קוק, מנכ"ל אפל, ביקר בסין: על רקע מכירות ה-iPhone 15 המדשדשות

קוק הגיע באחרונה זו הפעם השנייה לרפובליקה העממית, כנראה כדי לקרב לבבות ולגרום לסינים להושיט את ידיהם ולפתוח את ארנקיהם למכשיר הדגל החדש, שבינתיים מכירותיו במדינה ירדו ב-4.5 אחוזים בהשוואה לאשתקד

נדרש לבטא תמיכה בפלסטינים. טים קוק, מנכ"ל אפל.

מנכ"ל אפל, טים קוק, ערך לאחרונה ביקור מפתיע בסין ובמהלכו הדגיש את חשיבות השוק המקומי לענקית ה-iPhone בהובלתו. הביקור שהגיע על רקע השקת הסמארטפון האחרון של אפל, iPhone 15 שמו, שזכה לקבלת פנים פושרת יחסית בסין, כאשר המכירות שלו ב-17 הימים הראשונים ממועד שחרורו היו נמוכות ב-4.5% מאלו שרשם קודמו, iPhone 14, כך לפי נתוני Counterpoint Research.

יצוין כי בארה"ב המכירות של מכשיר הדגל החדש דווקא נראות טוב – השוק האמריקני הציג צמיחה דו-ספרתית בנפח המכירות, בהשוואה לשנה הקודמת. Counterpoint דיווחה כי בתשעת הימים הראשונים של מכירות הדגם החדש נצפו עליות משמעותיות במכירות המכשירים, וביקוש חזק לדגמי Base, Pro ו-Pro Max.

לא נמכר טוב מספיק בסין. iPhone 15.

לא נמכר טוב מספיק בסין. iPhone 15. צילום: אפל

קוק בסין: מחמיא לגיימרים ומנסה לקרב מפתחים ולבבות

במהלך ביקורו בסין, שהוא השני במספר השנה אחרי שכבר בילה בסין במרץ האחרון, קוק הפגין בין השאר תמיכה בגיימרים המשחקים ב-Honor of Kings – משחק פופולרי שפותח על ידי TiMi Studio, אשר נמצא בבעלות ענקית הטכנולוגיה הסינית טנסנט (Tencent). לפי פרשנים, מדובר במשחק שמהווה מקור הכנסה עיקרי לחנות האפליקציות של אפל, ה-App Store, הפעילה בסין.

גם בביקורו של קוק בחנות אפל בשאנגדו, כך דווח, היה קוק חיובי במיוחד. המנכ"ל שיבח את עבודתם של מפתחים מקומיים על אפליקציות עבור קסדת המציאות המעורבת החדשה של החברה, ששמה Vision Pro.

לפי הרושם שנוצר, על ידי הצגת תמיכה במשחקים פופולריים ואינטראקציה מקרבת עם קהילת הגיימינג הסינית, אפל וקוק שואפים לקדם שוב את מעמדה של החברה בשוק הטכנולוגיה הסיני התחרותי. ואולם, על פי דיווחים שונים, הביקור לא בהכרח מסתמן כהצלחה.

האם הסינים בוחרים בוואווי במקום אפל?

כך למשל, פוסטים ש-קוק העלה לרשת החברתית הסינית ווייבו (Weibo) במהלך הביקור עוררו שלל תגובות, אך אלו לא היו מחמיאות במיוחד. כש-קוק שיתף תמונה של נופי העיר שאנגדו, שצולמה במכשיר iPhone 15 Pro Max, הפוסט "הוצף בתלונות" על האיכות הגרועה, לכאורה, של הצילום, כמו גם בהשוואות לא חיוביות לתמונות ממכשירים סיניים, כמו ה-Mate 60 Pro של וואווי (Huawei) שיצא באחרונה.

יצוין כי וואווי, שנחשבה כמתחרה גדולה של אפל בסין, הוציאה את הסמארטפון החדש שלה כשהוא כולל מוליכים למחצה מתקדמים וקישוריות 5G, וזאת על אף הסנקציות שמפעילה נגדה ארה"ב, כחלק ממלחמת הסחר בין המעצמות.

וואווי הייתה פעם יצרנית הסמארטפונים המובילה בסין, והתחרות העיקרית שלה במדינה הייתה מול אפל. אבל כיום מצבה שונה. יחסי ארה"ב והחברה הסינית בשנים האחרונות רעועים עד מאוד, ומתאפיינים בחרם מתמשך.

ב-2019 הטיל ממשל טראמפ סנקציות על החברה, בטענה כי היא מהווה איום על הביטחון הלאומי של ארצות הברית. טראמפ טען כנגד וואווי למעורבות בריגול נגד ארה"ב. הסנקציות שהוטלו אז על החברה כללו איסור על חברות אמריקניות למכור לה רכיבים אלקטרוניים, מה שגרם לוואווי לסבול מהפסדים משמעותיים. החרם האמריקני הוביל בפועל גם לירידה במכירות החברה בכל רחבי העולם, כשב-2022, מכירותיה של וואווי ירדו ב-38% בהשוואה לשנה הקודמת. עקב כך החברה איבדה את מעמדה כמובילה בשוק הסמארטפונים העולמי ונאלצה להתמקד במוצרים "נחותים" שמיועדים לשווקים מתפתחים. בתחילת 2023, הכריז ממשל ביידן שהוא ממשיך במדיניות החרם על וואווי ולפיכך גם כיום לא נמכרים לוואווי רכיבים אלקטרוניים המיוצרים בארה"ב. החברה הגישה מספר עתירות משפטיות נגד החרם, אך עד כה לא הצליחה להביא לביטולן.

מתחרה ב-iPhone 15 בסין. Huawei Mate X3.

מתחרה ב-iPhone 15 בסין. Huawei Mate X3. צילום: וואווי

על פי כמה דיווחים אודות האירועים בביקורו של קוק ברפובליקה העממית של סין, אפשר שציבור המשתמשים והצרכנים מפנה במכוון עורף ל-אפל באופן הקשור היטב ביחס מדינת המוצא של הענקית מקופרטינו אל הסחר עם סין בכלל ול-וואווי (וקודם לה אל יצרנית הניידים הסינית ZTE) בפרט. אם כך, ייתכן שה-iPhone 15 מדשדש מעט במכירותיו, פשוט בשל רגשות נקם פטריוטיים סיניים.   

אנליסטים לעומת זאת מאמינים כי ירידה כללית בהוצאות הצרכנים בסין היא שבאה לידי ביטוי בנתוני המכירות של סדרת iPhone 15. עם זאת, לפי הספקולציות, עונת חגי הקניות הקרבה ובאה, והצלחה לספק ההיצע נרחב לדגם Pro Max במדינה, עשויים לגרום לביקוש למכשיר החדש מבית אפל להיראות אחרת ברבעון הרביעי של 2023.

איך שלא יהיה, ביקורו המפתיע של המנכ"ל קוק בסין מדגים את חשיבות שמייחסת אפל לקבלת הפנים הפושרת לה זכה ה- iPhone 15 בשוק הסיני, ואת נכונתה של אפל לחזור ולמכור בו בהצלחה, והרבה, כמו גם להראות לסינים עד כמה הם חשובים כלקוחות לחברה, על אף היותה אמריקנית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים