מה יקרה להיי-טק כאשר החרדים יהיו רוב?

אם המצב יימשך כמו שהוא כיום, כאשר שיעור החרדים במדינה הולך וגדל ומספרם בהיי-טק נשאר קטן - סביר להניח שלא יהיה טוב ● איציק קרומבי, יזם חרדי שהוציא ספר בנושא, מציע דרכים לפתרון

האם הידברות בין חרדים לחיילונים תועיל גם להיי-טק?

המדינה גועשת בימים אלה בעוד פרק, בולט במיוחד, ב-"מערכה" שניטשת כבר שנים על גיוס חרדים לצה"ל ועל חיובם ללמוד לימודי ליבה. המפלגות החרדיות דורשות מראש הממשלה, בנימין נתניהו, לחוקק ובמהרה את חוק הגיוס, שלמעשה ייתן להם פטור גורף מגיוס לצה"ל, ומחאת קפלן, שהחלה כמחאה נגד התוכנית המשפטית של הממשלה, פונה גם לכיוון הזה, והכריזה שתקיים מחרתיים (ה') את יום השוויון.

החרדים מהווים כיום 13.3% מהאוכלוסייה והנתון צפוי לעלות ל-16% עד 2030. על פי תחזית שהלמ"ס פרסמה לפני כמה שנים, ב-2065 הם יהוו כמעט שליש מתושבי המדינה (32%). בשנים האחרונות מדובר על הצורך בשילובם של החרדים בהיי-טק, בין היתר לאור המגמות הללו. דבר שהולך והופך למוסכמה הוא שאי שילובם בענף יזיק לכלכלה הישראלית בטווח הארוך.

עטיפת הספר

עטיפת הספר

בימים אלה יצא לאור ספר חדש, שנושא את השם המאתגר כשהחרדים יהיו רוב (הוצאת ספרי חמד, ידיעות אחרונות). את הספר כתב איציק קרומבי, יזם ואיש היי-טק חרדי, שבעשור האחרון מנהל מרכזי תעסוקה וחדשנות לחרדים, על מנת לסייע להם להשתלב בתעשיית ההיי-טק – בין אם כיזמים ובין כעובדים בחברות בענף.

קרומבי כתב את הספר משום שהוא סבור שהקונפליקטים בין החרדים לחילונים ולשאר האוכלוסייה בישראל, כולל העובדה שחלקם בתעשיית ההיי-טק קטן, נובעים מכך שחברי הקבוצות לא מכירים אלה את אלה מספיק טוב. לדבריו, הקונפליקטים האלה יכולים להגיע לכדי פתרון אם חרדים וחילונים ישבו וידברו – כולל פתרון של סוגיות שעולות במחאה בקפלן, כגון גיוס החרדים לצה"ל ולימודי הליבה.

הספר מבוסס על מחקר מעמיק שערך קרומבי על החברה החרדית בכל תחומי החיים, ועל מחקרים אקדמיים אחרים שנעשו בנושא. יש בו פרק שלם על החרדים וההיי-טק, שבמסגרתו המחבר מסביר איך הוא הגיע לעולם היזמות: "זה היה ב-2012, כשהוזמנתי לחוג בית שארגן יזם ההיי-טק אראל מרגלית. בסוף המפגש פניתי אליו ושאלתי אותו: למה אתה לא מטפל בחברה החרדית? הוא השיב: למה אתה לא מתעסק? לך יש את הכוח לעשות זאת". כאן החל המסע של קרומבי לעולם היזמות החברתית.

איך אתה מתחבר לעולם החרדי וליזמות בהיי-טק?
"גדלתי בצפת, עשיתי מסלול של תלמוד תורה וישיבה, ובשלב מסוים הלכתי ללמוד מערכות מידע במסגרת לימודי ההמשך של הטכניון. אחרי סיום הלימודים הקמתי סטארט-אפ, שעשה אקזיט. בעשור האחרון אני פעיל בעולם החברתי, בשילוב חרדים בתעסוקה, ובהיי-טק בפרט".

איציק קרומבי.

איציק קרומבי. צילום: ריקי רייכמן

פרט במה המדובר?
"אני מנהל מרכזי תעסוקה והכשרות לחרדים. במסגרת זו אני אחראי על פרויקט מיגו – תוכנית הכשרה לגברים חרדים להיי-טק, בשיתוף קרנות פילנתרופיות, הממשלה וחברות היי-טק. שם הם לומדים לימודי ליבה ולאחר מכן פיתוח תוכנה. ההכשרות שלנו נמשכות 14 חודשים ועוברים אותן מאות תלמידים, שנבחרים לאחר סינון קפדני. כך הם מגיעים קצת יותר בשלים לעבודה בענף.

ההכשרות האלה הן אתגר, בין היתר כי צריך להבין את הצד של המעסיקים: יש מהם כאלה שלא רוצים להעסיק חרדים, כי הפערים בינם ובין בוגרי 8200, למשל, גדולים, אבל אלה שמעסיקים חרדים עומדים מהר מאוד על היכולות האינטלקטואליות שלהם, כתוצאה מהלימודים בישיבה.

במקביל לזה אני מנהל אקסלרטור לסטארט-אפים חרדים ומעורב בעוד כמה פרויקטים".

אילו סוגים של סטארט-אפים אתם מקדמים?
"סטארט-אפים בשלבים יחסית מתקדמים, שכבר גייסו לפחות 200 אלף דולר, ושיש להם צוות ומוצר. אנחנו מלווים אותם במשך חצי שנה, בתוכנית מאוד אינטנסיבית, עם סדנאות, מנטורים, יועצים, פורום משקיעים וכל מה שצריך, על מנת שהם יהיו מסוגלים לגייס עוד כסף. אנחנו לא משקיעים בהם ולא לוקחים אחוזים מהחברה שלהם. אנחנו עושים את זה מתוך תפיסה שאם ניתן להם את הכלים העסקיים הטובים כיצד לבנות תקציב, איך לבנות תוכנית שיווק ותוכנית עסקית, וכיצד לגייס כספים ולגבש את הצוות, הם יהיו מסוגלים לגייס כסף כמו כל אחד אחר".

משתתפים בפרויקט מיגו.

משתתפים בפרויקט מיגו. צילום: יח"צ

איך נולד הרעיון לכתיבת הספר?
"זה התחיל מכך שראיתי והבנתי את מגמת העלייה בשיעור החרדים באוכלוסייה. כיום, בעוד שהחרדים מהווים כ-13% מתושבי המדינה, רבע מתלמידי כיתות א' מגיעים ממגזר זה. אם לא נפתור את האתגר של שילוב החרדים בתעסוקה היום, החברה הישראלית תהיה בבעיה קשה מאוד בעוד 20 שנים".

מדוע, לדעתך, מספר החרדים בהיי-טק עדיין קטן יחסית לגודל של הציבור הזה באוכלוסייה?
"בגלל שורה של חסמים. למשל, חרדי שלומד ומנסה להתקבל לעבודה בהיי-טק לא יכול להתחרות בחלק ניכר מהמועמדים האחרים, ועל זה אנחנו מנסים להתגבר בהכשרות. יש עוד חסמים, שקשורים בציבור החילוני, בממשלה ובאקדמיה. אם חרדי הולך ללמוד מדעים, הוא לא רוצה שיחייבו אותו ללמוד נושאים שמנוגדים לאורח חייו ולאמונתו. בנוסף, יש המבקשים ללמוד בהפרדה מגדרית, וחלק גדול מהחברה החילונית לא מוכן לכך".

מה המסקנה מהספר?
"המסקנה היא שכל צד יצטרך לעשות ויתורים, כי עולם העבודה בעוד 20 שנים יהיה שונה מהיום וכי חלקם של החרדים באוכלוסייה יהיה גבוה בהרבה מאשר היום. אם לא נדע להתמודד עם זה עכשיו, מה שאתה רואה בימים אלה ברחובות יהיה רק פרומו למה שיתרחש".

אתה טוען שהמצב ניתן לשינוי – שהגברים החרדים יכולים גם ללמוד ולעבוד, וגם לשמור על אורח החיים שלהם.
"חד משמעית כן, וההיי-טק הוא הדוגמה לכך. למשל, בארצות הברית יש לא מעט חרדים היי-טקיסטים, והם עובדים באותה החברה לצד העובדים האחרים, ממוצאים אחרים ומדתות אחרות, ואף אחד לא מנסה לכפות על האחר ולהתערב בחייו. התפיסה בישראל היא שהחרדי רוצה להחזיר את החילוני בתשובה – ולהפך. למה התפיסה הזאת לא יכולה להשתנות, ושיהיה אצלנו אותו המצב כפי שתיארתי שקיים בארצות הברית?"

בעולם היזמות המצב קצת יותר טוב, יש לא מעט יזמים חרדים. אז בעצם אתה אומר: אם החילונים לא רוצים אותנו, החרדים, נקים חברות סטארט-אפ משלנו?
"זה ממש לא מדויק. אם אתה לא מספיק טוב להיות שכיר, אז לא תהיה טוב גם כיזם. יזם חייב להיות עם אותם כישורים גבוהים של שכיר ועם כישורים נוספים. גם בעולם היזמות החרדית אין קיצורי דרך".

מה אתה מצפה שהקורא הלא חרדי ייקח מהספר ומהראיון הזה?
"שהאינטרס של חרדים ולא חרדים כאחד צריך להיות שכולם יחלקו אחריות משותפת. שנרצה מדינה שבה הילדים יתחנכו מבלי שירחף מעל ראשם איום תרבותי, ושהחרדים ואלה שאינם חרדים יהיו שותפים לפיתוח ההון האנושי. הקטר של המשק יכול להוביל גם פה, ולהביא להידברות בין חרדים לחילונים, לכך שכל צד יוותר. או אז, ניתן יהיה לפתור את כל הוויכוחים שקיימים כיום, כגון גיוס חרדים לצה"ל ולימודי ליבה".

תגובות

(20)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. @-@

    יהיה ספר תורה עם ai שיעשה מיליונים ונהיה מילארדרים

    1. אסי

      חסרים מלא עובדים בבתי חולים בתי אבות ועוד, הלו .... מה אומר על גולני.... 30 אחוז .... , זה לא נקרא להשתלב ?!

    2. יוני

      גישה קצת פטרונית, פריבילגית ונפסדת... שהחרדים יעבדו בבתי חולים, ובבתי אבות. ושהחולניים יעבדו בהייטק.

  2. גיא

    אחוז החרדים בהייטק הוא קטן אך גם במגזר המה-אנחנו-קוראים אותו-כללי האחוז קטן. לא כל חרדי, בגלל שהוא חרדי, יכול להשתלב בהייטק בפוטנציה. מה לגבי לשלב אותם בלימודי שיווק ומנהל עסקים, בלימודי משפטים, בלימודי (כן, כן) רפואה. הם יעשו פסיכומטרי, ישלימו מה שצריך וייצאו לדרך. גם אם היא טיפה ארוכה. לא הכל זה הייטק ולא כל אדם, חרדי או לא חרדי, מתאים להשתלב בתעשיה. אז בואו נפסיק לתלות תקוות על מגזר שלם ולכוון אותו רק לכיוון אחד. השילוב בשוק העבודה מגוון וצריך להפתח בכל תחום, הייטק או לואוטק. דבר שני - שהחרדים יהיו פה רוב, יהיה פה טוב. דבר שלישי - גם המגזר הערבי שהוא כבר ממש לא מיעוט לא מתגייס לצהל. ולא ראיתי מפגין אחד בטייבה או קלנסאווה. אז די לצביעות. דבר רביעי - חותם לכם ש80 אחוז אם לא 90 אחוז מהמפגינים על הגיוס הם ג'ובניקים שחשבו יותר על עצמם מאשר על המדינה.

    1. יעל

      וואו אהבתי מאוד את התגובה שלך זה ממש נכון שילוב החרדים בתעשייה משום מה שמה דגש על היי טק ולא מגוונת למקצועות נוספים

    2. דויד

      צודק בכל מילה .שקול ונטול שינאה

  3. אסתי

    הם חכמים. 2000 שנה הם קוראים מגיל 3. אם ירצו. קטן עליהם.

    1. דניאל

      כשהם יהו הרוב קיום העם היהודי בארץ ישראל יחזור להיות כפי שהיה ב-2000 השנים שקדמו להקמת ישראל, גלות נתונה לחסדי הגויים, החרדים הם קבוע פסיבי-אגרסיבי בתוך החברה הישראלית, לא משתנים, לא מסתגלים ודורשים שכולם יעשו שמיניות באוויר סביבם, הדרישה שלהם מהציבור העובד שיממן אותם בקצבאות, מוסדות חינוך מנותקים מהמדינה ושירותי בריאות למשפחות מורחבות בזמן שהשתתפותם בנטל המס נמוכה משמעותית הפכה אותם לנטע זר בציבוריות הישראלית וכל זה לפני שבכלל נגענו בסוגיית שירות החובה.

  4. הנביא

    כשהחרדים יהיו הרוב תהיה כאן מדינת הלכה. כל החילונים עם שכל יעזבו לחול ומי שיישאר כאן זה חרדים, דתיים לאומיים ועניים מכל המגזרים. ישראל לא תשרוד במזרח התיכון עם הרכב חברתי כל כך רעוע ותקרוס לאחר עוד כמה מלחמות עם הערבים. מי שיישרוד את השואה הנוספת שתהיה כאן לאחר מכן ייאלץ להסתלק לגולה או לחיות תחת שלטון ערבי דתי ובזה יבוא הקץ על הרעיון הציוני, לשמחתם של רוב החרדים שממילא מעולם לא רצו מדינה כזו.

  5. יודלה

    המסקנה שלי חאחר קריאת הספר שאין מנוס, החרדים חייבים לצאת מהגטו.

  6. איתמר דומב

    גילוי נאות: גדלתי במשפחה חרדית. הייתי קצין קרבי בצבא. בעל תואר שני בחקר ביצועים. סמנכ״ל לשעבר באמדוקס. לדעתי, האתגר בשילוב חרדים בהייטק נעוץ בתובנות הבאות: מצד אחד, החרדים ברובם רוצים להישאר בסביבה חרדית ולא רוצים להיטמע בסביבה חילונית. ומצד שני, החילונים מתקשים בקליטת חרדים בסביבתם. ולכן, לדעתי הפתרון נעוץ בהבאת ההייטק לסביבה החרדית. זאת אומרת, הקמת מסגרות שמשלבות תורה ותעסוקה באזורים חרדיים, שבהן רוב רובם של העובדים יהיו חרדים. המסגרות האלה יכללו אולמות לעבודת הייטק מצד אחד ואולמות ללימוד תורה ואו תפילות מצד שני. במלים אחרות העובד החרדי ירגיש בבית במסגרות אלה ולא ינותק מסביבתו. מסגרות דומות קיימות בעולמן של החרדיות שעובדות בהייטק, כמו המסגרת של מטריקס במודיעין עילית. המסגרות של הבנות החרדיות הוכיחו שניתן לשלב בין דרישות ההייטק ובין הצרכים של האשה החרדית. לדעתי המסגרות שאני מציע לאיש החרדי ישלבו בהצלחה בין דרישוץ ההייטק והצרכים של האיש החרדי.

  7. חיים

    "וגר זאב עם כבש" זה רק באחרית הימים.....

  8. אור

    טיפשי לחשוב שכשיהיה רוב חרדי זו עדיין תהיה אותה מדינה . או שכל החילונים יברחו וישראל תהיה מדינה דומה לאירן או שנתפצל ל3 מדינות ל3 עמים שונים - ישראל, פלסטין ויהודה.

  9. חי (ארכיטקט תכנה ומערכת)

    בכיר (ארכיטקט) במפעל בטחוני . לצערי - פרט לבודקי תכנה, לא פגשתי בחסידי אומות העולם תרתי משמע, וגם שם זה ממוצע/טוב /טוב מאוד. אבל אנחנו בהייטק רוצים הרבה יותר מזה ומצפים ליותר מזה מציבור שעניינו ודרך חייו הם לימוד, עיון והעמקה. לדעתי הסיבה היא שהציבור מעוניין להמשיך לקיים חיים תורניים מלאים / או באופן כלשהי להשאיר את משאביו להיבטים אחרים. יש המון פוטנציאל ושכל לא חסר, משהו אחר חסר בגישה עצמה. ולשם אני לא מתרשם שהציבור הזה רוצה ללכת פרט לפרנסה. סליחה שאני נשמע כך אבל זו התרשמותי מקרוב.

  10. הייתי מוסיף

    יותר נכון מה יקרה לכלכלה וביטחון המדינה

  11. בחור ת״א

    אתה מדבר על זה שכל צד יצטרך לעשות ויתורים, בנתיים, מאז קום המדינה ועד היום, מי שעשה את הוויתורים זה אנחנו, החילונים. הגיע הזמן שזה ישתנה, כי לנו כבר נמאס

  12. סבא ג'פטו

    הטכנולוגיה העילית תשגשג, שונאי החרדים יגלו שלחרדים אין זנב וקרניים ויביטו בקנאה ממקום מקלטם באקפולקו על הצלחתנו בלעדיהם.

  13. אבן חן

    במציאות יש עלייה גבוהה בהשתתפות הנשים החרדיות בהי טייק, וזוהי מגמה בעייה תלולה.

אירועים קרובים