כיצד מומלץ לקבל החלטות בעידן ה-AI?

חלק ב' במאמר שנכתב על ידי מיכל זיגלמן - פיזיקאית, מומחית לאסטרטגיה וחדשנות בתנאי מורכבות ומייסדת דואליטי ● והפעם: קבלת החלטות והאצת חדשנות באמצעות בינה מלאכותית - כך הגדולים עושים זאת

מיכל זיגלמן, פיזיקאית, מומחית לאסטרטגיה וחדשנות בתנאי מורכבות, מייסדת דואליטי.

חלק ב'* 

אנחנו רק בראשיתו של העידן אך כבר מסתמן הפוטנציאל של הבינה המלאכותית ושל הבינה היוצרת (Generative AI) כ-Game changers תחרותיים עבור ארגונים. כלי בינה מלאכותית משמשים כיום במגוון רחב של יישומים, תוך שהם מחוללים מהפכה באופן שבו ארגונים מקבלים החלטות, ומשדרגים את יכולתם להאיץ חדשנות בכל התחומים.

היכולת של GenAI, כדוגמת GPT, לייצר תוכן, עיצובים, קוד תוכנה או רעיונות למוצרים ומודלים עסקיים חדשים, בשילוב יכולתה לנתח מגמות, הופכת אותה למאיץ של חדשנות ופתרונות עסקיים חדשניים.

עבור ארגונים המתלבטים כיצד למנף את תהליכי קבלת ההחלטות שלהם בעזרת AI, להלן כמה מהיישומים המשמעותיים בקרב חברות מובילות.

אוטומציית החלטות

אידיאלית ליישום בהחלטות שגרתיות ועתירות נתונים. היא מאיצה ומייעלת את קבלת ההחלטות וממזערת הטיות וטעויות אנושיות.

חברת זארה (ZARA) למשל, מיישמת אלגוריתמים של בינה מלאכותית ולמידת מכונה כדי לבצע אוטומציה של החלטות הקשורות לניהול מלאי ולוגיסטיקה. אלגורתימים אלה קובעים כמה לייצר מכל פריט, היכן להפיץ ומתי להציג מוצרים חדשים, בהתבסס על נתוני מכירות וחיזוי מגמות בזמן אמת. הרשת הקמעונאית וולמארט (Walmart) הפכה את ניהול כוח העבודה שלה לאוטומטי, באמצעות אלגוריתמים של AI המבצעים ניתוח תחזיתי ומחליטים על רמות האיוש האופטימליות, בהתאמה לזרם הלקוחות החזוי בחנויות.

פרסונליזציה

AI מאפשרת לעסקים לדייק הצעות ערך ודרכי תקשורת באופן מותאם אישית ללקוחות, בהתבסס על העדפותיהם והתנהגויותיהם הייחודיות. התאמה מדויקת משפרת דרמטית את חוויות הלקוח ומתורגמת בסוף לערך תחרותי וגידול במכירות.

מערכת ההמלצות של ספוטיפיי (Spotify) היא דוגמה אופיינית לפרסונליזציה באמצעות בינה מלאכותית. על ידי ניתוח ההיסטוריה האישית והרגלי ההאזנה של המשתמש, יצירת פרופיל טעם אישי והשוואתו למשתמשים אחרים בעלי טעם דומה, הבינה המלאכותית של ספוטיפיי מייצרת רשימות השמעה והמלצות מוזיקה מותאמות לטעמו של המשתמש, וכן משפרת את חוויית השימוש והנאמנות.

ניהול סיכונים ובטיחות

יכולותיה של AI לנתח במהירות כמויות מידע עצומות, להצביע על דפוסים וזיקות, לזהות שינויים ולהציע אסטרטגיות פעולה, הופכות אותה לכלי מהמעלה הראשונה בניהול סיכונים ובהיערכות למצבי חירום. AI מוטמעת כיום באופן נרחב בניהול הסיכונים בעולם הפיננסי. אלגוריתמים של AI משמשים חברות כמו אמריקן אקספרס (American Express), פייפאל (PayPal) וג'יי פי מורגן (J.P. Morgan) כדי לנתח מיליוני עסקאות בזמן אמת, לזהות דפוסים ואנומליות שעלולים להצביע על הונאה ולעצרם בפועל, ובכך להגן על החברה ועל לקוחותיה מהפסדים.

גם בתחום הבריאות מתגלה AI כשחקן מהותי באבחון וקבלת החלטות על טיפול מותאם להיסטוריה הרפואית של החולה. DeepMind של גוגל, לדוגמה, פיתחה אלגוריתם AI המסוגל לחזות הידרדרות במצב הבריאותי של חולים בבתי חולים, לספק התרעה מוקדמת לצוות הרפואי ולהפחית סיכון.

בתעשיית הרכב, חברות כמו טסלה (Tesla) ו-Waymo ממנפות את עוצמת קבלת ההחלטות של AI ברכביהן האוטונומיים, תוך שהן מדגימות את יכולתה של ה-AI לקבל החלטות מיידיות מורכבות בסביבות דינמיות ובלתי צפויות.

פלטפורמת API בקוד פתוח, המספקת גישה למגוון מודלים ואלגוריתמים של בינה מלאכותית. OpenAI API.

פלטפורמת API בקוד פתוח, המספקת גישה למגוון מודלים ואלגוריתמים של בינה מלאכותית. OpenAI API. צילום: לכידת מסך מאתר OpenAI API

ניתוח תחזיתי (Predictive analysis)

בשנת 2014 תוכנת AlphaGo מבוססת AI של גוגל לימדה את עצמה לשחק Go – משחק לוח מורכב בהרבה משחמט – ואף הביסה אלופי עולם. בכך הוכיחה את יכולתה ליצור אסטרטגיות חדשניות ולקבל החלטות גם בתרחישים מורכבים.

על ידי ניתוח כמויות עצומות של נתונים במהירות, זיהוי קשרים ודפוסים, AI יכולה לחזות מגמות מתפתחות, להצביע על דינמיקה תחרותית, לחזות ביקושים ומכירות, צרכי תחזוקה וביצועים פנימיים. ביכולתה של בינה מלאכותית לספק תובנות שהן קריטיות לקבלת החלטות אסטרטגיות, כמו חדירה לשווקים חדשים, מוצרים שיש לפתח או שינויים ארגוניים חיוניים. הבינה היוצרת (GenAI) אף מרחיבה את התרומה האסטרטגית בזכות יכולתה להציע כיוונים אסטרטגיים חדשים שמקבלי החלטות אנושיים לעיתים לא שקלו, כמו מודלים עסקיים יצירתיים.

ניתוח תחזיתי של Mega-data באמצעות בינה מלאכותית משמש למשל את חברת אמזון (Amazon) כדי לנהל מלאי ביעילות. אלגוריתמים מבוססי AI ממפים בקביעות שינויים בהרגלי הרכישה של הלקוחות, מזהים מגמות מתפתחות ולאורם חוזים שינויים בביקוש.

ניתוח תחזיתי מבוסס AI משמש את נטפליקס (Netflix) בקבלת החלטותיה במרבית תחומי העסק, ביניהם רכישת תכנים בהתבסס על העדפות הצופים או המלצות צפייה מותאמות אישית. כך מעצבת החברה חוויה ייחודית המחזקת נאמנות לקוחות.

קידום חדשנות

היכולת של GenAI, כדוגמת GPT, לייצר תוכן, עיצובים, קוד תוכנה או רעיונות למוצרים ומודלים עסקיים חדשים, בשילוב יכולתה לנתח מגמות, הופכת אותה למאיץ של חדשנות ופתרונות עסקיים חדשניים. המפתחת, חברת OpenAI, לדוגמה, הפכה את פריצת הדרך הטכנולוגית שהיא עצמה פיתחה כבסיס למודל עסקי חדשני. החברה פיתחה את OpenAI API – פלטפורמת API בקוד פתוח, המספקת גישה למגוון מודלים ואלגוריתמים של AI, כולל עיבוד שפה טבעית (NLP), ראייה ממוחשבת ולמידת מכונה. עם OpenAI API מפתחים יכולים להציע שלל מוצרים ושירותים חדשניים מבוססי AI ומותאמים פרסונלית. יוזמה זו פותחת שוק חדש למוצרים ושירותים חדשניים בסיוע AI, ומייצרת הזדמנויות הכנסה לא רק עבור OpenAI אלא גם עבור כל החברות שממנפות את ה-API שלה למגוון יישומי GenAI.

הפוטנציאל האדיר של AI לשדרג קבלת החלטות ובמקביל, שפע אפשרויות היישום, מציב ארגונים כיום בפני דילמה: באיזה סוג של החלטות וכיצד לשלב בינה מלאכותית כדי להאיץ צמיחה ויכולת תחרותית. חלק ג' של המאמר ידון בדילמה זו.

כותבת המאמר היא פיזיקאית, מומחית לאסטרטגיה וחדשנות בתנאי מורכבות, מייסדת דואליטי (Duality)

חלק א'.

חלקו השלישי והאחרון של המאמר יפורסם מחר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים