כסף. אני מקווה שלא יקרה פיצוץ". עד כה, אמר זיסאפל, היווה ההיי-טק המקומי הקטר המניע את המשק, והוא זה אשר סייע לה להיחלץ בצורה פעוטה יחסית מהמשברים הכלכליים אותם חוו ארה"ב ואירופה בצורה חריפה יותר. "היום המצב הוא שונה. יש עומס של חובות, יש מחאה חברתית מוצדקת ואילו ההיי-טק קפוא".

סיבת הקיפאון, אמר זיסאפל, נובעת מכך שבעוד שבשני העשורים האחרונים ההיי-טק ריבע את עצמו בהיקף הפעילות וכוח האדם שלו, הרי שסך המהנדסים שהוכשרו באקדמיה היה קבוע ועמד על אלפים בודדים. "המדינה לא השקיעה במהנדסים ומדענים", אמר, "והמצב הנוכחי לא יכול להתקיים לנצח. נכון שבאמצע הדרך העלייה מרוסיה ומארצות ברית המועצות סייעה לדחות את הקץ, אולם בסופו של דבר ההיי-טק, במקום ללבלב, יחל לקטון – כי מה שקובע בהיי-טק זה כוח אדם".

"ככל שיהיו יותר בוגרים מהאקדמיה שיגיעו לתעשייה, כך היא תצמח ותנפיק עוד ועוד חברות הזנק, שיגדלו ויספקו יותר תעסוקה, יותר כסף למשק, ויותר אקזיטים. אם לא נשקיע בכך נישאר באותו ממקום. אם לא נשקיע כיום – המשבר הכלכלי הבא יתפוס אותנו חזק למטה בפעם הבאה. זו אחת הבעיות של אירופה – שאין לארצות שם תעשיית היי-טק חזקה ומשגשגת".


צילום ועריכת וידיאו: עדי רמלר

המענה לשינוי המצב, אמר זיסאפל, הוא בכמה רמות. האחת, השקעה ממשלתית בחינוך והגדלת הפקולטות השונות להנדסה, תוך עידוד סטודנטים ללמוד את תחומי מדעי המחשב. בנוסף, אמר, נדרש לעודד עובדי היי-טק מבוגרים יחסית, בני 45+, שכיום יושבים בבית מובטלים – לשוב לעבוד. היבט אחר לפתרון הבעיה, הסביר, הוא הפיכת מהנדסים למהנדסי חומרה ותוכנה, ועדכונם המקצועי. עוד פתרון, לדברי זיסאפל, הוא בעידוד עלייה של מהנדסים מהתחום מארצות אירופה, בסיוע הסוכנות היהודית, תוך מתן הצעות מפתות עבורם בארץ.

הוא ציטט נתון ממאמר בעיתון, לפיו הקבוצה שבבעלותו השקיעה בכמות חברות ההזנק הגדולה ביותר בארץ – 250, מתוכן 34 באופן ישיר על ידיו ועל ידי אחיו זוהר, 111 מהן על ידי השקעה של קבוצת רד-בינת, ו-97 בעקיפין על ידי יוצאי הקבוצה.

זיסאפל סיים בתארו את אחת מהתרומות של הקבוצה לקהילה, תוכנית "אופקים להיי-טק", במסגרתה נבחרים בוגרי צבא ממוצא אתיופי מהפריפריה, שאין להם בגרות ולא עברו מבחנים פסיכומטריים. אלה, אמר זיסאפל, עוברים מכינה בת 15 חודשים שבסופה מחציתם יתקבלו לטכניון ויצטיינו בלימודיהם. "נגדיל את מספר הסטודנטים בהם נשקיע", סיכם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים