מה עוד עלינו לדעת על קבלת החלטות בעידן ה-AI?

חלק ג' במאמר שנכתב על ידי מיכל זיגלמן - פיזיקאית, מומחית לאסטרטגיה וחדשנות בתנאי מורכבות ומייסדת דואליטי ● והפעם: כיצד בינה מלאכותית תתערב בקבלת ההחלטות שלכם?

מיכל זיגלמן, פיזיקאית, מומחית לאסטרטגיה וחדשנות בתנאי מורכבות, מייסדת דואליטי.

חלק ג'* 

בזירה העסקית הדינמית כיום, כמות ההחלטות, הקצב ורמת המורכבות של החלטות שארגונים ועסקים נדרשים אליהן נמצאים בעלייה מתמדת. מאוטומציה מלאה ועד לסיוע בהבנת "התמונה הגדולה" – הבינה המלאכותית מאפשרת לארגונים רמה חדשה של יעילות, דיוק ומהירות, בהתאם למידת ההתערבות שיעניק הארגון לכלי AI בהחלטותיו.

חברת המחקר גרטנר מציעה שלוש רמות מהותיות של התערבות בינה מלאכותית בתהליכי קבלת החלטות. ההבדל בין הרמות הוא בטכניקות האנליזה המשמשות בשלבים השונים של קבלת ההחלטה, ובגורם שבסופו של דבר מקבל את ההחלטה. הנה הן לפניכם.

AI מהווה Game changer עסקי ותחרותי לארגונים שידעו לשלב אותה בתהליכי קבלת ההחלטות. עם זאת, יישום בינה מלאכותית בתהליכי קבלת ההחלטות של ארגון צריך להתבצע כתהליך אסטרטגי.

רמות ההתערבות של ה-AI בהחלטות

אוטומציה של החלטות (Decision Automation) – ה-AI היא זו שמקבלת את ההחלטה באמצעות ניתוח כללי או ניתוח תחזיתי. היתרונות באוטומציה כוללים מהירות, יכולת התרחבות, עקביות בקבלת ההחלטות וחיסכון במשאבים אנושיים.

שימוש אופייני באוטומציית החלטות ניתן לפגוש למשל במרכזים לוגיסטיים חכמים, כמו אלה של ענקית ה- E-commerce אמזון, שם רובוטים המכוונים על ידי מערכות AI, מחליטים בזמן אמת לגבי המסלולים היעילים ביותר של העברת הסחורות לאריזה ולמשלוח, מאפשרים להגביר יעילות, מהירות, חסכון במשאבים ומענה להתרחבות המתמדת.

בתחום הפיננסי, חברות רבות, כמו אמריקן אקספרס (American Express), מיישמות ניתוח תחזיתי מבוסס AI כדי לזהות הונאות ולחסום אוטומטית עסקאות חשודות.

העצמת החלטות (Decision Augmentation) – המערכת ממליצה לשחקנים אנושיים על החלטה, או על מגוון חלופות החלטה, באמצעות ניתוח כללי או ניתוח תחזיתי, בעוד שהאדם הוא הגורם אשר מקבל את ההחלטה.

היתרונות ברמה זו של התערבות AI בהחלטות טמונים בסינרגיה בין הידע האנושי לבין היכולת של ה-AI  לנתח במהירות כמויות גדולות של נתונים, לזהות דפוסים ולהתמודד עם מורכבות.

כך למשל, בחברת IBM Watson, מערכת AI משמשת להעצמת קבלת ההחלטות של הרופא בטיפול במחלת הסרטן. המערכת ממליצה על רשימה של תוכניות טיפול פוטנציאליות, המבוססת על ההיסטוריה הרפואית של המטופל, על מחקרים עדכניים ותוצאות ידועות ממקרים דומים. עם זאת, ההחלטה הסופית מתקבלת על ידי האונקולוג, המשלב את מומחיותו עם המלצות הבינה המלאכותית.

תמיכה בהחלטות (Decision Support) – עובדים אנושיים מקבלים את ההחלטה, הנתמכת על ידי ניתוח תיאורי, אבחוני או תחזיתי. היתרון העיקרי ברמה זו של התערבות AI טמון ביישום משולב של תובנות מונחות נתונים וידע אנושי, מומחיות ושכל ישר, כולל "תחושת בטן" ורגשות.

כך, הפלטפורמה Tableau Software מספקת ניתוחים מבוססי בינה מלאכותית התומכים בקבלת החלטות עסקיות. למרות שהיא אינה מבצעת אוטומציה או מציעה החלטות ישירות, תכונת ניתוח החיזוי שלה מסייעת למשתמשים לראות את הדפוסים והמגמות בנתונים, ובכך מאפשר תמיכה בקבלת החלטות מושכלות.

יודעת כבר מזמן לקבל החלטות מושכלות. הבינה המלאכותית.

יודעת כבר מזמן לקבל החלטות מושכלות. הבינה המלאכותית.אז מהי אם כן רמת ההתערבות הרצויה של AI בהחלטה של ארגון או עסק? הדבר תלוי בשני משתנים מרכזיים: רגישות לזמן ורמת המורכבות של ההחלטה. שיקול שני ממדים אלה מאפשר למנהיגים לאמוד את הערך למול הסיכון בהתערבות הבינה המלאכותית: אוטומציה היא אפשרות יעילה להחלטות פשוטות, שצריכות להתקבל תוך מספר שניות עד דקות; העצמת החלטות מתאימה להחלטות מורכבות, או כאלה שצריכות להתקבל תוך דקות או שעות; ולבסוף, תמיכה בהחלטות תתרום את חלקה, בהחלטות מורכבות או בהחלטות בדרגה כאוטית שאינן דחופות.

כיצד תיערכו ליישם AI בקבלת ההחלטות בארגון או בעסק שלכם?

להלן חמשה צעדים בסיסיים, החיוניים לארגון כדי ליישם AI בתהליכי קבלת ההחלטות.

השקיעו בתשתית הנתונים: זהו הבסיס של כל מערכת בינה מלאכותית. הבטיחו את האיכות, הרלבנטיות והנגישות של הנתונים.

בנו תשתית AI: פיתוח או רכישה של החומרה והתוכנה הדרושות לתמיכה ביישומי בינה מלאכותית.

טפחו כישרונות ומיומנויות AI: יישום בינה מלאכותית בתהליכי קבלת החלטות מחייב מיומנויות מיוחדות, הן לפיתוח וניהול מערכות אלו והן כדי לפרש וליישם את תוצאותיהן. השקיעו בבניית מומחיות AI, באמצעות הכשרת צוות קיים או גיוס כישרונות חדשים.

קבעו סטנדרטים אתיים ומשילותיים: צרו קווים מנחים להבטחת שימוש אחראי בבינה מלאכותית, כולל סוגיות של הוגנות, שקיפות ואחריות.

הגדירו אסטרטגיה לאינטגרציה של AI בקבלת ההחלטות: התאימו את היישום של טכנולוגיות הבינה המלאכותית לאסטרטגיה הארגונית הרחבה, כולל פרוטוקולים ברורים לרמת ההתערבות של AI בסוגים השונים של החלטות, תוך שמירה על על איזון בין AI לבין קלט אנושי, כדי להבטיח שההחלטות הסופיות תואמות את המטרות האסטרטגיות, הערכים והסטנדרטים האתיים.

אם לסכם – חדירת הבינה המלאכותית לעולם קבלת ההחלטות אינה עוד שלב באבולוציה, זוהי מהפכה של ממש. בעולם של צונאמי דיגיטלי, ה-AI היא "שחקנית" עוצמתי, המאפשרת לארגונים למנף את כוח הביג דאטה במקום לטבוע בתוכו. היא מסייעת לנו להתגבר על המגבלות הטבועות בנו כמעבדים אנושיים ולקבל החלטות מושכלות.

AI מהווה Game changer עסקי ותחרותי לארגונים שידעו לשלב אותה בתהליכי קבלת ההחלטות. עם זאת, יישום בינה מלאכותית בתהליכי קבלת ההחלטות של ארגון צריך להתבצע כתהליך אסטרטגי. עדיין אין ברשותה של הבינה המלאכותית את המידע המופשט, הלא דיגיטלי, המהווה מרכיב קריטי בקבלת החלטות. מידע זה נמצא כיום ברשות האדם בלבד. האתגר של ארגונים הוא לנהל את קבלת ההחלטות באופן דואלי, כלומר לשלב את הבינה המלאכותית בצורה מושכלת בקבלת ההחלטות, כדי שאכן תשמש כמכפיל כוח למקבל ההחלטות האנושי.

כותבת המאמר היא פיזיקאית, מומחית לאסטרטגיה וחדשנות בתנאי מורכבות, מייסדת דואליטי (Duality)

*לחלקים א' ו-ב' של המאמר

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים