"רוב, אם לא כל שוק הדטה סנטר הישראלי, יהיה של חברות בינלאומיות"

לדברי משה לסמן, מנכ"ל אדג'קונקס, הבידול בין הפתרונות שמציעים הדטה סנטרים השונים מתבטא ביכולת הניהול ובחיסכון בצריכת החשמל, ולחברות המקומיות יהיה קשה מאוד להתמודד עם החברות הבינלאומיות

משה לסמן, מנכ"ל אדג'קונקס.

אחד הנושאים שנידון לא מעט במהלך כנס Data Center 2023 של אנשים ומחשבים, שנערך בשבוע שעבר, היה ההתפתחות המהירה של השוק בשנים האחרונות. אחת הסיבות לכך היא התעניינות ורכישות מצד תאגידים מחו"ל, שביקשו לרכוש לעצמם נכסים לאור ההתעוררות בשוק, והצפי לגידול מואץ עקב כמה סיבות, החל מנימבוס ועד כבלי התקשורת החדשים שחוצים ויחצו את הארץ.

אחת הרכישות הגדולות הללו התרחשה לפני כשנתיים, באוגוסט 2021, כש-אדג'קונקס (EdgeConneX), חברה שעוד לפני כן התמחתה בהקמה ותפעול של דטה סנטרים, השקיעה כ-350 מיליון דולר ברכישה של גלובל דטה סנטר, שהציעה דטה סנטרים בהרצליה ובפתח תקווה.

משה לסמן, כיום מנכ"ל אדג'קונקס, ואז מי שהקים את גלובל דאטה סנטר, סיפר בכנס כי הייתה לחברה מטרה להירכש בידי שחקנית גלובלית. "רצינו חברה תפעולית ולא חברה פיננסית. כדי להפוך לשחקנית ברשת הגלובלית צריך להיות חלק מחברה תפעולית. אדג'קונקס פזורה בכל העולם בסיטואציה כזו או אחרת בכל היבשות, וזו חברה שמחפשת שווקים נוספים שמתעוררים. ההתייחסות להיבט של דטה סנטר זה לא רק לשים מערכות אנרגיה ולנהל את האנרגיה, וזה לא רק בטון, כמובן, זה משהו מאוד רגיש, כי בסופו של דבר מה שיושב שם זה מערכות תפעוליות. אחד הדברים שהקבוצה עשתה זה לפתח מערכת קניינית לניהול כל הדטה סנטרים שלה בעולם, ומהרגע שהתחברנו אליה, מקבלים את הכל גם בשוק הישראלי. זו קפיצת מדרגה מאוד משמעותית מבחינת ההתפתחות בשוק", הוא סיפר.

הדרישה ההולכת וגדלה לדטה סנטרים היא חלק בלתי נפרד מתהליך ההמרה הדיגיטלי של העולם בכל היבט – פרטי, עסקי או ציבורי", הסביר לסמן. "זה אומר שצריך לשמור את כל המידע העצום ולעבד אותו, ומכיוון שיש מעבר לענן, הכל בדטה סנטרים. מעבר לגידול בכמות הדטה סנטרים זה כמובן משליך על הניהול, על הצרכים ועל המשאבים של כל דטה סנטר בפני עצמו. אנחנו צפויים לראות התחלות משמעותית במדינות שכיום לא מכוסות מספיק עם דטה סנטרים, והגידול בשנים הבאות יהיה דרמטי, לא רק במספר המרכזים, אלא כמובן בבניית התשתיות מסביב וצריכת החשמל והאנרגיה".

לסמן טען, שהבידול בין הפתרונות שמציעים הדטה סנטרים השונים בא לידי ביטוי ביכולת הניהול ובחיסכון בצריכת החשמל, "ובסופו של דבר, לקוח הקצה רוצה 100% זמינות ותפעול וזה מה שצריך לספק, וחברות גדולות עומדות בזה. לעולם לא הייתה נפילה משביתה אצלנו בחברה, ולא משנה באיזו שכבה נמצא הדטה סנטר, ואנחנו גאים בכך. זה עוד אלמנט של התחרות הקיימת, וזה מביא לכך שיש התעניינות גדלה והולכת בישראל, ואני חושב שבסופו של דבר הרוב המכריע, אם לא כל שוק הדטה סנטר הישראלי, יהיה של חברות בינלאומיות. לחברות מקומיות יהיה קשה מאוד להתמודד עם החברות הבינלאומיות".

האם פרויקט נימבוס הוא זה שעורר את השוק? כן, אבל לא רק, טוען לסמן: "כולם מזכירים את נימבוס כזרז להתעוררות בשוק, אבל זה לא ממש נכון, כי הממשלה היא צרכן די קטן אם בודקים את היקף שירותי ה-IT שלה. אבל זה כן יצר סוג של התעוררות בשוק. יותר חברות חושבות עכשיו על ענן והתארחות בדטה סנטרים".

"מעבר לכך, יש תפיסה כוללת שישראל הפכה לחלק מהרשת הגלובלית. אם עד לאחרונה מבחינה גלובלית ישראל הייתה נקודת קצה, מבחינת כבלי התקשורת שחיברו אותה לאינטרנט, כיום כשכבלי התקשורת עוברים ונפתחים בישראל, היא הופכת לרכזת תקשורת, ואנחנו חלק מהכלכלה הגלובלית וחלק מהדטה הסנטר הגלובלי", הוא אמר.

הוא ציין שנכון להיום מחירי האנרגיה בישראל יותר זולים מאשר באירופה, לדוגמה. "אנחנו מתחילים לשרת לקוחות מחוץ לישראל בזכות זה, וזו גם הסיבה שכמעט כל השחקניות הדומיננטיות הגלובליות נמצאות בישראל. אבל חייבים להיזהר, כי הגידול בצריכת החשמל גודל מאוד משנה לשנה, ובכלל אין שאלה אם הצריכה תגדל, אלא רק באיזה קצב", סיכם לסמן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים