"המלחמה מבליטה את הקריטיות של המנמ"ר בשעת חירום"

"היא מבליטה את הקריטיות שלו בהיערכות לחירום ובתפעול השוטף של העבודה ברשויות המקומיות בחירום, והמחשוב מאפשר לעיריות לשרת טוב יותר את התושבים", אמר בני קשת, מנמ"ר עיריית באר שבע

בני קשת, מנהל אגף חדשנות, מערכות מידע ותקשורת בעיריית באר שבע.

"המלחמה מבליטה שוב את הקריטיות של תפקיד המנמ"ר בהיערכות לחירום ובתפעול השוטף של העבודה ברשויות המקומיות בשעת חירום, והמחשוב, הדיגיטל והתשתיות מאפשרים לעיריות לשרת טוב יותר את התושבים", כך לדברי בני קשת, מנהל אגף חדשנות, מערכות מידע ותקשורת בעיריית באר שבע. הוא ציין כי "המנמ"ר של הרשות המקומית הוא זה שאחראי על תקינות המערכות המחשוביות ובדיקת התשתיות, כדי שבשעת מבחן הן ישרתו את מקבלי ההחלטות בה".

העיר באר שבע למודת ניסיון מתפקוד במצבי חירום וספגה לא פעם טילים, כולל במלחמה הנוכחית. לכן, חלק ממערכות החירום שלה עובדות גם בשגרה, ובעת הצורך מוסבות לתפקוד חירום באופן מיידי. "הגישה שלנו היא שמה שלא עובד בשגרה לא יעבוד גם בחירום", אמר קשת.

כמו את כל התושבים והגופים במדינה, האירועים בדרום בשבת שעברה תפסו את קשת ואת עיריית באר שבע בהפתעה מוחלטת. הוא אמר לאנשים ומחשבים ש-"מיד כשהחלו לזרום הידיעות על האירועים בעוטף עזה ושמונה מטחי טילים נורו על העיר, פתחנו את החמ"ל העירוני, שאגף מערכות המידע שבראשותי הוא חלק מהצוות שבו. המשימה הראשונה שלנו הייתה אתגר כוח האדם, מאחר שחלק מהעובדים של האגף גויסו למילואים, והיינו צריכים להסב בעלי תפקידים בו למשימות אחרות. לשמחתנו, היה שיתוף פעולה מלא מצד עובדי האגף. כמו כן, גייסנו עובדים נוספים".

אילו מערכות רלוונטיות יש לכם ונכנסו לפעולה מיד עם המעבר לחירום?
"בחדר המצב נכנסה לפעולה המערכת לניהול אירועים בחירום, המבוססת על תשתית CRM של דיינמיקס מבית מיקרוסופט, ומחוברות אליה מערכות GIS שונות, שמסייעות בפעולות איתור ומעקב. מערכת ה-CRM מתכללת את כל הפניות שמגיעות למוקדי העירייה, ומנתבת אותן למשימות לפי האגפים – הנדסה, תשתיות פיזיות ועוד.

בנוסף, הפעלנו מערכות BI עם אנליטיקות חכמות, שמאפשרות למקבלי ההחלטות לקבל תמונת מצב מיידית על כל מה שקורה בעקבות ירי או כל אירוע אחר, כולל נפגעים והיכן הם".

איך היית מגדיר את ההיערכות שלכם לחירום?
"טובה מאוד. יכולנו לעשות זאת כך בגלל ניסיון העבר – מתקופת הקורונה אבל לא רק. ההיערכות המוקדמת הקלה על המעבר משיגרה לתפקוד בחירום, והוא היה מהיר יותר מאשר אם היא לא הייתה. מאחר שהמערכות האלה פועלות גם בשיגרה, ההסבה שלהן לחירום לא דורשת מאמץ רב מדי".

מה עם היבט הסייבר?
"מאז תחילת המלחמה, גם אנחנו, כמו רשויות אחרות במדינה, סופגים ניסיונות תקיפה בהיקף גדול יותר, אבל לא נגרמו נזקים. אנחנו עוקבים כל הזמן אחר הנעשה ומתואמים עם מערך הסייבר".

איך התושבים יכולים לתקשר אתכם?
"בשלל ממשקים. כמובן בטלפון, למשל, אבל גם בווטסאפ העירוני, שמאפשר לתושבים לשלוח לעירייה בקשות ודרישות, ולנו לבצע פילוחים של הפניות, לפי מיקום וגיל הפונה".

עוד פעילות שמבצעת עיריית באר שבע, גם בימים אלה, היא רכישת מחשבים ניידים, כדי לסייע למעבר חלק יותר ללימוד מקוון, עד לפתיחתה הפיזית של מערכת החינוך מחדש.

לסיכום אמר קשת ש-"אין ספק שהפקת הלקחים לאחר המלחמה תחייב את המדינה וגם את הרשויות המקומיות לשים דגש רב יותר על מה שקשור לקריטיות של המחשוב והדיגיטל בתפקוד העיריות בשעת חירום, ולהפנות משאבים רבים יותר לצורך כך".

 

.

 

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים